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Attention allocation in aspiration levels

Title
Attention allocation in aspiration levels
Authors
이정윤
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
Behavioral Theory of the Firm, Performance Feedback Model, Aspiration Level, Search Scope, Attention Allocation, Managerial Attention, 기업행동이론, 성과피드백모델, 열망수준, 탐색범위, 문제적 탐색, 경영자 주의 할당, 혁신
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승호
Abstract
When discussing aspiration levels in the context of organizational learning literature, two dimensions are typically considered: historical and social. The approach to this concept varies among scholars, with some combining the two dimensions and treating them as a single component, while others emphasize the importance of understanding their distinct effects and cognitive processes. However, there is limited research on the mechanisms and characteristics of each type of aspiration level, as well as their interactions, which could impact a firm's search behavior. Establishing a historical or social aspiration level and evaluating performance by comparing it with these benchmarks require different cognitive processes and, consequently, draw upon different attention resources. This is because the information used during the performance evaluation process varies depending on the aspiration level being considered. The difference in the information resources used during the evaluation process affects how attention is allocated, resulting in distinct search behavior. This study aims to investigate how the distinct characteristics of historical and social aspirations can lead to different behaviors in problemistic search. Since these two aspirations require attention to different information sources, they entail varying forms of attention processing. The difference in focus between performance evaluation process using each aspiration leads to variations in how much decision-makers engage in top-down attention processing. These different modes of attentional engagement ultimately impact decision-makers' ability to identify novel opportunities, which, in turn, affects their search scope. Results show that performance below historical aspiration is more likely to result in higher exploitation propensity (local search) while performance below social aspiration is more likely to result in lower exploitation (distant search).;조직 연구에서는 조직의 학습과 관련된 목표 설정을 논할 때, 역사적 차원과 사회 적 차원이라는 두 가지 측면을 고려한다. 이 개념에 대한 학자들의 시각은 다양한 데, 일부는 두 차원을 통합하여 하나의 구성 요소로 취급하고 있는 반면 다른 일부 는 두 차원의 구별된 효과와 인지적 과정을 이해하는 것이 중요하다고 주장하기도 한다. 그러나 각 열망 수준의 메커니즘과 특성이 탐색 행동에 미치는 영향, 그리고 이러한 유형 간 상호작용에 대한 연구는 아직 한정적이다. 역사적, 혹은 사회적 열 망 수준을 설정하고 이러한 기준과의 비교를 통해 성과를 평가하려면 서로 다른 주 의 자원이 동원되며, 이로 인해 경험하는 인지적 과정 또한 달라진다. 이러한 차이 가 조직으로 하여금 다른 탐색 행동을 유발하는 것이다. 본 연구는 역사적 및 사회적 열망의 독특한 특성이 어떻게 다른 문제적 탐색으로 이어질 수 있는지 조사한다. 두 열망 수준은 서로 다른 정보원에 주의를 기울이도 록 요구하므로 다른 형태의 주의 처리를 함축하는데, 이 때문에 의사 결정자들이 얼마나 많이 상향식 주의 처리에 참여하는지에 대한 변이가 나타난다. 이러한 주의 할당의 다양한 형태는 궁극적으로 의사 결정자들이 새로운 기회를 식별하는 능력에 영향을 미치며, 결국에는 그들의 탐색 범위에 영향을 미친다. 연구 결과는 역사적 열망 수준보다 낮은 성과가 지역적 탐색 경향을 높이는 반면, 사회적 열망 수준보 다 낮은 성과는 원거리 탐색을 하는 경향이 높아진다는 것을 보여준다.
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