View : 141 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation R.Schumann Adagio and Allegro Op.70 J.N.Hummel Viola Sonata Op.5 No.3 Y.Bowen Viola Sonata Op.18 No.1
Authors
공정인
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Schumann, Hummel, Bowen
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
This study undertakes an in-depth exploration of the lives, musical characteristics, and analysis of the musical styles of three distinguished composers – Robert Schumann (1810-1856), Johann Nepomuk Hummel (1778-1837), and York Bowen (1884-1961) – through their compositions for viola and piano. The selected works for the study are Schumann’s 「Adagio and Allegro Op.70」, Hummel’s 「Sonata in E-flat Major for Viola and Piano, Op.5 No.3」, and Bowen’s 「Sonata in C minor for Viola and Piano, Op. 18 No.1」, which are integral parts of the author’s master’s degree recital program. As the study aims to uncover a comprehensive understanding of the biographical and musical signatures of each composer from the perspective of a performer, it involves a thorough analysis of the historical context of the compositions. Thus, this analysis seeks to examine how each composer’s distinctive techniques and characteristics are manifested through the selected compositions. The work of Robert Schumann (1810-1856), 「Adagio and Allegro Op.70」 for viola and piano, unfolds with chromatic melodic transformations, embodying Schumann’s poetic sensibility. Certain sections of the Adagio and Allegro exhibit thematic interrelation, necessitating the exploration of contrasting tempo and atmosphere. Johann Nepomuk Hummel (1778-1837)’s 「Sonata in E-flat Major for Viola and Piano, Op.5 No.3」 seamlessly connects classical and romantic elements, reflecting Hummel’s distinctive style. The piece is characterised by extended phrasing, dotted rhythms, the Sonata Allegro and Rondo form, and Alberti bass accompaniment. 「Sonata in c minor for Viola and Piano, Op.18 No.1」by York Bowen (1884-1961) is notably more frequently performed than the Sonata No.2. The early 20th century, a period marked by the great influence of modernism on the realm of music, Bowen demonstrated a distinct adherence to traditional and conservative musical forms, standing in contrast to contemporaneous composers who witnessed transformations in musical structures over time.;본 연구의 목적은 필자의 석사과정 졸업 리사이틀 프로그램인 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 비올라와 피아노를 위한「Adagio and Allegro Op.70⌟, 훔멜(Johann Nepomuk Hummel, 1778-1837)의 비올라와 피아노를 위한 소나타 ⌜Sonata in E-flat Major for Viola and Piano, Op.5 No.3⌟, 보웬(Edwin York Bowen, 1884-1961)의 비올라와 피아노를 위한 소나타 ⌜Sonata in c minor for Viola and Piano, Op.18 No.1⌟에 대한 각 작곡가의 생애와 음악적 특징 및 분석에 관한 연구이다. 이에 따라 연주자에게 요구되는 작품 배경지식과 악장별로 필요한 연주 방식을 분석하여 각 작곡가만의 주요 기법과 그 음악적 특징들을 잘 표현할 수 있도록 도움이 되는 연구를 하고자 한다. 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 비올라와 피아노를 위한「Adagio and Allegro Op.70⌟은 반음계적 선율 변화와 슈만의 시적인 감성을 가지고 곡 진행을 하며, Adagio와 Allegro 주제의 일부분은 연관성을 가진다. 또한, 두 부분은 대조적인 빠르기와 분위기를 요구한다. 훔멜(Johann Nepomuk Hummel, 1778-1837)의 비올라와 피아노를 위한 소나타 ⌜Sonata in E-flat Major for Viola and Piano, Op.5 No.3⌟은 고전과 낭만주의를 연결해주는 것이 이 작품의 양식적 특징이다. 긴 호흡과 부점 리듬, 소나타 알레그로 형식과 론도 형식, 알베르티 베이스 반주 등의 음악적 특징들이 나타난다. 보웬(Edwin York Bowen, 1884-1961)의 비올라와 피아노를 위한 소나타⌜Sonata in c minor for Viola and Piano, Op.18 No.1⌟은 같은 작곡가의 소나타 2번보다 비교적 많이 연주되는 곡이며, 그가 활동하던 20세기 초 모더니즘의 영향이 음악에 큰 영향을 주었던 시기이다. 이러한 모더니즘 영향을 받아 실험적 경향의 곡을 작곡한 작곡가들이 있는 반면 보웬은 전통적이고 보수적인 작품 경향을 보이는 것이 큰 특징이라 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE