View : 27 Download: 0

성인 유료 독서 모임의 독서 활동 증진 요소에 관한 연구

Title
성인 유료 독서 모임의 독서 활동 증진 요소에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Promotion Factors of Reading Activities in Adult Paid Reading Groups
Authors
박지영
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Keywords
성인독서모임, 유료독서모임, 독서활동증진요소
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정연경
Abstract
정보 획득에 있어서 책과 견줄 수 있는 다양한 매체의 등장에도 불구하고, 사회적으로 독서는 여전히 중요한 학습 행위이자 지식 습득 수단으로 강조되고 있다. 독서는 독자에게 지식과 삶의 통찰력을 제공하며, 심리적 안녕감을 증진시킨다. 특히 성인의 독서는 개인의 삶뿐만 아니라 미래 세대의 독서 습관 형성에도 영향을 미친다는 점에서 매우 중요하다. 그럼에도 불구하고 최근 성인 독서율은 감소하고 있지만, 아이러니하게도 독서 모임의 수는 증가하고 있다. 특히 장문을 읽고 사고하기보다 영상을 통한 빠른 정보 습득을 선호하는 현대사회에서 많은 사람들이 고액의 비용을 지불하며 유료 독서 모임에 참여하는 현상은 주목할 만하다. 이는 독서가 고립적인 활동에서 사회적 활동으로 변화하고 있음을 보여주며, 성인이 점점 책을 읽지 않는다고 말하는 현시대에서 커뮤니티적 요소를 가진 독서 모임이 지금의 성인 독서문화를 유지하고 활성화시키는 중요한 역할을 하고 있음을 나타낸다. 도서관은 다양한 세대와 계층을 대상으로 프로그램과 서비스를 제공하는 문화 인프라의 중심으로서, 변화하는 독서 문화와 이용자들의 요구를 파악할 필요가 있다. 또한 독서공동체 활성화의 필요성과 지역 커뮤니티 활성화에 있어 도서관이 담당하는 역할을 고려할 때, 도서관은 성인 독서 활동 증진을 위해 독서 모임 활성화에 관심을 기울일 필요가 있으며, 이를 위해 어떤 요소가 독서 모임 증진에 영향을 미치는지에 대해 다양한 독서 모임 사례를 대상으로 연구할 필요가 있다. 본 연구는 성인의 독서 활동과 독서 모임 종류 및 유료 독서 모임 사례에 대해 살펴보고, 유료 독서 모임 참여자들의 경험과 그들의 인식에 대해 알아봄으로써 성인 유료 독서 모임의 증진 요소를 파악하는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 질문은 다음과 같이 네 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 성인은 왜 유료 독서 모임에 참여하는가? 둘째, 유료 독서 모임에서의 경험은 어떠한가? 셋째, 유료 독서 모임 참여자들의 동아리 형태 독서 모임 및 프로그램에 대한 인식은 어떠한가? 넷째, 성인 유료 독서 모임의 증진 요소에는 어떤 것들이 있는가? 본 연구에서는 성인의 범위를 독서 모임에 참여하는 주 연령대인 20~50대로 규정하였으며, 문헌 연구를 통해 성인 독서 모임 관련 연구 동향과 성인의 독서 활동 실태에 대해 파악하고, 독서 모임에 대한 전반적인 개념 및 유형, 유료 독서 모임의 정의 및 특징에 대해 살펴보았다. 사례 조사에서는 다양한 유료 독서 모임들의 운영 목적, 공간, 참여 인원, 시스템 등 전반적인 운영 개요와 그 특징에 대해 조사하였다. 또한, 유료 독서 모임 참여자의 경험과 인식을 보다 구체적으로 알아보기 위해 심층면담조사를 실시하였으며, 참여 인원은 1시즌(4개월) 이상 참여한 성인 12명으로 2024년 3월 20일부터 5월 22일까지 진행하였다. 심층면담조사는 평균 80분 동안 대면 또는 원격 화상 회의 프로그램을 활용하여 진행되었으며, 자료 수집은 반구조화된 질문지를 통해 이루어졌다. 분석은 1단계, 2단계 코딩으로 진행되었으며, 1단계 코딩에서는 전사 자료로부터 의미 있는 단어와 문장을 개념별로 범주화하고 코드를 부여하였다. 2단계 코딩에서는 개념과 범주 사이의 관계를 확인하고 연결하는 과정을 거쳤다. 1단계 코딩의 결과 약 330개의 의미 있는 단어와 문장이 분석되었으며, 2단계 코딩으로 총 69개의 개념, 21개 하위범주, 5개 상위범주를 도출하였다. 상위범주는‘참여 동기 및 유입 요인’,‘모임 경험’,‘참여 경험의 의미’,‘동아리 형태 독서 모임 및 프로그램에 대한 인식’,‘독서 활동 기여도 및 증진 요소’로 구성되었다. 연구 결과를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 참여자들은 유료 독서 모임의 주된 참여 동기로‘검증된 사람들과의 지적 교류'를 꼽았으며, 이들은 고액의 비용과 독후감 제출이라는 허들을 넘은, 독서와 토론에 진심인 사람들과의 교류를 원하는 것으로 나타났다. 또한, 어려운 책에 대한 가이드의 필요성과 클럽장에 대한 호기심도 참여 동기로 작용한 것을 알 수 있었으며, 개인적 성장과 발전, 사고 확장에 대한 기대, 모임의 체계성과 안정성, 책에 대한 애정도 주요 동기로 작용하는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 참여자들은 유료 독서 모임을 통해 자신의 취향을 발견하고, 새로운 관심사를 확장하였다. 모임의 체계성과 강제성, 높은 참가 비용은 참여자들에게 책임감을 부여하였으며, 참여자들은 이를 긍정적인 경험으로 받아들였다. 전문성이 있는 리더의 존재는 대화의 질을 높이는 데 중요한 역할을 하는 것으로 나타났으며, 특히 리더의 인사이트와 발언권 분배, 중재 역할이 중요하게 작용하는 것을 알 수 있었다. 독서 모임 활동은 참여자들의 독서 습관과 활동에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 책을 기반으로 한 대화와 사람들과의 관계 형성 등을 통해 참여자들은 사고의 확장을 경험하였다. 셋째, 동아리 형태 독서 모임과 유료 독서 모임의 차이점으로 참여자들은 신뢰성과 전문성을 꼽았다. 동아리 형태 독서 모임은 신뢰성과 전문성이 부족할 것이라고 예상하였으며, 특히 공공도서관의 경우 홍보와 시간대 문제에 개선이 필요하다고 언급하였다. 또한 특정 연령대나 비독서자를 대상으로 하는 세분화된 모임과 연령대별 타겟 마케팅, 모임 질 하한선 관리, 전문성 있는 리더 등의 필요성을 강조하였다. 넷째, 대부분의 유료 독서 모임 참여자들은 독서 모임이 성인 독서율 및 독서 활동 증진에 기여한다고 응답하였다. 특히 그레이존 독서자들을 유입시키는 데 효과적이며, 책을 읽게 만드는 강제성과 독서에 대한 좋은 경험을 제공함으로써 독서 활동을 지속하게 하는 데 도움을 줄 것이라고 언급하였다. 그러나 일부 참여자들은 독서 모임 참여자들 자체가 이미 책을 좋아하는 사람들임을 지적하며, 현재의 낮은 성인 독서율을 고려할 때 전체 독서율에는 큰 영향을 미치지 않을 것이라고 보았다. 대신, 독서자들의 독서 활동을 더욱 활성화하는 데는 효과적일 수 있다고 언급하였다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 내용 요소와 운영 요소로 나누어 성인 유료 독서 모임의 증진 요소를 도출하였다. 내용 요소에는‘검증된 사람들과의 지적 교류’,‘전문적 지식을 가진 리더’,‘다양한 모임 개설’,‘깊이 있는 독서를 유도하는 도서 선정’,‘독서 외 활동과의 연계’등이 있으며, 운영 요소에는‘참여자의 태도 검증 및 관리’,‘모임 운영의 체계성’,‘강제성 장치 및 보상 제공’,‘정보 접근의 용이성’,‘홍보 전략 및 이미지 구축’,‘안정감 있는 모임 공간 및 다양한 시간대’등이 있다. 본 연구는 성인 유료 독서 모임 참여자의 모임 경험과 인식에 대해 구체적으로 밝힘으로써, 독서 모임 경험이 주는 의미를 넘어 독서 모임의 증진 요소를 도출했다는 점에서 의의를 가진다. 또한 성인 독서 활동의 활성화 방안을 모색하는 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.;Despite the emergence of various media that rival books in obtaining information, reading remains emphasized as an important learning activity and means of acquiring knowledge in society. Reading provides readers with knowledge and insights into life, and enhances psychological well-being. Adult reading, in particular, is very important as it affects not only an individual's life but also the formation of reading habits in future generations. Nevertheless, despite the recent decline in adult reading rates, the number of reading groups has ironically increased. In a modern society where many people prefer to acquire quick information through videos rather than reading long texts and thinking deeply, the phenomenon of people paying high fees to participate in paid reading groups is noteworthy. This indicates that reading is shifting from an isolated activity to a social one, and in an era where it is said that adults read less and less, reading groups with community elements play an important role in maintaining and revitalizing the current adult reading culture. As a central cultural infrastructure providing programs and services for various generations and classes, libraries need to understand the changing reading culture and the needs of their users. Considering the need to revitalize reading communities and the role libraries play in activating local communities, libraries should pay attention to promoting reading groups to enhance adult reading activities. To this end, it is necessary to study various reading group cases to understand what factors influence the promotion of reading groups. The purpose of the study is to identify the factors that promote adult paid reading groups by examining adult reading activities, types of reading groups, cases of paid reading groups, experiences of paid reading groups participants, and perceptions of club-type reading groups. The research questions to achieve the objectives of this study can be summarized as follows: First, why do adults participate in paid reading groups? Second, what are the experiences in paid reading groups? Third, what are the perceptions of club-type reading groups and programs among participants of paid reading groups? Fourth, what are the factors that promote adult paid reading groups? In this study, the adult age range was defined as those in their 20s to 50s, who are the main age group participating in reading groups. Through a literature review, the study examined research trends related to adult reading groups, the current state of adult reading activities, the overall concepts and types of reading groups, and the definition and characteristics of paid reading groups. The case study investigated the overall operational overview and characteristics of various paid reading groups, including their operational purposes, spaces, number of participants, and systems. Additionally, in-depth interviews were conducted to gain a more detailed understanding of the experiences and perceptions of paid reading group participants. The interviews were conducted with 12 adults who had participated for more than one season (four months) from March 20 to May 22, 2024. The in-depth interviews, averaging 80 minutes, were conducted either face-to-face or via remote video conferencing programs, using semi-structured questionnaires for data collection. The analysis was carried out in two stages of coding. In the first stage, meaningful words and sentences from the transcribed data were categorized by concept and assigned codes. In the second stage, relationships between concepts and categories were identified and connected. The first stage of coding resulted in the analysis of approximately 330 meaningful words and sentences. In the second stage of coding, 69 concepts, 21 subcategories, and 5 main categories were identified. The main categories were: ‘Motivation and Inflow Factors’,‘ Group Experience’,‘Meaning of Participation Experience’,‘Perception of Club-Type Reading Groups and Programs’, and ‘Contribution and Promotion Factors of Reading Activities’ The research findings can be summarized as follows: First, most participants cited ‘intellectual exchange with verified individuals’ as the main motivation for joining paid reading groups. They wanted to interact with individuals who were genuinely committed to reading and discussion, having overcome the hurdles of high costs and submitting book reports. Additionally, the need for guidance on difficult books and curiosity about the club leader also served as motivations. Expectations for personal growth and development, the expansion of thinking, the systematization and stability of the group, and a love for books were confirmed as significant motivations. Second, participants discovered their preferences and expanded new interests through paid reading groups. The structure and compulsion of the group, along with the high participation cost, instilled a sense of responsibility in the participants, and they viewed this as a positive experience. The presence of a knowledgeable leader played a crucial role in enhancing the quality of conversations. The leader’s insights, distribution of speaking time, and mediation roles were particularly important. Reading group activities had a positive impact on participants' reading habits and activities. Through book-based discussions and forming relationships with others, participants experienced an expansion of their thinking. Third, participants identified reliability and professionalism as the key differences between club-type reading groups and paid reading groups. They anticipated that club-type reading groups would lack reliability and professionalism. Specifically, they mentioned the need for improvements in promotion and scheduling for public libraries. They also emphasized the necessity for segmented groups targeting specific age groups or non-readers, age-specific marketing, maintaining minimum quality standards for meetings, and having professional leaders. Fourth, most paid reading group participants believed that reading groups contribute to increasing adult reading rates and activities. They noted that it is particularly effective in attracting gray-zone readers and helps sustain reading activities by providing the compulsion to read and a positive reading experience. However, some participants pointed out that reading group participants already tend to be people who like books, and given the current low adult reading rate, reading groups may not significantly impact the overall reading rate. Instead, they mentioned that it could be effective in further activating the reading activities of existing readers. Based on the above analysis results, the factors for promoting adult reading groups were identified and divided into content elements and operational elements. The content elements include ‘intellectual exchange with verified individuals’,‘leaders with professional knowledge’,‘establishment of various groups’, ‘selection of books that induce deep reading’, and ‘connection with activities beyond reading’. Operational elements include ‘verification and management of participants' attitudes’,‘systematic operation of groups’,‘implementation of compulsory measures and rewards’,‘ease of access to information’,‘promotion strategies and image building’, and ‘providing stable meeting spaces and diverse time slots’. This study is significant as it specifically elucidates the experiences and perceptions of reading group participants outside public libraries, identifying factors that promote reading groups beyond the meaning of the experience itself. It is also valuable in seeking ways to activate adult reading activities based on these findings. A further study should track the long-term impact of reading group participation on reading habits and intellectual growth and compare various reading groups to identify common promotion factors and characteristics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE