View : 138 Download: 0

무용창작작품「상선약수(上善若水)」에 관한 연구

Title
무용창작작품「상선약수(上善若水)」에 관한 연구
Other Titles
A study of Dance work 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」
Authors
김민선
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조기숙
Abstract
본 논문은 2022년 12월 1일 이화여자대학교 홀 Ⅰ에서 발표한 본 연구자의 이화여자대학교 석사 졸업 무용창작작품 「상선약수(上善若水)」의 준비, 안무, 연습 및 공연까지의 과정을 분석하고 연구한 것이다. 「상선약수(上善若水)」는 중국 고대 사상가 노자(老子)의 『도덕경(道德經)』 8장 내용을 모티브로 하여 최고의 선(善)인 물(水)을 닮아가고자 하는 인간의 삶의 태도를 표현한 한국무용작품이다. 본 연구에서는 「상선약수(上善若水)」의 작품 내용에 따른 움직임 및 예술적 구성요소를 분석하고 본 안무자의 안무 방법을 정리하여 그 의미를 도출하고자 한다. 본 연구의 목적은 첫째, 「상선약수(上善若水)」의 주제, 창작 과정, 핵심 구성요소를 연구하여 무용 예술의 시간적 한계를 극복할 수 있는 텍스트로 남기는 데에 있다. 둘째, 실기기반연구법(Practice Based Research)으로 「상선약수(上善若水)」를 분석함으로써 안무자가 객관적인 시각에서 과정 및 결과물을 성찰할 수 있도록 한다. 셋째, 「상선약수(上善若水)」 창작 과정에서 활용한 안무자의 안무 방법을 정리하고 향후 작품 창작 방향성을 모색하고자 한다. 본 연구의 방법은 ‘실기기반연구법(Practice Based Research, 이하 PBR)’을 중심으로 하며 작품의 주제 탐색 과정에서 문헌연구를 병행하였다. PBR은 예술가가 자신의 작품을 객관적인 시각으로 분석하는 방법으로, 독창적인 학문의 증거와 창작 실기 자료를 동시에 포함하여 연구를 확산시키는 담론들을 생성시킨다. 1단계 연구제안(proposal) 단계에서는 노자(老子)의 『도덕경(道德經)』 8장 연구를 진행하여 「상선약수(上善若水)」의 컨셉과 주제를 정하였다. 2단계 연습자료 구축 단계에서는 연습 시간, 장소, 안무 방법 및 내용, 춤 체험을 통해 느낀 점을 기록하여 작업일지를 작성함으로써 연습자료를 구축하였다. 3단계에서는 작품 「상선약수(上善若水)」의 공연 실황을 영상과 사진으로 촬영하여 공연자료(performance data)를 확보하였다. 4단계에서는 수집한 자료를 기반으로 작품 창작의 전 과정을 분석(analysis)하였다. 「상선약수(上善若水)」는 1장 <명징 明澄>, 2장 <곡전 曲全>, 3장 <물아 物我>로 구성되어 ‘최상의 선(善)인 물(水)을 동경하는 나’에서 ‘물(水)이 된 나’로 나아가는 과정을 표현하였다. 각 장에서는 움직임 외에도 청각적 요소인 음악과 시각적 요소인 오브제, 의상, 조명을 활용하여 주제의식을 강화하였다. 본 안무자는 김영희 「호흡기본」의 ‘맺음·풀음’호흡 원리와 임학선의 「태극구조 기본춤」의 ‘점(•)-선(⎟)-원( ⃝)-점(•)’ 순환 원리를 기반으로 ‘이미지 활용하기’, ‘즉흥적 움직임을 동작 프레이즈로 구성하기’, ‘이미지 텍스트화하기’의 세 가지 안무 방법을 개발하여 작품 「상선약수(上善若水)」를 창작하였다. 본 연구를 통해 연구자는 김영희 「호흡기본」의 ‘맺음·풀음’호흡 원리와 임학선의 「태극구조 기본춤」의 ‘점(•)-선(⎟)-원( ⃝)-점(•)’ 순환 원리를 활용하여 안무자만의 안무 방법을 정리하였다. 더불어 PBR 및 노자(老子) 『도덕경(道德經)』‘상선약수(上善若水)’ 개념에 대한 지식을 탐구하였으며 무용 창작 과정 전반을 객관적으로 성찰하였다. 이는 연구자의 향후 예술적 가치관과 안무 메소드 정립을 위한 기반이 되었다는 점에서 의미가 있다. 본 연구는 한국춤 원리를 기반으로 노자(老子) 철학의 확장을 시도하였다는 점에서 의의를 지닌다. 노자(老子)의 ‘상선약수(上善若水)’ 개념을 한국무용작품으로 안무하고 분석하여 ‘최상의 선(善)인 물(水)’의 의미를 현대인의 삶으로 확장하였기 때문이다. 또한, 본 연구는 예술작품을 논리적으로 규명함으로써 무용 예술의 한계를 극복한 하나의 PBR 무용연구 사례로서 의미가 있으며, 향후 한국무용 메소드의 재해석을 통한 동양 고전 철학 작품화의 선행 연구가 될 것이다. ;The paper examines and analyzes the process of preparation, choreography, practice, and performance of the graduate dance work 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 created by the researcher presented at Ewha Womans University Hall Ⅰ on December 1, 2022. 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」, a Korean dance work that inspired by Chapter 8 of the ancient Chinese philosopher Laozi's 『Tao Te Ching(道德經)』. This dance work embodies the attitude of human life to pursuit resembling water as the highest virtue. This study pursues to analyze the movements and artistic elements of 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 based on its content and to derive the significance of the choreographer's methodology. The study aims to achieve three main purposes: Firstly, to research the theme, creation process, and essential elements of 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 in order to leave a comprehensive text that goes beyond the temporal limitations of dance art. Secondly, through Practice-Based Research, to analyze 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 in a way that enables the choreographer to objectively reflect on the process and results. Thirdly, to organize the choreographic methods used in the creation process of 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 and to explore potential directions for future artistic dance works. This study methodology primarily revolves around ‘Practice-Based Research (PBR)', coupled with concurrent literature review during the exploration of the artwork's theme. PBR is a method enabling artists to objectively analyze their own work, creating discourses that incorporate original scholarly evidence and creative practical data to broaden study. In the first phase, during the proposal stage, an investigation into Chapter 8 of Laozi's 『Tao Te Ching(道德經)』 was conducted to establish the concept and theme of 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」. The second phase involved building practice materials by documenting practice time, location, choreographic method, content, and reflection on dance experiences in a practice journal. In the third phase, the live performance of the work 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 was recorded via video and photos to gather performance data. Finally, in the fourth phase, an analysis of the entire creation process of the work was conducted based on the collected data. 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 consists of three parts: Chapter 1 , Chapter 2 , and Chapter 3 , depicting the progression from 'aspiring to be the highest virtue of water' to 'becoming like water'. Each section not only utilizes movement but also auditory elements like music and visual aspects such as objects, costumes, and lighting to strengthen the thematic consciousness. The choreographer developed three choreographic methods based on Kim Young-hee's 「Basics of Breath」, emphasizing ‘Inhale-exhale’ breathing principles, and Lim Hak-sun's 「Taeguk Structure Basic Dance」, which revolves around the circular principle of 'point(•)-line(⎟)-circle(O)-point(•).' These methods include 'Using imagery,' 'Structuring spontaneous movements into movement phrases,' and 'Transforming imagery into textual elements' to create the work 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」. Through this study, the researcher organized own choreogtaphic methods by refering priciples from Kim Young-hee's 「Basics of Breath」, emphasizing ‘Inhale-exhale’ breathing principles, and Lim Hak-sun's 「Taeguk Structure Basic Dance」, which revolves around the circular principle of 'point(•)-line(⎟)-circle(O)-point(•).' Furthermore, the researcher investigated knowledge related to Practice-Based Research (PBR) and explored the concept of 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 from Laozi's 『Tao Te Ching(道德經)』. This process allowed for an objective reflection on the entire dance creation process, forming a meaningful basis for the choreographer's future artistic values and the establishment of choreographic methods. This study holds significance in its attempt to extend the philosophy of Laozi within the principles of Korean dance. By choreographing and analyzing Laozi's concept of 「Shang Shan Rou Shui(上善若水)」 into a Korean dance work, it expanded the meaning of 'the highest virtue resembling water' into the context of modern life. Moreover, this study is meaningful as a PBR dance research case that logically explains an artistic creation, overcoming the limitations of dance art. It lays the groundwork for future studies that reinterpret Korean dance methods to transform classical Eastern philosophical concepts into artistic.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE