View : 132 Download: 0

자폐 범주성 장애 영아를 위한 놀이 중심의 자연-발달-행동 중재(NDBI) 부모교육 프로그램의 개발 및 적용

Title
자폐 범주성 장애 영아를 위한 놀이 중심의 자연-발달-행동 중재(NDBI) 부모교육 프로그램의 개발 및 적용
Other Titles
Development and Application of Play-based Naturalistic Developmental Behavioral Intervention Parent Education Program for Toddlers with ASD
Authors
남보람
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
자폐범주성장애, 조기개입, NDBI
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이소현
Abstract
자폐 범주성 장애 영아의 사회 의사소통은 생애 초기부터 어려움을 겪으며, 전형적인 발달을 보이는 또래 집단에 비해 명백한 차이를 보이는 영역으로 이후의 언어 발달, 사회적 기능성과 광범위하게 연결되어 있기 때문에 가능한 한 빠른 시기에 사회 의사소통을 핵심 목표로 하여 조기개입을 제공해야 할 필요가 있다. 자폐 범주성 장애 영아의 사회 의사소통 발달을 촉진하기 위한 조기개입은 자연적인 환경인 가정에서 영아와 가장 많은 시간을 함께 보내는 부모가 자폐 관련 지식과 놀이 상호작용 전략을 학습하여 영아의 발달을 촉진하는 바탕이자 주요 발달 목표인 놀이 상황에서 적용하여 상호작용 할 수 있도록 지원해야 한다. 이에 본 연구에서는 자폐 범주성 장애 영아의 사회 의사소통 발달을 지원하기 위해 놀이 중심의 자연-발달-행동 중재(Naturalistic Developmental Behavioral Intervention: 이하 NDBI) 부모교육 프로그램을 개발하였으며, 이를 적용하여 부모의 놀이 상호작용 행동, 영아의 사회 의사소통 및 적응행동에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 놀이 중심의 NDBI 부모교육 프로그램은 선행연구를 검토 및 분석하여 프로그램 구성 요소를 도출하고, 초안을 개발하였으며 전문가의 내용 타당도 검토를 거쳐 최종 프로그램을 구성하였다. 놀이 중심의 NDBI 부모교육 프로그램은 부모가 자녀의 장애와 발달에 대한 이해를 바탕으로 발달에 적합한 부모-자녀 놀이 상호작용 안에서 NDBI 전략을 사용할 수 있도록 구성된 14회기 프로그램이다. 부모교육은 발달에 적합한 놀이와 NDBI 전략에 대한 5회기의 소집단 교육과 부모가 자녀의 발달 목표에 따라 부모-자녀 놀이 상호작용을 계획하고 실행하고 점검하는 순환의 과정을 수행할 수 있도록 9회기의 개별 놀이 지원으로 구성하였다. 본 연구에서는 개발된 놀이 중심의 NDBI 부모교육 프로그램의 효과를 확인하기 위해 단일집단 사전사후검사설계를 통해 22-33개월의 자폐 범주성 장애 영아와 부모 10쌍에게 프로그램을 적용하였다. 프로그램은 영아의 발달 수준을 고려하여 세 집단으로 나누어 실시하였으며, 실시간 Zoom 어플리케이션을 통해 화상회의로 실시하였다. 프로그램 사전과 사후에 부모의 놀이 상호작용 행동, 영아의 사회 의사소통과 적응행동에 유의한 변화가 있는지 Wilcoxon 검정을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이 중심의 NDBI 부모교육에 참여한 부모의 놀이 상호작용 행동은 사전검사에 비해 사후검사에서 통계적으로 유의한 증가를 보였으며, 하위 영역인 참여 촉진, 의사소통 격려, 직접 교수 영역에서 모두 유의한 증가를 보였다. 둘째, 놀이 중심의 NDBI 부모교육에 참여한 자폐 범주성 장애 영아의 사회 의사소통은 사전검사에 비해 사후검사에서 통계적으로 유의한 개선을 보였으며, 특히 사회 의사소통 하위영역에서 유의한 개선을 보였다. 셋째, 놀이 중심의 NDBI 부모교육에 참여한 자폐 범주성 장애 영아의 적응행동은 사전검사에 비해 사후검사에서 통계적으로 유의한 증가를 보였으며, 특히 의사소통, 사회성, 운동기술 하위 영역에서 유의한 변화를 확인하였다. 본 연구 결과를 통해 놀이중심의 NDBI 부모교육 프로그램은 부모의 놀이 상호작용 행동과 자폐 범주성 장애 영아의 사회 의사소통 및 적응행동에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 본 연구는 가족 중심의 접근을 통한 지원 모델의 가능성을 확인하였으며, 자폐 범주성 장애 영아의 놀이를 중심으로 사회 의사소통을 지원하는 프로그램을 개발 및 적용하여 효과를 확인하였다는 의의가 있다. 또한 단기, 저강도의 중재를 원격으로 실시하여 효과를 확인함으로써 교육 현장에서 사용할 수 있는 비용 효과적인 프로그램을 제시하였다는 의의가 있다. ;Social communication difficulties in toddlers with autism spectrum disorder(ASD) are evident early in life and differ significantly from typically developing peers. These challenges are broadly related to later language development and social functioning, underscoring the need for early intervention with social communication as a key goal at the earliest possible age. Early intervention for promoting the social communication development of toddlers with ASD requires parents, who spend the most time with their toddlers in their natural environment—the home—to acquire ASD-specific knowledge and play interaction strategies. In this study, I developed a Play-based NDBI parent education program to support the social communication development of toddlers with ASD and examined its effects on parents' play interaction behaviors, as well as toddlers' social communication and adaptive behaviors. The Play-based NDBI parent education program was developed by reviewing and analyzing previous studies to derive program components. The content validity of the final program was reviewed by experts. This program aims to assist parents in utilizing NDBI strategies within developmentally appropriate parent-child play interactions, grounded in their understanding of their child's disability and development. The parent education program comprised five small-group sessions focusing on developmentally appropriate play and NDBI strategies. This was followed by nine one-on-one play support sessions, where parents could actively plan, implement, and reflect on parent-child play interactions tailored to their child's specific goals. To evaluate the effectiveness of the play-based NDBI parent education program, the program was applied to ten parent-toddler dyads(toddler age: 22-33months) in a single group pretest-posttest design. All sessions were conducted via Zoom videoconferencing. Wilcoxon tests revealed significant improvement in parents’ play interaction behaviors, including promoting engagement, encouraging communication, direct teaching. Furthermore, there was a significantly enhancement in children’s social communication. Additionally, the VABS total score and communication, social, motor skills were significantly improved. Results from the current preliminary study demonstrate the initial feasibility of family-centered, play-based program for toddlers with ASD, particularly in supporting their social communication. Furthermore, results suggest the play-based NDBI parent education program is a relatively short term, low intensity, efficacious telehealth intervention, with potential to be a cost-effective means of intervening at the beginning of early intervention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE