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모바일 터치스크린에서 버튼으로 인식하는 스타일 요소 특성 연구

Title
모바일 터치스크린에서 버튼으로 인식하는 스타일 요소 특성 연구
Other Titles
A study on the suitability of mobile touchscreen buttons according to size, shape, and properties
Authors
여지원
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
본 연구에서는 버튼으로 인식하는 크기와 형태에 대해 분석하고자 한다. iPhone 14 Pro, iPad Air, Apple Watch SE 40mm를 기준으로, Apple에서 제공하는 UI KIT를 참고하여 각 모바일 터치스크린별로 16단계의 크기를 설정하였고, 크기가 커지는 형태는 정비례, 수평, 수직 3가지로 설정하여 기본 자극물을 구성하였다. 크기와 형태에 대한 실험 후, 결과를 빈도수에 따라 긍정평가와 부정평가로 나누었고, 각각 추가 실험을 진행하였다. 긍정평가를 받은 자극물들을 가지고 위치와 여백에 대한 추가 실험을 진행했는데, 위치는 크게 상, 하로 나누었고 여백은 0px부터 100px까지 5단계를 설정하였다. 부정평가를 받은 자극물들로는 배열, 아웃라인, 컬러, 그림자, 라운딩과 같은 버튼의 스타일을 부여한 추가 실험을 진행하였다. 배열은 3배열, 4배열, 9배열로 설정하였고, 아웃라인과 그림자는 각 터치스크린별로 차이를 주었다. 컬러는 선행연구를 참고하여 R, YR, Y, G, B 5가지 컬러를 선정하여 랜덤으로 값을 주어 실험하였고, 라운딩은 세 가지 모바일 터치스크린 모두 동일하게 5px에서 35px까지 5px 단위로 커지도록 설정하였지만 자극물의 크기에 따라 220px까지 다양하게 구성하였다. 크기와 형태 실험 결과, 긍정평가를 받은 자극물들이 Apple에서 사용하는 버튼의 크기와 유사함을 확인할 수 있었다. 긍정평가 위치와 여백 실험에서는 세 가지 화면 모두 자극물의 크기에서 유의미한 차이를 확인할 수 있었다. 부정평가를 받은 자극물들에 스타일을 부여하더라도 대부분 부정적인 평가를 받았지만, 일부분의 자극물은 긍정적이었다. 이를 통해 크기에서 부정평가를 받는다면 스타일을 부여하더라도 똑같이 부정적인 평가를 받지만, 형태는 스타일을 통해 조금 더 넓은 범위까지 긍정적인 결과를 도출할 수 있음을 확인할 수 있었다.;In this study, we aim to analyze the size and shape recognized by buttons. Using the iPhone 14 Pro, iPad Air, and Apple Watch SE 40mm as references, we established 16 size levels for each mobile touch screen based on the UI KIT provided by Apple. The basic stimuli were created by setting sizes in three forms: direct proportion, horizontal, and vertical. After conducting experiments on size and shape, the results were categorized into positive and negative evaluations based on frequency. Subsequent experiments were then carried out separately. Additional experiments focused on the location and margin using positively evaluated stimuli. The location was primarily categorized into up and down, while the margin was set in five stages ranging from 0px to 100px. Further experiments were conducted to modify attributes of buttons that received negative evaluations. Attributes such as arrangement, outline, color, shadow, and rounding were applied. Arrangements were set at 3, 4, and 9 variations, while the outline and shadow differed for each touch screen. Colors were tested by selecting five—R, YR, Y, G, and B—based on previous studies, with random values assigned. Rounding was adjusted in 5px increments from 5px to 35px uniformly across all three mobile touch screens, though various configurations were used from 220px based on stimulus size. The size and shape experiment revealed that stimuli receiving positive evaluations closely resembled the size of buttons used by Apple. In experiments concerning positive evaluation positions and margins, significant differences in stimulus size were identified across all three screens. While most stimuli receiving negative evaluations retained negativity even with attribute modifications, some showed positive outcomes. This confirmed that if a negative evaluation is received based on size, applying attributes tends to maintain the negativity, although some forms can yield slightly positive results through attribute manipulation.
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