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디자인 사고 몰입을 위한 오픈 플랫폼 특성 연구

Title
디자인 사고 몰입을 위한 오픈 플랫폼 특성 연구
Authors
백경화
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 서비스디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
오늘날 정보통신의 발전으로 기업은 새로운 비즈니스 모델 개발에 고도의 디지털 기술과 데이터를 활용하여 고객에게 맞춤형 소비자 경험을 제공하고 있다. 이렇게 변화된 가치 전달 방식은 기업 경영 중심에 핵심 전략으로 창의성과 혁신이 자리 잡고 있다. 본 연구는 급변하는 패러다임에 대응하기 위해 디자인 사고를 사용자의 욕구를 만족시키는 전략적 요소로 보았으며, 기업이 소비자에게 일방적으로 정보나 서비스를 제공하는 것이 아니라, 애플이나 구글 같이 자신들의 플랫폼에서 고객이 서비스를 제공하는 제공자 입장인 동시에 서비스를 사용하는 소비자의 입장으로 새로운 소비 생태계를 조성하여 기업의 혁신을 이끌어 가고 있다. 따라서 본 연구는 창조적 혁신을 위한 창의적 사고의 형태로 대두되는 디자인 사고를 향후 새로운 협업 환경의 패러다임의 전환점을 일으킬 것이라 보고, 디자인 사고가 오픈 플랫폼을 통해 확장되고자 하는 것을 목적으로 하고 있다. 우선 디자인 사고의 이론적 고찰을 통해 디자인 사고의 발전 과정에서 통합적 개념의 특징을 파악하고, 디자인 사고 몰입을 위한 도구로서 오픈 플랫폼의 특성과 연관성을 살펴보았다. 이를 바탕으로 글로벌 디자인 기업의 아이디어 프로세스의 유형별 특성을 파악하고 분석하여 공통된 특징을 찾아 보았다. 또한 디자인 사고 관점에서 오픈 플랫폼의 특성을 살펴보기 먼저 디자인 사고를 기업 비즈니스에 접목시킨 SAP의 보고서 내용을 참고하여 해외 8개 디자인 기업 및 학교의 아이디어 프로세스를 분석하기 위해 선정하였다. 선정된8개 아이디어 프로세스는 공통적으로 문제 발견(공감, 이해), 문제 해석(정의), 평가(구현, 실행)단계로 분류 되었으며, 이른 종합적으로 살펴보자면 ‘Understand-> Interpretation-> Creation -> Development -> Deliver’ 의 순서로 진행되고 있었다. 이들 기업들의 통합된 아이디어 프로세스는 소비자를 가까이에서 관찰하고 경험하여 정보를 생성하고, 이를 데이터화하여 수렴적 사고 과정을 거쳐 아이디어를 실체화 시킨 후, 이를 결과물로 완성하여 전달하는 일련의 맥락적 과정을 가지 있었다. 아이디어 프로세스의 핵심 요소는 ‘아이디어 도출 단계’, ‘문제해결 단계’, ‘실행 및 평가’로 3단계로 유형화할 수 있었으며, 이를 오픈 플랫폼에 적용하여 살펴보기 위해 내부 아이디어 프로세스를 개발하여 수요자의 참여를 확장시키는 사례를 중심으로 각각의 오픈 플랫폼 사례를 선별하여 아이디어 프로세스의 세부 단계를 조사하였다. 오픈 플랫폼에서 디자인 사고 요소의 특징과 의미를 분석 하면 다음과 같다. 첫째, 참여자들은 오픈 플랫폼을 통해 자신의 경험과 지식을 공유하는 창의적인 집단 지식을 생산하고 있었다. 둘째, 혼자서 해결하기 어렵거나 조언이 필요한 부분에 적극적으로 외부의 자원을 활용하여 문제를 해결하는 협력적인 네트워크의 모습을 취하고 있었다. 셋째, 오픈 플랫폼을 통해서 공개되는 프로세스 과정은 참여자들에게 전체적인 맥락의 이해를 돕고 있었다. 넷째, 참여자들은 다양한 의견 제안을 통해 아이디어를 확산 시키셨으며, 아이디어가 구체화 되는 단계에서는 전문가들의 피드백을 통해 최고의 솔루션을 도출하고 있었다. 본 연구는 향후 기업이 참여자 중심의 오픈 플랫폼 비즈니스를 위해 고려해야 할 점을 디자인 사고와 아이디어 프로세스의 특성을 통해 제시하였다. 이를 위해 이론적 고찰과 사례분석 중심으로 제시함으로써 기업의 내부에서 해결하기 어려운 문제를 외부에 공개함으로써 새로운 혁신적 실행 도구적 접근법을 제시했다는 점에 의미가 있다고 할 수 있다. ;As the information and communication have been developed nowadays, the enterprises utilized the highly advanced digital technology and data to provide customized consumer experience. The creativity and innovation have become the core strategy in company management as the value delivery has been changing. In this study, the design thinking was regarded as strategic element to meet the user’s needs to cope with rapidly changing paradigm and also, the companies did not provide information or service unilaterally for consumers but interactively; the customer could offer service in their platform like Apple and Google but also, use service as consumer, which is completely new consumption ecosystem to lead the innovation of business. Therefore, the purpose of study was to expand the design thinking through open platform as this study expected that design thinking which was on the rise as the shape of creative thinking for creative innovation will change the paradigm in new cooperation environment. First, the characteristics of integrated concept were explored in a process of development through theoretical consideration on design thinking and the characteristics and correlation with open platform was reviewed, as a tool for design thinking immersion. Thus, the characteristics of Idea Process of global design enterprises for each type were investigated and analyzed to discover similarity. Moreover, the Idea Process of 8 international design enterprises and schools were chosen for analysis, based on SAP reports that graft design thinking upon company business, before taking a close look at the characteristics of open platform in terms of design thinking. The selected 8 Idea Process were classified under problem finding(sympathy, understanding), problem interpretation(definition) and evaluation(realization and implementation); when put to together, they went through ‘‘Understand→Interpretation→Creation→Development→Deliver’ in order. Such Integrated Idea Process of enterprises had some contextual process which observe, experience consumers closely to generate the related information, and then dataficate and realize the idea through convergent thinking and produce result and forward it. The core elements of Idea Process were subdivided into 3 classes: ‘Come up with idea’, ‘Solve problems’ and ‘Put into practice and evaluate’ and moreover, internal Idea Process was developed to apply it to open platform while focusing on cases that encourage and expand consumer involvement and selecting each open platform case accordingly to investigate the detailed stage of Idea Process. The results of analysis on characteristics and meaning of design thinking in the open platform were as follows. Firstly, the participants produced creative, collective intelligence in which they could share their experience and knowledge in the open platform. Secondly, they had cooperative network to make best use of external resources for issues—they felt difficult to deal with alone and felt the need of advice—and solve problems. Thirdly, the process which was revealed in the open platform supported participants to understand overall context. Fourthly, the participants expanded idea by suggesting a wide diversity of opinions and brought out best solution with expert feedback in the stage where the idea is crystallized. This study suggested several points to be considered for participant-oriented open platform business for enterprises based on the characteristics of design thinking and Idea Process. By disclosing the problems that seemed to be difficult to settle within company while focusing on theoretical consideration and case analysis, this study has significance for presenting new, innovative approach to put into action.
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