View : 52 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor배일환-
dc.contributor.author박효빈-
dc.creator박효빈-
dc.date.accessioned2024-08-19T16:31:18Z-
dc.date.available2024-08-19T16:31:18Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.otherOAK-000000232707-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000232707en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/268735-
dc.description.abstract프레데리크 프랑수아 쇼팽(Frederic Francois Chopin, 1810-1849)은 피아노의 다양하고 세심한 표현을 구현한 고전적 낭만파 작곡가이다. 그는 독일, 프랑스, 영국 등 다양한 나라에서 활동했지만, 그의 조국인 폴란드의 민족적 요소를 음악 안에 자연스럽게 투영시켰다. 그의 곡 대부분은 피아노만을 위한 작품이지만, 첼로를 포함하거나 첼로를 위해 작곡된 실내악 작품은 단 네 작품만이 남아있다. 본 논문에서 분석한 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」는 쇼팽의 네 개의 실내악 작품 중 하나로, 자신의 친구이자 첼리스트였던 오귀스트 프랑숌(Auguste Joseph Franchomme, 1808–1884)에게 헌정한 작품이기도 하다. 논문에서는 총 4악장으로 구성된 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」의 각 악장별 형식 및 구조, 빠르기, 화성, 리듬, 주제 선율, 첼로와 피아노와의 관계에 관하여 살펴보고자 한다. 제1악장은 조성 구조에서는 전통적인 소나타 형식을 갖추었지만, 재현부에서는 변형된 형태를 보이게 된다. 제2악장은 전통적으로 느린 템포의 악장이 위치하지만, 스케르초로 대체된 것을 볼 수 있다. 제3악장은 2부분 형식이고, 제4악장은 자유로운 5부분 론도 형식으로 나타나 낭만 시대에서 론도 형식을 비교적 유연한 형태로 작곡했던 측면을 잘 드러내고 있다. 곡의 분석을 통해 쇼팽이 ‘소나타’라는 장르의 작품을 어떻게 구성하고 있는지, 또한 첼로와 피아노의 관계를 어떻게 전개시키고 있는지 살펴볼 수 있으며, 마지막으로 쇼팽이 고전적 낭만파 작곡가로 칭해지는 연유를 알 수 있다. 이를 통해 쇼팽의 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」를 구조적으로 이해할 수 있는데 도움이 되기를 바란다.;The purpose of the study is a classical Romantic composer, Frederic Francois Chopin (1810-1849), who embodied a diverse and meticulous range of expressions on the piano. Despite working in various countries such as Germany, France, and England, he naturally incorporated the national elements of his native Poland into his music. Most of his compositions are for solo piano, but only four chamber works that include or were written for cello have survived. The paper analyzes Chopin's “Sonata for Cello and Piano in G minor, Op. 65”, one of his four chamber music works dedicated to his friend and cellist Auguste Joseph Franchomme(1808–1884). This sonata consists of four movements, and the paper aims to examine the form, structure, tempo, harmony, rhythm, thematic melodies, and the relationship between the cello and piano in each movement. The first movement adheres to a traditional sonata form in its compositional structure but shows a modified form in the recapitulation section. The second movement, traditionally featuring a slow tempo, is replaced with a scherzo. The third movement follows a binary form, while the fourth movement appears in a free five-part rondo form, clearly demonstrating Chopin's flexible approach to rondo form during the Romantic era. Through the analysis of the piece, one can observe how Chopin constructs a work within the genre of ‘sonata', develops the relationship between cello and piano, and ultimately understand why Chopin is acclaimed as a classical Romantic composer. This study aims to facilitate a structural understanding of Chopin's "Sonata for Cello and Piano in G minor, Op. 65."-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. F. Chopin 실내악 음악의 특징 2 Ⅲ. F. ChopinSonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65 연구 6 A. 작품 분석 6 1. 제1악장 7 2. 제2악장 24 3. 제3악장 37 4. 제4악장 42 Ⅳ. 결론 57 참고문헌 59 ABSTRACT 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent27069194 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject쇼팽, 첼로, 소나타-
dc.subject.ddc700-
dc.titleF. Chopin의 Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65 분석 및 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Understanding about F. Chopin’s Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65-
dc.creator.othernamePark, Hyobin-
dc.format.pagevi, 62 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2024. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE