View : 127 Download: 0

바로크 시대 음악적 특징과 Johann Sebastian Bach의 Viola da gamba Sonata에 대한 분석 및 연구

Title
바로크 시대 음악적 특징과 Johann Sebastian Bach의 Viola da gamba Sonata에 대한 분석 및 연구
Other Titles
A study on Brouque Music Technique Method and Johann Sebastian Bach Sonata for Viola da gamba - focused on No.3 BWV 1029
Authors
송채린
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Bach, Viola da gamba, Baroque
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
바로크(Baroque)시대는 17세기와 18세기 초반에 나타난 예술 양식으로, 이전 시대인 르네상스 시기보다 다양하고 새로운 양식들이 특히 음악, 문학, 미술 등과 같은 예술 분야에서 많이 등장했다. 르네상스 시대의 음악은 주로 성악 음악으로 폴리포니(Polypony)적 음악 양식인 모방과 푸가, 카논, 변주 등을 다 사용하였고 그러다 보니 음악적인 기교는 화려하지만 가사의 의미가 훼손되는 모습이 나타났다. 이 문제를 해결하기 위해 복잡한 폴리포니에서 점점 모노포니(Monopony)적인 양식으로 변화하게 되었으며 이때 바로크 음악의 특징 중 하나인 통주저음이 등장하게 되었다. 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)는 독일에서 태어난 바로크시대의 대표적인 작곡가로 많은 곡들을 작곡했지만 그 중에서도 1717년~1723년 쾨텐(Köthen)시대가 대작들을 많이 남긴 중요한 시기이다. 비올라 다 감바를 위한 소나타《Three Sonatas for Viola da gamba and Harpsichord No.1, No.2, No.3》또한 이때 작곡되었다. 3개의 작품 중 본 논문에서 다루는 작품《Johann Sebastian Bach의 Viola da gamba Sonata No.3, BWV 1029》을 중심으로 작곡가 바흐와 바로크시대, 비올라 다 감바 악기에 대해 알아보면서 악장별로 나오는 바로크적 특징들을 찾아 곡에 대한 이해도와 시야를 넓히고자 한다.;The Baroque era, spanning from the late 17th century to the early 18th century, marked a period in which diverse and innovative forms emerged in the arts, particularly in music, literature, and visual arts, compared to the preceding Renaissance era. While Renaissance music reached its zenith with polyphony, incorporating imitation, fugues, canons, and variations, the intricate musical techniques resulted in a dazzling display, yet often at the expense of clarity and meaning. To address this issue, the transition from complex polyphony to a more straightforward monophony took place, giving rise to one of the distinctive features of Baroque music, the basso continuo. Johann Sebastian Bach (1685-1750), a prominent composer of the Baroque era born in Germany, left a significant legacy of compositions, with a particularly noteworthy period from 1717 to 1723 during his stay in Köthen. During this period, he composed numerous significant works, including the Sonata for Viola da Gamba in G major, BWV 1029, which is the focus of this paper among the three sonatas composed for the viola da gamba. By exploring this specific piece, this paper aims to enhance understanding and broaden perspectives on the Baroque characteristics found in each movement, while delving into the composer Bach, the Baroque era, and the viola da gamba as an instrument.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE