View : 47 Download: 0

메트너(Nikolai Medtner)의 피아노 음악 연구

Title
메트너(Nikolai Medtner)의 피아노 음악 연구
Other Titles
A Study on Nikolai Medtner's Piano Music : focusing on 《Forgotten Melodies》
Authors
전소현
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
니콜라이 메트너, 후기 낭만, 모음곡집
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김문정
Abstract
본 논문은 니콜라이 카를로비치 메트너(Nikolai Karlovich Medtner, 1880-1951)의 생애 및 음악적 특징을 살펴보고, 연작 모음곡집 《잊혀진 선율》(Forgotten Melodies), Op. 38, 39, 40을 중심으로 하여 메트너의 피아노 음악을 연구한 것이다. 메트너는 20세기 초에 활동했던 러시아 모스크바 출생 작곡가이자 피아니스트로서, 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943), 스크리아빈(Alexander Scriabin, 1872-1915) 등과 동시대에 활동했던 후기 낭만주의 성향의 대표적인 작곡가이다. 쇤베르크(Arnold Schönberg, 1874-1951)가 주도한 무조음악을 비롯하여 새롭고 혁신적인 음악을 추구하던 당시 흐름과는 반대로 메트너의 작곡 성향은 서양의 고전주의, 특히 베토벤의 정신에 확고하게 뿌리를 두었으며 유럽의 전통적인 사고에 러시아적 특징을 조화시켜 자신만의 독창적인 음악 어법을 구축하였다. 또한 문학에 대한 깊은 관심으로 러시아 시인 푸슈킨(Alexander Pushkin, 1799-1837)과 독일의 문학가 괴테(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)의 시를 가사로 하여 곡을 붙이거나 서문에 시를 삽입하는 등 시에서 받은 영감을 음악으로 표현하기도 하였다. 본 논문에서 연구한 《잊혀진 선율》은 1919-20년 사이에 작곡된 메트너의 음악적 특징이 집약적으로 나타난 3권의 연작 모음집으로, 소나타(Sonata)와 노래(Canzona), 춤곡(Danza) 장르가 결합되어 있다. 《잊혀진 선율》은 하나의 주제가 작품 내에서 뿐만 아니라 다른 작품에서 조성만 바뀌어 나타나는 주제 순환적 성격을 보이기도 하고, 각각의 곡이 주제적으로 연결되어 있어 모음곡의 유기적인 모습을 찾아볼 수 있다. 또한 주제를 발전 및 변형시키고 다양한 방식으로 결합하여 선율에 변화를 주거나 8음음계, 5음음계, 반음계 등의 다양한 음계의 사용으로 색채감을 표현하였다. 리듬적인 측면에서는 당김음, 폴리리듬, 헤미올라 등 다양한 리듬을 복합적으로 사용하였고, 곡에서 드러나는 대위적인 모습과 곡을 구성하는 형식은 유럽 음악의 전통적인 형식과 기법을 고수하고자 하였던 메트너의 의지를 엿볼 수 있는 부분이다. 본 논문은 메트너의 《잊혀진 선율》 전곡을 분석한 첫 논문으로, 소나타와 노래 그리고 춤곡이 결합된 모음곡이라는 독특한 작품에 대한 이해를 통하여 메트너 피아노 작품의 독창적인 작곡 기법을 연구하였다는 것에 의의를 가진다.;This study examines the piano music of Nikolai Karlovich Medtner (1880-1951), focusing on 《Forgotten Melodies》 opus 38, 39, and 40. From the late 19th century to the early 20th century, innovative and diverse musical trends emerged. Contrary to this trend, Medtner stuck to European musical tradition. Medtner's compositional tendencies were firmly based on Western classicalism, especially the spirit of Beethoven, and he created his own original musical style by harmonizing Russian characteristics with traditional European ideas. Medtner was a Moscow-born composer and a pianist who worked in the early 20th century. He was a representative composer of late romanticism as a contemporary of Sergei Rachmaninoff (1873-1943) and Alexander Scriabin (1872-1915). Medtner frequently used triad, arpeggios, and scale patterns based on tonality and adhered to the traditional forms as sonata forms. He also frequently used counterpoint technique from European tradition. In addition, Medtner used poems by Alexander Pushkin (1799-1837), a Russian poet, and Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), a German poet and a novelist, to create songs or insert poems into the preface of his music to express his inspiration. This study focuses on 《Forgotten Melodies》. It is a collection of three consecutive works published as opus 38, 39 and 40. These works show Medtner's musical characteristics effectively. Composed between 1919 and 1920, each set includes the genre of sonata, canzona, and dance. 《Forgotten Melodies》 shows the cyclical character of a theme that appears not only within a work but also in different works. With changes in tonality of the theme, each work is often connected to a single theme resulted in an organic appearance. In addition, by developing and transforming the theme, as well as combining it with other elements in various ways. When the melody is changed, the sense of color is expressed through the use of various scales such as the octatonic scale, the pentatonic scale, and the chromatic scale. In terms of rhythm, various rhythms such as syncopation, polyrhythm, and hemiola were used in combination with each other, and the contrapuntal features and the form structures in the works show Medtner's intention to follow the traditional forms and compositional techniques of European music. This study is the first to analyze all of Medtner's 《Forgotten Melodies》. It is significant that Medtner's compositional techniques were studied through an understanding of these unique works, 《Forgotten Melodies》, which combine sonatas, canzonas, and dances.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE