View : 144 Download: 0

중국 아동 성폭력 현황 및 정책 실태 연구

Title
중국 아동 성폭력 현황 및 정책 실태 연구
Other Titles
A Study on the Status and Policy of Child Sexual Violence in China
Authors
HAN, LU
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
중국, 아동 성폭력, 대응 정책
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함인희
Abstract
아동 성폭력은 많은 국가에서 일반적으로 직면한 문제로 중국 아동 성폭력의 발생률은 약 10%이다. 아동 성폭력 가해자의 70% 이상이 피해자가 알고 있거나 잘 아는 사람이고, 남아보다 여아가 더 큰 피해를 입을 위험이 있으며, 아동 성폭력은 단기적으로나 장기적으로 피해자에게 부정적인 영향을 미치고 피해자의 가정과 사회 전반에 나쁜 결과를 초래할 수 있다. 이 중 65개국에서 아동 성폭력 발생률에 대한 분석(Meta-analysis)을 실시한 결과, 여성의 1/5와 남성의 1/12는 18세 이전에 어떤 형태의 성폭력을 당했다고 말했다(Pereda etal. 2009). Jaden & Thoennes (2000)는 강간 피해자의 절반이 처음으로 성폭행을 당하는 나이가 18세 이하라는 것을 발견했다(McCaulie, 2013). 아동 성폭력 문제는 이미 사회적 문제로서 간과할 수 없다. 중국뿐 아니라 전 세계적으로도 시급한 문제이다. 또한 아동은 사회적 약자로서 분별과 반항능력이 부족해 성폭력의 피해자가 되기 쉽다. 아동에 대한 성폭력 범죄는 단골 신고로 사람들의 관심과 분노를 산 적이 한두 번이 아니었고, 이러한 사건은 또한 대중의 신경을 자극했다. 아동 성폭력은 아동의 신체적, 정신적 건강에 심각한 영향을 미치고 있으며, 이 문제를 해결하기 위해 중국의 사전 예방 및 사후 구제는 아동이 건강하게 성장할 수 있도록 하는 중요한 과제 중 하나가 되었다. 이와 관련하여 중국의 법률도 사회의 우려에 대응하고 아동 성범죄의 피해자 보호에 관한 법률과 규정을 지속적으로 개선하고 보호 강도를 높이고 있다. 세계보건기구(WHO)는 2002년 발간한 <세계 폭력과 보건 보고서>에서 아동 성범죄를 포함한 아동학대 및 방치 문제를 예방할 수 있다고 판단했다. Faller는 주로 아동 성폭력 예방 및 통제를 위한 정책, 입법 및 관행의 두 가지 측면에서 국가 및 지역의 아동 성폭력 예방 및 통제 작업이 구현되었는지 여부를 조사한다. 일부 연구자들은 현재 사회사업의 실무를 지적하였다. 일반적으로 아동 성폭력 사건 발생 후 가능한 한 구조, 지도 및 심리 치료를 실시하며, 아동 성폭력 예방은 정부의 정책 입법 및 정책 개선과 아동 성폭력 사건의 발생 및 악화를 적시에 예방하고 제지하는 데 달려 있다. O’Connor와 Netting은 정책을 ‘실천할 행동준칙을 선택하고 그 목표는 사회문제와 그 해결책에 대한 것'으로 보고, 정부와 사회는 아동이 당한 성범죄의 수와 피해 정도가 대중의 주의나 경각심을 불러일으킬 만큼 충분히 커지기 전에 정책입법 차원에서 대응과 예방책을 강구해야 한다(O’Connor,2005;Netting.2011). 일반적으로 정책은 치료, 회복, 교정 및 예방의 4가지 기본 기능을 가지고 있다. 정부는 다양한 사회 문제에 대해 정책 입법을 통해 사회 문제의 예방 및 해결을 위한 지침을 제공한다. 그러므로 중국의 대응한 법률 보며 <형법 개정안 11조>에는 강간죄에 만 10세 미만 유녀를 간음해 직접 10년 이상의 징역으로 진급시키는 가중처벌 규정이 추가됐고, 만 14세 미만 미성년 여성에게 특별한 직책 신분이 있는 사람이 해당 연령대 여성과 성행위를 한 경우 여성계가 자진해서라도 처벌하는 규정이 추가됐다. 아동 성 범죄에서 5년 이상의 징역에 해당하는 승급형의 가중처벌 상황을 명확히 열거한다. 2020년 10월 17일 개정·통과된 <미성년자보호법>도 사회적 관심에 부응해 성폭력 피해자와 그 가족에 대한 필요한 심리적 개입, 경제구호, 법률지원, 전학안치 등 보호조치 및 ‘1회 문의를 원칙으로 한다' 등의 제도를 신설했다. 또한 중국 정책의 아동 성폭력 사건 처리에 대한 특별보호 규정은 주로 법정대리인 또는 적정성인 출석제도, 아동 피해자가 여성일 경우 여성근로자 출석신문제도, 동시녹음 녹화 ‘원스톱 증거 수집 시스템(一站式取证)' 제도, 강제보고제도(强制报告制度), ‘범죄인원 정보공개제도’, ‘종사금지제도’이 있다. 아동 성폭력 정책 연구의 목적 중 하나는 기존 정책의 유효성과 효과를 평가하는 것이다. 정책 시행에 대한 평가를 통해 정책의 장점과 단점을 파악하고 개선을 제안할 수 있다. 이러한 평가는 정책 입안자가 정책의 실제 영향과 한계를 이해하고 아동 성폭력 문제에 더 잘 대처하기 위해 연구 결과에 따라 상응하는 정책 조정 및 개선을 수행하는 데 도움이 될 수 있다. 또한 대중의식 제고 및 사회적 동원할 수 있다. 아동 성폭력 정책에 대한 연구는 이 문제에 대한 대중의 인식과 관심을 촉진할 수 있다. 연구 결과는 아동 성폭력의 심각성과 시급성을 대중에게 전달하고, 이 문제에 대한 사회적 관심과 토론을 촉발하며, 정부, 비정부기구 및 지역사회가 협력하여 아동 권익을 더욱 지지하고 성폭력으로부터 보호하는 사회 분위기를 조성하는 교육 및 홍보 도구로 사용될 수 있다. 그러므로 이런 중국 정책이 아동 성폭력에 대한 권익 보호의 강도와 범위에 어떤 영향에 있을까? 추가하고 보완해야 할 부분이 있을까? 최고인민검찰원 공포한 실례를 통해 중국 정부가 내놓은 정책과 지도강요, 제도의견이 있는지, 또 어떤 문제점이 있는지 살펴보기로 했다. 사회학적 관점에서 볼 때 중국의 아동 성폭력 정책은 아동 성폭력을 억제하는 데에도 도움이 된다.;Child sexual violence is a common problem in many countries, and the incidence of child sexual violence in China is about 10%. More than 70% of the perpetrators of child sexual violence are people who the victim knows or knows well, and there is a risk that the girl will suffer more damage than the boy 2) and child sexual violence can negatively affect the victim in the short term and in the long term and have negative consequences for the victim's family and society as a whole. Among them, a meta-analysis of the incidence of child sexual violence in 65 countries found that one-fifth of women and one-twelfth of men said they had suffered some form of sexual violence before the age of 18 (Pereda et al. 2009). Jaden & Thoennes (2000) found that half of rape victims were under the age of 18 (McCaulie, 2013). The issue of child sexual violence cannot be overlooked as a social issue already. It is an urgent issue not only in China but also around the world. In addition, children are socially disadvantaged and are prone to sexual violence due to their lack of discernment and defiance. Sexual violence crimes against children have attracted people's attention and anger more than once due to frequent reports, and these incidents have also stimulated the public's nerves. Child sexual violence is seriously affecting the physical and mental health of children, and to solve this problem, prevention and follow-up relief in China has become one of the important tasks for children to grow up healthy. In this regard, Chinese law also responds to social concerns, and continues to improve laws and regulations on the protection of victims of sexual crimes in children, and increases the intensity of protection. The World Health Organization (WHO) determined in its 2002 World Violence and Health Report that child abuse and neglect issues, including child sexual crimes, could be prevented. Faller investigates whether national and local child sexual violence prevention and control work has been implemented in two aspects, mainly for the prevention and control of child sexual violence (O'Connor, 20005; Netting. Some researchers have pointed out the current practice of social work. Generally, structures, guidance, and psychological treatments are carried out as much as possible after the occurrence of child sexual violence incidents, and prevention of child sexual violence depends on improving the government's policy legislation and policy, and preventing and deterring the occurrence and exacerbation of child sexual violence incidents in a timely manner. O'Connor and Netting choose the rules of conduct to implement the policy and report that the goal is to social problems and their solutions', and the government and society should take countermeasures and preventive measures at the level of policy legislation before the number and extent of damage suffered by children becomes large enough to arouse public attention or alarm (O'Connor, 20005; Netting.2011). In general, policies have four basic functions: treatment, recovery, correction, and prevention. The government provides guidelines for the prevention and resolution of social problems through policy legislation on various social problems. Therefore, in China's response to the law, Article 11 of the Amendment to the Criminal Law added a provision for aggravated punishment that directly promotes a woman under the age of 10 to more than 10 years in prison for rape, and a provision for the female community to voluntarily punish a minor woman under the age of 14 if a person who has a special position to hold sex with a woman of that age. It clearly lists the situation of aggravated punishment for promotion, which is equivalent to imprisonment for more than five years in child sex crimes. The revised and passed Act on October 17, 2020 also established new systems such as necessary psychological intervention for victims of sexual violence and their families, economic relief, legal support, transfer, etc., and protection measures such as "one inquiry should be made in principle." In addition, the Chinese policy's special protection regulations for handling cases of sexual violence against children are mainly in court There are the attendance system for female workers, the simultaneous recording one-stop evidence collection system the forced reporting system, the personnel information disclosure system, and the prohibition system when the child victim is a woman. One of the objectives of research on child sexual violence policies is to evaluate the effectiveness and effectiveness of existing policies. Through the evaluation of policy implementation, the strengths and weaknesses of the policy can be identified and improvement can be suggested. Such evaluation can help policy makers to understand the actual impact and limitations of the policy and carry out corresponding policy adjustments and improvements based on research results in order to better cope with the problem of child sexual violence. It can also raise public awareness and social mobilization. Research on child sexual violence policies can promote public awareness and interest in this issue. The results of the study can be used as an education and public relations tool to convey the seriousness and urgency of child sexual violence to the public, to promote social interest and discussion on this issue, and to create a social atmosphere in which the government, non-governmental organizations and communities work together to further support child rights and protect them from sexual violence. Therefore, how will these Chinese policies affect the intensity and scope of the protection of rights and interests against child sexual violence? Is there anything that needs to be added and supplemented? Through the example promulgated by the Supreme People's Prosecutor's Office, we decided to examine whether there are policies, guidelines, and institutional opinions from the Chinese government, and what problems there are. From a sociological point of view, China's policy of sexual violence against children also helps curb sexual violence against children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE