View : 149 Download: 0

중국의 오염피난처가설 (Pollutant Haven Hypothesis) 적합성 연구

Title
중국의 오염피난처가설 (Pollutant Haven Hypothesis) 적합성 연구
Other Titles
A Study on the Conformity of Pollutant Haven Hypothesis in China: Focusing on Carbon Dioxide
Authors
Gong, Yanan
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김윤경
Abstract
오염피난처가설(Pollutant Haven Hypothesis, PHH) 에 따르면, 선진국 기업들은 환경 기준이 상대적으로 낮은 국가나 지역에 오염도가 높은 공장을 건설하는 것을 선택한다. 이러한 오염 배출량이 높은 공장의 설립은 환경에 부정적인 영향을 미치게 된다. 따라서, 개발도상국들은 FDI를 수용하면 할수록 보다 심한 환경질의 악화를 경험하게 된다. 중국 역시 1978년 개혁개방 이후 경제발전을 위해 FDI를 적극 수용하였다. 중국의 FDI에서 제조업은 FDI의 주요한 대상이었다. 유엔 무역개발회의(United Nations Conference on Trade and Development,UNCTAD)가 발표한 '세계 투자 보고서'에 따르면 2005년까지 제조업에 대한 FDI의 비중은 FDI 전체에서 60%를 차지했다. 그렇지만 2006년부터는 FDI의 대상이 서비스업으로 바뀌었다. 2021년 기준으로 제조업에 대한 FDI의 비중은 FDI 전체에서 25.6%로 낮아졌다. 그러나 중국의 국제적 위상이 높아지고 경제력이 커지면서, 중국도 점차 FDI 유형을 선별하여 받으며 환경 개선에 노력을 기울이고 있다. 본 연구는 1990년부터 2021년까지의 중국의 시계열 데이터를 사용하여 FDI, GDP, 수출입액이 이산화탄소 배출량에 미치는 영향을 분석하여, 현재 중국의 환경질을 PHH로 설명할 수 있는지를 분석하였다. 단기적인 영향을 분석하기 위해 ECM 검정을 수행하였고, 장기적인 영향을 분석하기 위해 ARDL 바운즈(bounds) 검정을 수행하였다. 실증분석 결과에 따르면, 단기적으로 중국의 FDI, GDP 및 수출입액 모두 이산화탄소 배출량에 대해 영향이 있는 것으로 나타났다. 이산화탄소 배출량은 FDI 및 수입액과 음의 관계가 있다. 먼저, 王志梅(Wang Zhimei), & 刘富华(Liu Fuhua)(2013)는 FDI가 탄소 배출량이 높은 산업의 이전으로 중국의 이산화탄소 배출량을 줄였다고 보았다. 또한, 毛熙彦(Mao Xiyan) et al.(2022)은 특정 교역품의 수입이 단기적으로 이산화탄소 배출량을 줄일 수 있을 것으로 보고 있다. 중국의 수입액 증가가 중국의 이산화탄소 배출량을 줄이는 데 기여하고 있음을 보여준다. 한편, GDP와 이산화탄소 배출량 간에는 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났는데, 중국 탄소배출권 거래 에 따르면 경제성장은 각 경제부문의 전력과 석유 등 에너지 수요 증가로 이어지고, 전력생산, 석유와 천연가스 등 화석에너지 사용으로 탄소배출이 크게 늘어난 것으로 나타났다. 또한, 수출액의 증가는 이산화탄소 배출량을 감소시키는데 부정적인 영향을 미치는 것으로 보인다. 刘啟仁(Liu Qiren), & 陈恬(Chen Tian)(2020)은 중국 수출 기업의 비효율성과 낮은 이윤은 기업의 기술 업그레이드 속도를 늦추고 있으며, 이는 수출로 인한 높은 오염의 중요한 원인이라고 지적했다. FDI와 이산화탄소 배출량 사이에는 장기적으로 직접적인 상관관계가 없었으며, FDI는 이산화탄소 배출량에 거의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이것은 PHH와 모순된다. 또한, GDP와 이산화탄소 배출량 사이에도 직접적인 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 일반적으로 기술 수준이 변하지 않거나 유사할 때, GDP가 높아질 수록 에너지 소비가 증가하고 이산화탄소 배출량이 증가한다. 이러한 상관관계를 중국에서는 확인할 수 없었다. 본 연구를 정리하면, PHH는 중국에 적용되지 않아 FDI와 이산화탄소 배출량 간에 관계가 없는 것으로 나타난 반면, 수출입액과 이산화탄소 배출량 간에는 긴밀한 관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해, 동 연구는 몇 가지 정책적 시사점을 제시한다. 먼저, 중국 정부는 FDI보다는 무역에 관한 정책에 집중하는 것이다. 따라서, 중국 정부는 이산화탄소 배출을 효과적으로 감소시킬 수 있는 무역 관련 법률, 규정 및 정책의 개정을 통해 체계적으로 무역 구조와 과정을 감독하는 것이 필요하다. 구체적으로, 중국 정부는 수출기업의 저탄소 기술 및 환경 보호 기술의 개발 및 적용을 장려하고 지원함으로써, 녹색제품의 생산에 대한 유인을 제공하고, 녹색제품의 수출 시장을 개척할 수 있는 방안을 모색하는 것이 요구된다. 둘째로, 수입 상품의 종류를 재조정하여 오염도가 높은 상품의 수입을 감소시키는 정책들을 실시할 필요가 있다. 예를 들어, 탄소 거래 정책을 최적화하여, 기업이 오염도가 높은 상품 수입 대신 오염도가 낮은 상품 수입을 선택하도록 하는 동시에, 수입 기업이 환경 관련 기술 수단을 개발할 수 있도록 유인하는 것도 한 방안이다.;According to the Pollutant Haven Hypothesis (PHH), companies in developed countries choose to build highly polluted factories in countries or regions with relatively low environmental standards. The establishment of such factories with high pollutant emissions negatively affects the environment. Therefore, the more developing countries accept FDI, the more severe the environmental quality will be. China also actively accepted FDI for economic development after reform and opening in 1978. In China's FDI, the manufacturing industry was a major target of FDI. According to the 'World Investment Report' released by the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), the share of FDI in the manufacturing industry accounted for 60% of the total FDI by 2005. However, from 2006, the target of FDI was changed to the service industry. As of 2021, the share of FDI in the manufacturing industry decreased to 25.6% of the total FDI. However, as China's international status increases and economic power increases, China is also gradually making efforts to improve the environment by selecting and receiving FDI types. This study analyzed the effects of FDI, GDP, and imports and exports on carbon dioxide emissions using China's time series data from 1990 to 2021, and analyzed whether the current environmental quality in China can be explained by PHH. ECM test was performed to analyze the short-term impact, and ARDL boundaries test was performed to analyze the long-term impact. According to the results of the empirical analysis, it was found that China's FDI, GDP, and imports and exports all have an effect on carbon dioxide emissions in the short term. Carbon dioxide emissions have a negative relationship with FDI and imports. First, Wang Zhimei, & Liu Fuhua(2013) considered that FDI reduced China's carbon dioxide emissions by relocating industries with high carbon emissions. In addition, Mao Yanxi et al. (2022) believe that imports of certain trade goods can reduce carbon dioxide emissions in the short term. It shows that the increase in China's imports is contributing to reducing China's carbon dioxide emissions. Meanwhile, there was a positive correlation between GDP and carbon dioxide emissions, and according to China's carbon emission trading, economic growth led to an increase in energy demand such as electricity and oil in each economic sector, and carbon emissions increased significantly due to the use of fossil energy such as power generation and oil and natural gas. In addition, the increase in exports seems to have a negative effect on reducing carbon dioxide emissions. Liu Qiren, & Chen Tian(2020) pointed out that inefficiency and low profits of Chinese exporters are slowing companies' technology upgrades, which is an important cause of high pollution from exports. There was no direct correlation between FDI and carbon dioxide emissions in the long run, and FDI was found to have little effect on carbon dioxide emissions. This contradicts PHH. In addition, there was no direct correlation between GDP and carbon dioxide emissions. In general, when the technology level remains unchanged or similar, energy consumption and carbon dioxide emissions increase as GDP increases. This correlation could not be confirmed in China. Summarizing this study, PHH was not applied to China, so there was no relationship between FDI and carbon dioxide emissions, while there was a close relationship between imports and exports and carbon dioxide emissions. Through these findings, the study suggests some policy implications. First, the Chinese government is focusing on trade policies rather than FDI. Therefore, it is necessary for the Chinese government to systematically supervise the trade structure and process through amendments to trade-related laws, regulations, and policies that can effectively reduce carbon dioxide emissions. Specifically, the Chinese government is required to find ways to provide incentives for the production of green products and to pioneer the export market of green products by encouraging and supporting the development and application of low-carbon technologies and environmental protection technologies of exporting companies. Second, it is necessary to implement policies to reduce the import of highly polluted products by readjusting the types of imported products. For example, by optimizing the carbon trading policy, it is a way to encourage companies to choose to import low-polluting products instead of importing high-polluting products, while also attracting importing companies to develop environmental technological means.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE