View : 133 Download: 0

J. Brahms <피아노 4중주 No. 1 in g minor, Op. 25>에 관한 연구

Title
J. Brahms <피아노 4중주 No. 1 in g minor, Op. 25>에 관한 연구
Other Titles
A Study on Johannes Brahms’
Authors
이승현
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
브람스, 피아노실내악, 실내악, 실내악곡, 4중주, 콰르텟,
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은, 안융경
Abstract
본 논문은 19세기 낭만주의 시대의 독일 작곡가 요하네스 브람스 (Johannes Brahms, 1833-1987)의 대표적인 실내악 작품 중 하나인 <피아노 4중주 No. 1 in g minor, Op. 25>에 관한 분석 연구이다. 브람스는 후기 낭만주의 시기에 18세기 고전주의 어법을 사용하여 절대음악을 고수한 작곡가로, 신고전주의적 성향을 보인다. 그는 당대의 뛰어난 피아니스트, 작곡가, 지휘자로 활동하였으며, 교향곡, 가곡, 피아노곡, 실내악곡 등 오페라를 제외한 여러 작품을 남겼다. 2중주부터 6중주에 이르기까지 다양한 편성으로 구성된 24개의 실내악곡을 작곡하였고 그 중 16곡에 피아노가 포함되어 있다. 본 논문에서 연구할 <피아노 4중주 No. 1 in g minor, Op. 25>는 브람스가 작곡한 3개의 피아노 4중주 중에서 첫 번째 곡으로 비교적 초기에 속하는 작품이며, 제4악장의 “Rondo alla Zingarese”가 대중적으로 널리 알려져 있다. 이 작품은 다른 4중주와 마찬가지로 네 개의 악장으로 구성되어 있는데, 전통적인 형식을 기반으로 작곡되었으며, 브람스의 특징적인 음악양식과 작곡기법은 악장 전체에 드러나 있다. 제1악장은 소나타 형식으로 제2주제의 길이가 제1주제에 비해 비대칭적으로 길다. 또한, 하나의 주제 모티브가 곡 전체에 나타나고 발전한다. 제2악장은 인터메조-트리오-인터메조의 복합 3부분 형식이며 부점 리듬과 셋잇단음표가 악장 전체에 특징적으로 나타나고, 클라라 모티브가 사용된다. 제3악장은 서정적인 부분과 부점 리듬이 돋보이는 행진곡풍의 부분을 가진 큰 3부분 형식으로 정교하게 각 부분이 연결되어 있다. 집시풍의 경쾌한 제4악장은 발전부를 가진 론도형식이고, 집시 음계, 잦은 템포 변화와 피아노의 기교적인 카덴차가 나오며 헝가리 집시음악의 색채가 잘 나타난다. 브람스는 고전적 형식을 자신의 음악과 결합하였고, <피아노 4중주 No. 1 in g minor, Op. 25>에는 모방적인 대위법, 3도와 6도 화음, 두터운 짜임새 그리고 당김음과 교차리듬이 사용되었으며 브람스 특유의 작곡 기법이 잘 드러나 있다. 본 논문은 브람스의 <피아노 4중주 No. 1 in g minor, Op. 25>에 쓰인 작품의 배경과 곡에 쓰인 형식구조, 리듬, 선율 분석을 통해 브람스가 고전주의의 전통적인 틀을 고수하면서 자신만의 음악을 만들기 위해 어떤 변화를 주었는지 고찰하고, 작품에 나타난 그의 독자적인 음악양식과 작곡기법을 살펴본 논문이다.;This thesis is a study on Brahms’ . The purpose of the study is to better understand the musical characteristics of Brahms’ music through a detailed analysis of . The analysis includes examining the formal structure, melody, and rhythms of the piano quartet. Johannes Brahms, one of the leading composers in the 19th-century Romantic period, is known for his music rooted in the classical structure. He composed twenty-four chamber works in various formats and his chamber music is considered to have inspired generations of composers. Brahms’ is one of his representative chamber works, This musical work is his first piano quartet composed during his early period and is widely known for the fourth movement “Rondo alla Zingarese.” Like his other quartets, consists of four movements. The first movement is in sonata form, with the second theme asymmetrically longer than the primary theme, and both the primary theme and its motivic idea undergo development and transformation throughout the movement. The second movement is in a compound ternary form (intermezzo-trio-intermezzo), characterized by the use of dotted rhythms and cross-rhythms. Additionally, the repeated bass ostinato creates a rhythmic drive and the Clara motif is used in the melodic line of the intermezzo. The third movement is in a large ternary form in which the outer sections feature a lyrical melody while the middle section is an energetic march and each part is intricately connected with the transition. The last movement is in a multi-sectional rondo. Hungarian folk elements are prominent in this movement, containing a Gypsy scale, frequent changes in tempo, and a virtuosic cadenza in piano. In conclusion, this study reveals that in , Brahms incorporated the classical form into a Romantic idiom with his music. He meticulously employed an imitative counterpoint. Brahms’ distinctive compositional techniques including thick textures by chords filled with thirds and sixths, and complex rhythms such as hemiola, syncopation, and cross-rhythm are evident in the entire movements of this work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE