View : 144 Download: 0

중학생의 역사 교과 흥미에 대한 혼합 연구

Title
중학생의 역사 교과 흥미에 대한 혼합 연구
Authors
정선희
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 사회과교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
차미희
Abstract
본 연구의 목적은 학습자에 대한 이해의 첫걸음으로써 중학생의 역사 교과에 대한 흥미를 파악하는 데 있다. 중학생의 흥미를 파악하기 위해서 그동안 축적된 선행 연구를 이론적으로 검토하여 역사 교과에 대한 흥미를 체계적으로 측정할 수 있는 도구를 개발하고자 하였다. 본 연구에서는 역사 교과에 대한 흥미를 개인적 흥미와 상황적 흥미로 나누고 영역별로 하위 요소를 추출, 이를 문항으로 구현하였다. 개발한 측정 도구는 예비조사를 실시하여 타당도와 신뢰도를 확인하는 과정을 거쳤다. 본 연구에서는 역사 교과에 대한 흥미를 개인적 흥미와 상황적 흥미로 나누어 살펴보았고, 무엇보다 인지, 정서, 가치 영역별로 분석하고, 하위 요소별로 체계적으로 분석하고자 하였다. 또한 선행 연구에서 나타난 성별에 따른 역사 교과에 대한 흥미의 차이와 학업성취도와의 관계도 확인하고자 하였다. 그리고 역사 교과 상황적 흥미는 역사 수업 속에서 상호작용 후 발생한다는 개념의 특성을 확인하기 위해 분석 단위를 학교로 설정하여 학교별 차이를 확인하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 혼합 연구 방법 중 순차 설명 설계를 연구방법으로 선택하였다. 설문조사를 기반으로 한 양적 연구를 실시하여 수집된 자료를 분석한 후, 양적 연구 결과에 대한 해석을 ‘면담’이라고 하는 질적 연구의 도구를 활용하여 양적 연구 결과에 대한 깊이 있는 이해를 도모하였다. 연구 대상은 중학교 학생들로 삼았다. 특히 중학교 2학년은 처음으로 독립된 교과로서 역사 수업을 접하기 때문에, 본 연구에서 확인하고자 하는 개인적 흥미와 상황적 흥미의 특성을 가장 잘 보여줄 수 있는 학년이라고 판단하였다. 특히 개인적 흥미를 측정할 때, 초등학교를 졸업하고 중학교 2학년 때 역사 수업을 처음 듣기 때문에 외부로부터 영향을 가장 적게 받아 개인의 기질, 성향 등이 가장 잘 드러날 수 있는 시기로 판단했기 때문이다. 역사 교과 개인적 흥미는 개념적 특성을 가장 잘 드러낼 수 있는 3월 초 역사수업 직전에 실시되었고, 역사 교과 상황적 흥미는 1학기 수업 종료 후 실시되었다. 이렇게 설문조사로 수집된 자료를 jamovi 2.3.13 프로그램을 활용하여 기술통계, 신뢰도·상관 분석, 독립표본 T 검증, 일원분산분석을 실시하였으며, 영역, 성별, 학교별로 체계적으로 분석하였다. 나아가 역사 교과 개인적 흥미와 상황적 흥미, 역사 학업성취도 간의 관계를 확인하고자 선형 단순 회귀분석도 실시하였다. 중학생의 역사 교과 개인적 흥미를 분석한 결과, 평균 점수는 4점 만점에 2.64점이었다. 영역별 평균 점수는 가치, 인지, 정서 순서로 나타났으며, 하위 요소별로는 가치 영역의 유용성이 평균 점수가 가장 높았고, 정서 영역의 자신감(긍정적 자아개념)이 가장 낮았다. 가치 영역의 유용성이 가장 높게 나타난 것은 학생들의 사회·문화적 배경이 영향을 끼친 것을 알 수 있었다. 그리고 정서 영역의 자신감은 중학교 이전의 역사 학습 과정에서 역사는 곧 암기라는 잘못된 인식이 부담감으로 다가와 역사에 대한 자신감이 낮은 결과로 나타난 것이었다. 역사 교과 개인적 흥미의 성별에 따른 분석에서 남학생의 평균 점수가 여학생보다 더 높게 나타났다. 남학생과 여학생 모두 가치 영역의 유용성을 묻는 문항에서 가장 높은 평균 점수를 보였고, 남학생은 인지 영역의 탐색에서, 여학생은 정서 영역의 자신감에서 가장 낮은 평균 점수를 보였다. 여학생은 영역별 평균 점수에서도 정서 영역이 남학생보다 낮게 나타났고, 독립표본 T 검증에서 특히 자신감은 남녀 집단 간 가장 큰 효과를 보였다. 이와 같은 차이는 면담 결과 남학생이 정서적으로 더 자신을 긍정적으로 인식하는 것이 영향을 끼쳤음을 알 수 있었다. 다음으로 중학생의 역사 교과 상황적 흥미를 분석한 결과, 전체 평균 점수는 3.22점으로 역사 교과 개인적 흥미보다 높게 나타났다. 상황적 흥미의 영역별 평균 점수는 인지, 정서, 가치 순서로 모두 높은 점수를 보였다. 하위 요소별로 살펴보면 정서 영역의 재미가 가장 높았고, 같은 정서 영역의 참여가 가장 낮게 나타났다. 면담 과정에서 학생들은 자신과의 관련성이 있는 주제에 더 재미를 느끼는 것을 알 수 있었고, 참여가 가장 낮은 평균 점수로 나타난 배경은 학생들이 가지고 있는 본연의 수줍음, 부끄러움 때문이었다. 역사 교과 상황적 흥미의 성별에 따른 분석에서도 남학생의 평균 점수가 여학생보다 더 높게 나타났다. 영역별로는 남학생은 인지, 정서, 가치 순서로 나타났지만, 여학생은 정서, 인지, 가치 순서로 차이가 있었다. 하위 요소별로 살펴보면, 남학생과 여학생은 공통으로 재미의 평균 점수가 가장 높았고, 참여가 가장 낮은 평균 점수를 보였다. 영역별로 여학생은 남학생보다 정서 영역의 평균 점수가 높았는데, 면담 과정에서 여학생이 교사와의 교감을 더 중요하게 여겼고, 실제로 연구에 참여한 학교의 교사들이 모두 젊은 여성이라는 점에서 동성으로서 여학생들이 더 많이 교감할 수 있었을 것으로 추측할 수 있다. 독립표본 T 검증에서 재미와 자신감을 제외한 나머지 문항들은 남녀 집단 간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 남녀 집단 간 가장 큰 효과를 보인 것은 참여였다. 이를 통해 남학생보다 여학생의 참여가 더 낮다는 것을 확인할 수 있었고, 상술한 바와 같이 특히 여학생들의 부끄러움을 극복하는 방법을 통해 참여를 높일 방안을 고려해야 할 것이다. 학교별 분석에서는 B 학교가 역사 교과 상황적 흥미의 평균 점수가 가장 높게 나타났으며, 역사 교과 개인적 흥미와 비교하였을 때 가장 큰 차이를 보였다. A 학교는 전 영역에서 안정적으로 높게 나타났으며, D 학교는 가치 영역에서 가장 높은 평균 점수를 보였다. 반대로 C 학교의 경우, 가치 영역에서 가장 낮은 평균 점수가 나타났고, 개인적 흥미와 비교하였을 때 가장 적은 차이를 보였다. 이렇게 학교별 역사 교과 상황적 흥미의 차이가 나타나는 배경에는 교사 요인이 가장 크게 영향을 주고 있음을 확인할 수 있었고, 학습량을 줄여 암기와 평가에 대한 부담을 줄인 교육과정을 운영한 것이 핵심이었다. 마지막으로 역사 교과 개인적 흥미와 상황적 흥미, 역사 학업성취도 간의 관계 분석에서 먼저 개인적 흥미와 상황적 흥미 간의 평균 점수의 차이는 0.535이고 효과의 크기는 0.759, 유의수준 p< 0.001에서 상관계수는 0.366으로 나타났다. 역사 교과 개인적 흥미와 상황적 흥미, 역사 학업성취도 간의 산포도 결과 역사 학업성취도 A, B, C, E 그룹에서는 개인적 흥미가 증가함에 따라 상황적 흥미도 증가하는 정적 관계를 보였지만, D 그룹에서는 부적 관계가 나타났다. 역사 교과 상황적 흥미와 역사 학업성취도 간의 상관은 0.651로 높게 나타났지만, 유의수준 p< 0.05에서 역사 교과 개인적 흥미와 역사 학업성취도 간의 상관은 나타나지 않았다. 역사 교과 상황적 흥미와 역사 학업성취도는 모형 설명력에서 R²=0.424로 나타났는데, 역사 학업성취도의 42.4%를 역사 교과 상황적 흥미로 예측할 수 있다는 것을 의미한다. 즉, 역사 교과 상황적 흥미를 높이는 것이 학생들의 역사 학업성취도에 긍정적인 영향을 준다는 의미 있는 결과를 확인시켜 주는 것이다. 본 연구는 학습자에 대한 이해의 시작으로써, 역사 교과에 대한 흥미를 개인적 흥미와 상황적 흥미로 구분하여 영역별 하위 요소에 따라 체계적으로 분석하였다. 이 연구를 계기로 흥미에 대한 논의, 연구가 탄탄하게 이루어져 외연이 확장되는 데 기여할 것이다. 그리고 역사 교육 연구자들이 질 높은 연구를 수행하고, 현장의 역사 교사가 교육과정을 재구성할 때 활용할 수 있는 실질적이고, 객관적인 근거자료로 활용되기를 기대한다.;The purpose of this study is to identify middle school students' interest in history subjects as a first step in understanding learners. In order to understand the interest of middle school students, we attempted to develop a tool that could systematically measure interest in history subjects by theoretically reviewing accumulated previous research. In this study, interest in history subjects was divided into individual interest and situational interest, sub-elements were extracted for each area, and these were implemented as questions. The developed measurement tool underwent a preliminary survey to confirm its validity and reliability. In this study, interest in history subjects was divided into individual interest and situational interest, and above all, it was analyzed by cognitive, emotional, and value areas, and systematically analyzed by sub-element. In addition, we sought to confirm the relationship between gender differences in interest in history subjects and academic achievement as shown in previous studies. In addition, in order to confirm the characteristics of the concept that situational interest in history subjects arises after interaction in history classes, the unit of analysis was set as school to identify differences by school. For this purpose, in this study, sequential explanatory design was selected as a research method among mixed research methods. After conducting quantitative research based on a survey and analyzing the collected data, a qualitative research tool called ‘interview’ was used to interpret the quantitative research results to promote in-depth understanding of the quantitative research results. The subjects of the study were middle school students. In particular, the second year of middle school is the first to encounter history class as an independent subject, and it was judged that this is the grade that can best demonstrate the characteristics of individual and situational interest that this study seeks to identify. Above all, the current second-year middle school students are the first to be subject to the 2022 revised curriculum and high school credit system simultaneously, so it is very important to check their interest in history subjects. As a result of analyzing middle school students' individual interest in history subjects, the average score was 2.64 out of 4. The average score for each domain was in the order of values, cognition, and emotion. By sub-factor, the usefulness of the value domain had the highest average score, and the confidence (positive self-concept) of the emotional domain had the lowest. It was found that the value area showed the highest usefulness due to the influence of the students' social and cultural background. And confidence in the emotional area was a result of low confidence in history due to the misconception that history was something to be memorized during the history learning process before middle school, which came as a burden. In the gender-specific analysis of individual interest in history subjects, male students showed higher scores than female students. Both male and female students showed the highest average score in the question asking about usefulness in the value domain, while male students showed the lowest average score in the cognitive domain exploration and female students showed the lowest average score in the emotional domain confidence. The average score for each domain for female students was lower than that for male students, and in the independent samples T test, confidence showed the greatest effect between the male and female groups. As a result of the interview, it was found that this difference was influenced by the male students' emotional perception of themselves more positively. Next, as a result of analyzing middle school students' situational interest in history subjects, the overall average score was 3.22 points, which was higher than their individual interest in history subjects. The average score for each domain of situational interest was high in the order of cognition, emotion, and value. Looking at each sub-element, fun in the emotional domain was the highest, and participation in the same emotional domain was the lowest. During the interview process, it was found that students had more fun with topics that were related to them, and the reason why the lowest average participation score was due to the students' natural shyness and shyness. In a gender-specific analysis of situational interest in history subjects, male students showed higher levels of interest than female students. By domain, male students showed differences in the order of cognition, emotion, and value, but female students showed differences in the order of emotion, cognition, and value. Looking at each sub-factor, male and female students had the highest average score for fun and the lowest average score for participation. By area, female students had a higher average score in the emotional domain than male students. During the interview process, female students considered interaction with teachers to be more important, and in fact, given that all teachers at the school that participated in the study were young women, female students showed higher scores as a member of the same sex. It can be assumed that they were able to communicate. In the independent sample T test, the remaining questions except fun and confidence were found to have significant differences between the male and female groups. Particularly, the thing that showed the greatest effect between male and female groups was participation. Through this, it was confirmed that the participation of female students was lower than that of male students, and as mentioned above, it is necessary to consider ways to increase participation, especially by overcoming the shame of female students. In the analysis by school, School B showed the highest average score for situational interest in history subjects, and showed the largest difference when compared to individual interest in history subjects. School A showed stable high scores in all areas, while School D showed the highest average score in the value area. Conversely, in the case of School C, the lowest average score was found in the value area, and the smallest difference was seen when compared to individual interest. It was confirmed that teacher factors had the greatest influence on the background of the differences in situational interest in history subjects by school, and the key was to operate a curriculum that reduced the burden of memorization and evaluation by reducing the amount of learning. Lastly, in the analysis of the relationship between individual interest in history subjects, situational interest, and history academic achievement, the difference in average scores between individual interest and situational interest was 0.535, the effect size was 0.759, and the correlation coefficient was 0.366 at the significance level of p < 0.001. appear. As a result of the scatter plot between history subject individual interest, situational interest, and history academic achievement, history academic achievement showed a positive relationship in which situational interest increased as individual interest increased in groups A, B, C, and E, but in group D, there was a negative relationship. appear. The correlation between situational interest in history subjects and history academic achievement was high at 0.651, but at the significance level of p< 0.05, there was no correlation between individual interest in history subjects and history academic achievement. The explanatory power of the model for historical subject situational interest and history academic achievement was found to be R²=0.424, meaning that 42.4% of history subject situational interest can be predicted by history subject situational interest. In other words, the meaningful results confirm that increasing situational interest in history subjects has a positive effect on students' history academic achievement. As a starting point for understanding learners, this study divided interest in history subjects into individual interest and situational interest and systematically analyzed them according to sub-factors for each area. This study will contribute to expanding the scope by solidifying discussions and research on interests. In addition, it can serve as practical and objective evidence that history education researchers can use when conducting high-quality research and when history teachers in the field reconstruct the curriculum.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE