View : 133 Download: 0

중국 근대 ‘시대곡(時代曲)’에 대한 연구

Title
중국 근대 ‘시대곡(時代曲)’에 대한 연구
Other Titles
A Study on Shanghai Shidai Song Focusing on Shinbo
Authors
Liang, Yaqing
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
시대곡(時代曲),『신보』(申報)
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
1920년부터 중국 상하이(上海)의 음악은 기존의 중국 전통음악과 더불어 점차 유입되는 서양음악으로 인해 전통과 현대가 공존하며 다양한 음악이 동시적으로 나타나기 시작했으며, 이는 중국 근대 음악 발전의 첫 번째 정점을 형성했다. 이 시기 여러 새로운 음악이 탄생하며 뚜렷한 특색을 지닌 중국 근대 음악이 발전하기 시작했는데, 그중에서도 가장 널리 알려졌으며 인기 있었던 것이 바로 ‘시대곡(時代曲)’이다. 시대곡이란 1920년대 상하이 조계지에서 탄생한 대중음악으로, 중국 전통음악 요소와 서양 대중음악 장르가 결합한 상업적 음악이며 가사는 대부분 사랑을 노래하는 것이 특징이다. 시대곡은 친숙하고 풍부한 주제에 간단하고 쉬운 곡조로 20년대 상하이에서 크게 유행하는 장르가 되었다. 리진광(黎錦光, 1907-1993), 리진후이(黎錦暉, 1891-1967), 진가신(陳歌辛, 1914-1961), 류설암(劉雪庵, 1905-1985), 엄공상(嚴工上, 1872-1953) 등 많은 유명한 시대곡 작곡가들이 등장했으며, 특히 리진광과 진가신, 류설암의 시대곡은 많은 사랑을 받았다. 이들 작곡가의 작품은 근대 상하이의 번영하는 모습을 음악적으로 재현해냈다. 시대곡은 1945년 이후 홍콩과 대만으로 옮겨 발전했다가 70년대 이후 중국 내륙으로 전파되었다. 1920년대부터 서방 국가들의 조계지로 지정된 상하이는 외국인 이민자들이 대거 유입되면서 생활양식이 크게 변화하기 시작했는데, 당시 발행된 신문은 변화하는 상하이는 물론 시대곡의 발전 과정을 잘 보여준다. 특히 『신보』(申報, 1872)는 근대 중국에서 가장 오래되고 영향력 있는 신문으로, 중국 신문사와 여러 사회 연구 분야에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 『신보』 외에도 『신화일보』(新華日報, 1938), 『진보일보』(進步日報, 1949), 『대공보』(大公報, 1902) 등 또한 당시 상하이 사회의 역사적 활동을 기록했지만, 그중 음악 활동과 관련된 부분은 『신보』가 독보적이다. 이에 본고는 『신보』를 중국 근대 시대곡 연구의 기초자료로 삼아 시대곡 발전의 맥락과 그 특징을 효과적으로 파악하고자 하였고 이를 위해 1927년부터 1945년까지 『신보』에 게재된 시대곡을 정리, 분석하였다. 리진후이가 작곡한 첫 번째 시대곡 <보슬비>(毛毛雨, 1927)를 시작으로 하여 항일전쟁이 발발한 1937년을 기준으로 시대곡은 전기(1927-1937)와 후기(1937-1945)로 나눌 수 있으며, 이러한 시기 구분은 전쟁이 시대곡에 미친 영향을 보다 직관적으로 보여준다. 이후 40년대에 이르러 시대곡의 인기는 절정에 달해 가장 번성한 시기를 이루었다. 약 20년의 기간 동안 탄생부터 번영, 그리고 소멸에 이르기까지 많은 우여곡절을 겪은 시대곡 탄생의 역사적 배경과 발전 과정 및 당시 시대상을 살펴봄으로써 시대곡을 더 깊이 이해할 수 있다. 새로운 음악에 대한 수요에 부합했던 『신보』 보도는 연속성, 전문성 등의 특징을 가지고 있으며 풍부한 사료적 가치로 인해 중국 현대의 음악 연구에 있어 매우 중요하다고 할 수 있다. 『신보』를 통한 시대곡 연구는 1927년부터 45년까지 조계지였던 당시 상하이의 번영을 느끼게 할 뿐만 아니라, 과거 유행했던 음악을 살펴봄으로써 대중음악 발전의 한 경향을 가늠케 한다. 그리고 그 과정에서 당대 대중음악의 발전에 영향을 준 다채로운 영감과 흐름을 발견하게 한다.;Since 1920, music in Shanghai, China, has coexisted with tradition and modernity due to the increasing influx of Western music along with existing Chinese traditional music, and various music has begun to appear at the same time, forming the first peak of Chinese modern music development. During this period, various new music was born, and modern and contemporary Chinese music with distinct characteristics began to develop, the most widely known and popular was the Shanghai shidai song. Shanghai shidai song is a popular music born in Shanghai in the 1920s. It is a commercial music that combines Chinese traditional music elements and Western popular music genres, and its lyrics mostly sing love. Period songs became a popular genre in Shanghai in the 20s with a familiar and rich theme and a simple and easy tune. Many famous shidai song composers appeared, including Li Jin-gwang, Li Jinhui, Jingin, Ryu Seol-am, and Um Gong-sang, and in particular, shidai songs of Li Jin-gwang, Jingin, and Ryu Seol-am were loved a lot. The works of these composers are musical reproductions of the prosperity of modern Shanghai. Shidai song moved to Hong Kong and Taiwan after 1945 and spread to inland China after the 1970s. Shanghai, which has been reduced to a breeding ground for Western countries since the 1920s, began to change its lifestyle significantly due to the influx of foreign immigrants, and the newspapers published at the time illustrate the changing development of shidai song as well as Shanghai. In particular, Shinbo is the oldest and most influential newspaper in modern China and occupies an important position in Chinese newspaper history and various social research fields. In addition to Shinbo, Shinhwa ribo, Jinbo ribo, and Daebo also recorded the historical activities of Shanghai society at the time, but Shinbo is unique in terms of musical activities. Therefore, we intend to effectively grasp the context and characteristics of the development of period music by using Shinbo as the basic data for the study of modern Chinese period music. Accordingly, this study will summarize and analyze shidai songs published in 『Sinbo』 from 1927 to 1945. Starting with the first-period song "Bosulbi" composed by Li Jinhui, the shidai song can be divided into the first half (1927-1937) and the second half (1937-1945), and this period distinction shows the impact of the war on shidai song more intuitively. Later, in the 40s, the popularity of shidai song reached its peak and reached its most prosperous period. You will be able to understand shidai song more deeply by examining the historical background and development process of the birth of shidai song, which went through many twists and turns from birth to prosperity and extinction for about 20 years, and the times of the time. The Shinbo report, which met the demand for new music, has characteristics such as continuity and professionalism, and is very important in the study of contemporary music in China due to its rich historical value. Based on this, the Shanghai shidai song study not only allows you to feel the prosperity of Shanghai at the time, which was a bird's nest from 1927 to 45, but also points to a trend in the development of popular music by looking at music that was popular in the past. And in the process, you will be able to discover the colorful inspiration and flow that influenced the development of popular music at the time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE