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대화형 인공지능이 소비자 구매의도에 미치는 영향

Title
대화형 인공지능이 소비자 구매의도에 미치는 영향
Other Titles
The impact of conversational AI on consumer purchase intent - on purchasing platforms
Authors
Ye, Siyan
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박정은
Abstract
본 논문은 대화형 인공지능과 소비자의 구매의도 및 만족도 사이의 관계를 탐구하고 있으며, 그 과정에서 소비자 관여도의 조절효과와 구매 플랫폼 태도의 매개효과를 검증하고자 한다. 본 연구에서는 대화형 인공지능의 5가지 특성과 소비자 구매의도, 만족도, 관여도 등 변수를 포함한 이론적 모형과 가설을 구축하였다. 본 논문에서는 설문조사를 통해 376개의 유효한 데이터를 수집하였으며, 본 논문의 가설을 검증하기 위해 SPSS 소프트웨어를 사용하여 기술분석, 상관관계 분석, 회귀분석을 수행하고 모형 및 가설 검증을 실시하였다. 본 연구에 연구 경과에 따르면, 대화형 인공지능의 다섯 개 특성이 소비자 구매의도에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 대화형 인공지능의 이미지, 지능도, 소통, 상호작용, 관계가 좋을수록 구매 플랫폼에 대한 소비자의 신뢰와 충성도가 높아진다는 것을 발견하였다. 그리고 구매 플랫폼 태도는 소비자 구매의도에 긍정적인 영향을 미치고 있다. 또한, 소비자 관여도는 대화형 인공지능의 특성과 소비자 구매의도 간의 관계에서 긍정적이고 유의미한 매개 효과를 나타냈다. 즉, 소비자 관여도가 높을수록 대화형 인공지능의 특성이 소비자 구매의도에 미치는 영향이 커지는 것으로 나타났다. 본 논문에서는 대화형 인공지능의 효과 향상, 대화형 인공지능에 대한 소비자의 신뢰, 만족도, 충성도 증진, 소비자 개인 및 제품 특성의 영향 고려, 대화형 인공지능의 혁신 및 적용 촉진 등 몇 가지 제안도 제시하였다. 또한, 대화형 인공지능과 소비자 행동 사이의 관계에 대한 새로운 시각과 이론적 틀을 제공하고 관련 분야의 연구 및 실습에 대한 몇 가지 참고 자료를 제공한다.;This paper explores the relationship between conversational AI and consumers' purchase intention and satisfaction, and aims to test the moderating effect of consumer involvement and the mediating effect of purchase platform attitude. The theoretical model and hypotheses are based on five characteristics of conversational AI and variables such as consumer purchase intention, satisfaction, and involvement. In this paper, 376 valid data were collected through a questionnaire survey, and descriptive analysis, correlation analysis, regression analysis, and model and hypothesis testing were conducted using SPSS software to verify the hypotheses of this paper. The results of this study show that the five characteristics of A.I. have a positive effect on consumer purchase intention attitudes, namely, the better the image, intelligence, communication, interaction, and relationship of A.I., the higher the consumer's trust and loyalty to the purchase platform, and the purchase platform attitude has a positive effect on consumer purchase intention. In addition, consumer involvement has a positive and significant mediating effect on the relationship between the characteristics of conversational AI and consumer purchase intention, i.e., the higher the consumer involvement, the greater the impact of the characteristics of conversational AI on consumer purchase intention. In this paper, we put forward several suggestions for improving the effectiveness of conversational AI, enhancing consumers' trust, satisfaction, and loyalty to conversational AI, considering the influence of consumer personal and product characteristics, and promoting the innovation and application of conversational AI. It has also provided a new perspective and theoretical framework on the relationship between conversational AI and consumer behavior, and provided some references for research and practice in related fields.
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