View : 164 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김원,최호정-
dc.contributor.author장서진-
dc.creator장서진-
dc.date.accessioned2024-02-14T02:50:25Z-
dc.date.available2024-02-14T02:50:25Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.otherOAK-000000212424-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000212424en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/267168-
dc.description.abstractThis paper is a program annotation of 4 pieces J. S. Bach's 『French Suite No. 5 in G Major, BWV816』, C. A. Debussy's 『Suite bergamasque, L. 75』, J. Haydn's 『Piano Sonata No. 59 in E♭ Major Hob. XVI: 49』, and R. Schumann's 『Fantasiestücke Op. 12』, which were performed in the author graduate recital for the Master’s degree. Johann Sebastian Bach (1685-1750) was a German composer representing the Baroque era and composed all genres of music at the time except opera. Bach established a unique suite style based on German tradition and by adding French and Italian musical characteristics. 『French Suite No. 5 in G Major, BWV816』 was composed in 1722 and consists of a total of 6 pieces, each piece consisting of 6 to 8 movements. Although it is a smaller work than the English suites, it has a refined classical beauty and is also the most complete work among the baroque instrumental music suites. Claude Achille Debussy (1862-1918) is a representative French composer and a transitional composer from the 19th century to the 20th century. 『Suite bergamasque, L. 75』 began composing in 1890 and was published in 1905. It consists of a total of four pieces: Prélude, Meneut, Clair de Lune, and Passepied. And all four works were composed in a complex three-part format. He went beyond traditional harmonic techniques and used dissonant sounds, complex rhythms, and multiple modes and chapters. He used a variety of minor scales and composed music with an emphasis on timbre. Franz Joseph Haydn (1732-1809), a composer of the classical era, was a representative composer of classicism and composed the classical sonata style. The piano sonatas he composed consisted of a total of 52 songs, including 15 from the early period, 32 from the middle period, and 5 from the late period. 『Piano Sonata in E♭ Major, Hob. XVI: 49』 In the second movement, lyricism and tension are important in this song. The third movement is a rondo with two themes, and is composed in an interesting form that seems to be a combination of a rondo and a variation. Robert Alexander Schumann (1810-1856) was a representative German Romantic composer active in the first half of the 19th century. 『Fantasiestücke, Op.12』 consists of a total of eight songs, each song is title music with a title, and the subtitles implicitly express the atmosphere of each song.;본 논문은 본인의 석사과정 졸업 연주 프로그램인 J. S. Bach의 French Suite No. 5 in G Major, BWV 816, C. A. Debussy의 Suite bergamasque L. 75, J. Haydn의 Piano Sonata No. 59 in E♭ Major Hob. XVI: 49, 그리고 R. Schumann의 Fantasiestücke Op. 12에 대한 작품해설이다. 요한 제바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)는 바로크 시대를 대표하는 독일 작곡가이며 오페라를 제외한 당시 모든 장르의 음악을 작곡했다. 바하는 독일 전통에 기반을 두고 프랑스와 이탈리아 음악적 특징들을 가미시켜 독특한 모음곡 양식을 확립시켰다. 본 논문에서 다룬 <French Suite No. 5 in G Major, BWV816>은 1722년에 작곡되었으며 총 6개의 곡으로 이루어져 있고 각 곡은 6개에서 8개의 악장으로 구성되어 있다. 영국 모음곡에 비해 소규모 작품이지만 슌형 잡힌 고전적 아름다움을 지니고 있고 바로크 기악 모음곡 중 가장 완성된 형태의 작품이기도 하다. 클라우드 아실 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)은 프랑스를 대표하는 작곡가이며 19세기에서 20세기로 넘어가는 과도기적 작곡가이다. <Suite Bergamasque, L.75>는 1890년 작곡을 시작해 1905년에 출판되었고 이 곡은 총 4개의 곡으로 구성되며프렐류드(Prélude), 미뉴에트(Meneut), 달빛(Clair de Lune), 파스피에(Passepied) 이고 네 작품 모두 복합 3부 형식으로 작곡되었다. 그는 전통적인 화성 기법에서는 벗어나서 불협화음과 복잡한 리듬, 여러 선법과 장. 단 음계를 다양하게 구사하며, 음색적인 면을 중요시하여 작곡했다. 고전시대의 작곡가 프란츠 요제프 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)은 고전주의 시대를 대표하는 작곡가이며 고전주의 소나타 양식을 작곡했다. 그가 작곡한 피아노 소나타는 초기의 15곡, 중기의 32곡, 후기의 5곡 등 총 52곡으로 구성되었다. 하이든의 피아노 소나타 곡 중 후기 작품에 속하는 Piano Sonata in E♭ Major, Hob.XVI:49는 그가 에스테르하지 가에서 마지막으로 지내던 시기에 쓴 작품이며, 이 작품을 겐칭거 부인에게 헌정했다. 1악장은 200마디 규모의 큰 작품이고, 단일 주제가 돋보인다. 2악장은 서정성과 긴장감이 이 곡에서 중요하다. 3악장은 2개의 주제로 된 론도형식이고 론도와 변주곡이 합쳐진 것 같은 흥미로운 형식으로 구성되었다. 로베르트 알렉산더 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 독일의 대표적인 낭만주의 작곡가로 19세기 전반에 활동한 작곡가이다. Fantasiestücke Op.12는 총 여덟개의 곡으로 이루어져 있고, 각 곡의 제목이 붙어있는 표제음악이고 부제들은 각 곡마다의 분위기를 함축적으로 잘 나타내고 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. J. S. Bach 『French Suite No.5 in G Major BWV816』 3 A. 바하의 생애와 음악적 특징 3 B. 작품 분석 4 Ⅲ. C. A. Debussy 『Suite bergamasque, L. 75』 15 A. 드뷔시의 생애와 음악적 특징 15 B. 작품 분석 16 Ⅳ. J. Haydn 『Piano Sonata No. 59 in E♭ Major Hob. XVI: 49』 22 A. 하이든의 생애와 음악적 특징 22 B. 작품 분석 23 Ⅴ. R. Schumann 『Fantasiestücke Op. 12』 34 A. 슈만의 생애와 음악적 특징 34 B. 작품 분석 35 Ⅵ. 결론 52 참고문헌 54 ABSTRACT 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent12305587 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleProgram Annotation-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleJ. S. Bach 『French Suite No. 5 in G Major BWV816』 C. A.『Debussy Suite bergamasque, L. 75』 (Prélude) J. Haydn『Piano Sonata No. 59 in E♭ Major Hob. XVI: 49』 R. Schumann 『Fantasiestücke Op. 12』-
dc.creator.othernameJang, Seojin-
dc.format.pagevii, 57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2024. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE