View : 149 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
강한별
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선| 최호정
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 J. S. Bach의 <파르티타 2번> (Partita No. 2, 1727), BWV 826, C. Debussy의《판화》(Estampes, 1903), L. 100, R. Schumann의 <환상곡>(Fantasie, 1835), Op. 17에 관한 연구이다. 바흐(Johann Sebastian Bach, 1865-1750)는 ‘근대음악의 창시자’로 다성음악을 완성하고 정통 대위법을 최고의 창작기법으로 지위를 올려놓았으며, 고전 시대 음악의 기초를 마련한 바로크 시대 대표적인 작곡가이다. 특히 전 생애 동안 오르간이나 클라비어를 위한 건반악기 음악을 작곡하였는데, 17세기에 유행했던 춤곡을 6개씩 묶어 모음곡의 형태로 양식화한 《영국 조곡》(Engilsch Suites, 1722-1726), BWV 806-811, 《프랑스 조곡》(French Suites, 1722-1725), BWV 812-817, 《파르티타》(Partitas, 1726-1731), BWV 825-830가 대표적이다. 본 논문에서 분석하고자 하는 바흐의 <파르티타 2번> (Partita No. 2, in c minor), BWV 826은 요한 프로베르거(Johann Froberger, 1616-1667)가 완성한 모음곡의 기틀에서 벗어나는 과감한 시도를 보여주고 있다. 드뷔시(Achille Claude Debussy, 1862-1918)는 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)과 함께 인상주의를 대표하는 프랑스 작곡가로 20세기 음악에 새로운 방향을 제시하였다. 특히 1889년 파리 만국박람회의 영향을 받아 다양한 민속음악의 이국적인 특징을 《판화》, L. 100에 접목해 작곡하였다. 제1번, ‘탑’(Pagodes) 에서는 동양적인 선율 5음 음계, 인도의 가믈란 악기 효과를 모방하였으며, 제2번, ‘그라나다의 황혼 (La soirée dans Grenade)’에서는 스페인의 하바네라 리듬을 사용하였으며, 제3번, ‘빗속의 정원’(Jardins sous la pluie)에서는 프랑스 동요 선율의 일부를 차용하여 작곡하였다. 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 19세기의 대표적인 낭만주의 독일의 작곡가로, 문학과 음악을 긴밀히 연관 지어 자신만의 독특한 작곡어법을 구축시켰다. 1835년에 출판한 형식의 자유로움과 환상과 상상력이 돋보여지는 <환상곡>, Op. 17 에서는 연인이었던 클라라(Clara Josephine Wieck Schumann, 1819-1896)에 대한 사랑과 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)을 향한 존경의 감정표현을 작품에서 드러내었고, 전통적인 소나타의 형식에 구애되지 않으면서 음악적인 환상을 자유롭게 보여준다.;This thesis is a study on the programs, Bach Partita No. 2, Debussy Estampes and Schumann Fantasie Op. 17, of which I played for the course of my master's graduation. As the ‘founder of modern music', Johann Sebastian Bach(1865-1750) is a representative composer of the Baroque era who perfected polyphony and laid the foundation for classical period music by using orthodox counterpoint as the best creative technique. In particular, he composed keyboard music for organ and clavier throughout his life and the representative ones include English Suites, BWV 806-811, French Suites, BWV 812-817 and 6 Partitas, BWV 825-830, which he grouped dance pieces popular in the 17th century by 6 ones together to stylize in the form of a suite. Bach Partita No. 2 to be analyzed in this paper shows a bold attempt to break away from the framework of the suite completed by Johann Froberger(1616-1667). As a French composer who, along with Ravel, represented Impressionism, Achille-Claude Debussy(1862-1918) presented a new direction for 20th-century music. In particular, under the influence of the Paris Exposition of 1889, he composed the exotic features of various folk music by incorporating them into Estampes In No. 1, Pagodes, he imitated the oriental melodic pentatonic scale along with the instrument effects of Indian gamelan, and In No. 2, La soirée dans Grenade, he used the Spanish habanera rhythm, while in No. 3, Jardins sous la pluie, he borrowed some of the melodies of French nursery rhymes to compose it. As a representative Romantic German composer of the 19th century, Robert Alexander Schumann(1810-1856) created his own unique compositional language by closely linking literature and music. Standing out for its freedom of form, fantasy, and imagination, Fantasie Op. 17 published in 1835, expressed his love for his lover Clara Josephine Wieck Schumann(1819-1896) as well as his feeling of admiration for Ludwig van Beethoven(1770-1827) in the work and it is free to display his musical fantasy regardless of the traditional sonata form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE