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When Organizations Can Try to Achieve Breakthrough Innovation from Success Experience?

Title
When Organizations Can Try to Achieve Breakthrough Innovation from Success Experience?
Authors
안수전
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
Success domain, Positive Feedback, Search Breadth, Search Depth, Organizational vacillation, Slack search, 성공 도메인, 긍정적 피드백, 탐색 범위, 탐색 깊이, 동요 이론, 여유자원 탐색
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승호
Abstract
Unlike previous studies that argue that when organizations experience success, they rely on their previous experiences and want to stick to its current routine more strongly, this study believes that the method of learning and subsequent search behavior will vary depending on the type of success. Therefore, this study sought to study when organizations can lead to novelty through the success of positive feedback, and predicted that the organization's subsequent search behavior will vary depending on the domain of success. The context of this research was set as a pharmaceutical industry that requires both the search breadth and the search depth and we analyzed the relationship between the organization's success domain and subsequent search behavior through 1,919 successful projects from 1981 to 2014. This study finds that the more organizations experience success in existing domain, it positively affects the degree of search breadth so hypothesis 1 was supported. On the other hand, hypothesis 2 was rejected because it finds that the more successful organizations in new domain, it does not positively affect the degree of search depth. Finally, the size of the organization weakens the relationship between success in existing domain and search breadth and positively strengthens the relationship between success in new domain and search depth. This study has the following implications. First, it is meaningful in that, unlike previous studies, it has been revealed that organizations do not unconditionally pursue local search according to the success domain, but also pursue exploratory behavior like search breadth for new innovation. Second, success was shown as an antecedent for vacillation by supplementing previous studies that only showed the effect of the vacillation theory on organizational performance. In other words, it is meaningful in that we studied the antecedent factors that cause the organization to switch from one search behavior to another.;조직이 성공을 경험하게 되면 이전의 경험에 의지하고 현재의 루틴을 더욱 강하게 고수하고자 하기 때문에 학습하기 어렵다는 이전의 연구와 달리 본 연구는 성공의 유형에 따라 학습하는 방식과 이후의 탐색 행동이 달라질 것으로 보았다. 따라서 본 연구는 조직이 어떠한 경우에 긍정적 피드백이라는 성공을 통해 novelty로 이어질 수 있는지를 연구하고자 하였으며, 성공의 도메인에 따라 조직의 향후 탐색 행동이 달라질 것으로 예측하였다. 본 연구의 context는 획기적인 혁신이 필수적이며, 이를 위해 탐색 범위(Search breadth)와 탐색 깊이(Search depth)가 모두 필요한 제약산업으로 설정하였으며 1981년-2014년까지 1,919개의 성공 프로젝트를 통해 조직의 성공 도메인과 후속 탐색 행동 간의 관계를 분석하였다. 연구 결과, 조직이 기존 도메인에서의 성공을 경험할수록 후속 탐색 행동에서 탐색 범위(Search breadth)를 넓힌다는 가설 1이 지지되었다. 반면 조직이 새로운 도메인에서 성공할수록 탐색 깊이(Search depth)를 더 깊게 활용한다는 가설 2는 기각되었다. 마지막으로 조직의 규모는 기존 도메인에서의 성공과 탐색 범위(Search breadth) 간의 관계를 부정적으로 조절하였으며 새로운 도메인에서의 성공과 탐색 깊이(Search depth) 간의 관계를 긍정적으로 강화하였다. 본 연구는 다음과 같은 시사점을 갖는다. 첫째, 기존의 선행연구와 달리 조직이 성공 도메인에 따라 무조건 근접 탐색(local search)를 추구하는 것이 아니라 새로운 혁신을 위한 탐색적 행동을 추구하기도 한다는 것을 밝혀냈다는 점에서 의미가 있다. 둘째, vacillation 이론이 기업 성과에 미치는 영향만을 보여준 선행 연구를 보완하여 성공을 vacillation의 선행요인으로 보여주었다. 즉 조직이 한 탐색 행동에서 다른 탐색 행동의 형태로 전환하게 하는 선행 요인에 대해 연구했다는 점에서 의의가 있다.
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