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ESG가 기업 이미지 관리에 미치는 영향

Title
ESG가 기업 이미지 관리에 미치는 영향
Other Titles
Research on ESG's impact on corporate image management: Focusing on the moderating effect of the state of national development
Authors
Du, Pinou
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
ESG, 기업 이미지, 구매의도, 사회환경, 조절효과, ESG, corporate image, purchase intention, social environment, moderating effect
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박정은
Abstract
기업 생태계는 국적, 규모, 업종 등에 관계없이 다양한 형태의 경영환경 변화에 노출돼 있으며, 이러한 경영환경 변화에 적절히 대응하는 기업은 기존 경쟁우위를 유지하거나 새로운 형태의 경쟁우위를 창출할 수 있다. 특히 코로나19 팬데믹 사태로 인한 경영환경 변화는 특정 산업에 국한되지 않고 거의 모든 산업에 큰 영향을 미치며 더욱 가속화되고 있다. 이러한 변화를 바탕으로 최근 많은 기업들이 ESG 경영에 관심을 갖고 환경과 사회에 미칠 수 있는 불이익을 줄이고 지배구조의 효율성을 높여 기업의 지속 가능한 성장을 창출하기 위해 노력하고 있다. 과거 기업들은 치열한 경쟁 속에서 자사의 성과를 내기 위해 단기적이고 무분별한 성장을 추구했고, 이 과정에서 환경·사회·지배구조와 관련된 여러 문제가 불거졌다. 과거에는 이러한 문제가 기업의 성장과 무관하거나 인식되는 경우가 많았지만 현대에 들어서면서 기업에서 발생하는 환경, 사회, 지배구조 등의 문제에 대해 기업의 해결, 예방 등의 책임을 요구하는 사회 분위기가 형성되기 시작했다. 과거 기업에 대한 투자의사를 결정할 때 기업의 재무성과와 이익만을 판단했던 것과 달리 ESG는 장기적으로 기업 가치와 지속가능성에 영향을 미치는 요소를 충분히 반영하고 평가할 수 있다. 따라서 기업이 ESG 경영전략을 통해 기업에 대한 이미지를 높여 소비자의 태도와 구매의도 긍정적인 영향을 미치는지 검토할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 기업 ESG 활동성과에 대해 조사하고 ESG 설과가 기업 이미지와 구매의도에 미치는 영향, 그리고 그 사이에서 국가 ESG 발전 현황의 조절효과를 분석하였다. 위 연구결과를 바탕으로 기업이 지속성장 가능성 측면에서 효과적인 ESG 활동에 대한 이해를 돕고 기업의 경쟁우위를 차지할 수 있는 방안을 모색할 수 있는 기초자료를 제공하기 위해 연구한 결과 ESG 활동이 기업 이미지와 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.;Regardless of nationality, size, and industry, the corporate ecosystem is exposed to various forms of business environmental changes, and companies that respond appropriately to these changes can maintain their existing competitive advantage or create new forms of competitive advantage. In particular, changes in the business environment caused by the COVID-19 pandemic are not limited to specific industries, but have a significant impact on almost all industries and are accelerating. Based on these changes, many companies are recently interested in ESG management, striving to create sustainable growth for companies by reducing disadvantages that may affect the environment and society and increasing the efficiency of their governance. In the past, companies pursued short-term and reckless growth to achieve their results in fierce competition, and in the process, various problems related to environmental, social, and governance arose. In the past, these problems were often unrelated to or recognized by the company's growth, but in modern times, a social atmosphere has begun to form that demands corporate responsibility for solving and preventing problems such as environmental, social, and governance that arise in companies. In contrast to judging only a company's financial performance and profits when making investment decisions in a company in the past, ESG can sufficiently reflect and evaluate factors that affect corporate value and sustainability in the long run. Therefore, it is necessary to examine whether a company has a positive effect on consumer attitudes and purchase intentions by enhancing the image of the company through ESG management strategies. Therefore, in this study, we investigated corporate ESG activity performance, analyzed the impact of ESG theories on corporate image and purchase intention, and analyzed the moderating effect of national ESG development status. Based on the above research results, it was found that ESG activities affect corporate image and purchase intention as a result of a study to provide basic data to help companies understand effective ESG activities in terms of sustainability and to seek ways to gain a company's competitive advantage.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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