View : 559 Download: 0

리좀의 원리를 적용한 패션디자인

Title
리좀의 원리를 적용한 패션디자인
Other Titles
Fashion Design Applying the Principles of Rhizome : Focused on Modular System
Authors
이주영
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
주보림
Abstract
현대 사회는 영역들 간의 끊임없는 융합과 조화 속에 변화하고 창조되는 생성의 시대를 맞이하였다. 새로운 영역들은 창출되었으며 기존의 영역들은 해체를 통해 다시 새롭게 재탄생되었다. 이는 모든 분야들을 유기적인 관계 속에 확장시키며 디자인 영역에 새로운 가능성을 제시하였다. 변화된 시대적 패러다임은 패션디자인의 사고체계에도 영향을 주었다. 의상의 형태는 인체 중심의 사고에서 벗어나 더 복잡하고 다양하게 확장되었으며, 유기적이고 가변적인 실루엣의 실험적이며 창의적인 디자인 개발을 시도하게 하였다. 이러한 사회 전반에 걸쳐 나타난 유기적인 관계 속 발생되는 생성론은 다른 연결 요소와의 결합과 분해를 통해 새로운 모습으로 변화하고 창조되는 질 들뢰즈의 리좀 이론과 깊이 연관되어 있다. 리좀은 중심이 없는 다중의 개체들의 끊임없는 결합과 분해를 통해 확장과 생성을 반복하며 변화하는 것이 특징이며, 시작과 끝이 존재하지 않는 탈중심적이고 가변적인 모습 속 다양성을 보인다. 이러한 리좀 구조는 서로 다른 이질적인 요소들의 결합으로 다양한 모습으로 새롭게 창출되는 과정을 의미하며, 이는 현대 패션디자인에 나타나는 복합적이고 다양한 변화 양상을 분석하고 창의적인 디자인 발상을 제시하는데 유용한 철학이라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 현대 사회 전반에 걸쳐 나타나는 생성 철학의 기초가 되는 리좀을 중심으로 이를 구성하는 여섯 원리를 분석하고 구체화하기 위한 방법으로 모듈러 시스템을 가져오고자 한다. 모듈러 시스템을 디자인 표현 방법으로 제시하는 이유는 개체마다 독립적인 주체는 존재하나 다양한 형태와의 지속적인 결합과 분해를 통해 언제든지 변화가 가능한 기본 원리가 리좀과 비슷함에 있다. 이를 통해 서로 다른 개체들끼리의 연결과 해체를 중심으로 입체적 형태를 만드는 리좀의 원리를 탐구하고 새로운 형식의 창의적 디자인 방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 방법은 문헌서적, 논문, 인터넷 사이트 등 다양한 정보를 통해 리좀과 모듈러 시스템에 대하여 고찰하고 사례를 분석한다. 이를 토대로 리좀의 원리를 적용한 모듈러 시스템 패션디자인 방법을 구축한다. 구축된 다섯 가지의 디자인 방법을 중심으로 리좀의 원리가 적용된 패션 디자인을 모듈러 시스템을 활용하여 총 6벌의 실물 의상으로 제작한다. 이와 같이 이론적 접근을 통해 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 리좀은 주체와 객체가 존재하지 않는 수평적 관계를 지니며 끊임없이 연결과 접속을 통해 다양체를 만들어 내는 체계로 정의할 수 있었다. 이는 제 1의 원리인 연결접속의 원리, 제 2의 원리인 다질성의 원리, 제 3의 원리인 다양체의 원리, 제 4의 원리인 탈기표작용적인 단절의 원리, 제 5의 원리인 지도제작의 원리, 제 6의 원리인 전사의 원리로 설명되며, 이 여섯 원리들은 서로 간의 밀접한 관계 속에 함께 선형적인 다양체를 만들어 내는 특징을 보여주었다. 이러한 리좀 현상은 현대 사회에서는 수평적인 네트워크 속 끊임없이 변화하는 정보들로, 현대 미술에서는 이질적인 소재 사용과 해체를 통한 재해석된 형식으로 그리고 디자인에서는 유동적이며 탈중심적인 구조와 다양한 장르의 결합으로 나타났다. 이는 리좀 현상이 사회 전반에 걸쳐 나타나고 있음을 뒷받침하며 리좀 원리를 적용한 패션디자인 연구의 근거를 마련할 수 있었다. 둘째, 리좀의 원리를 시각하기 위해 착안한 모듈러 시스템은 가장 작은 단위인 유닛을 뜻하는 모듈과 시스템의 합성어로 모듈이 연결되는 접합 부분에 따라 그 구조가 다양하게 분류되었으며, 패션디자인에서는 접이구조, 조립구조, 삽입구조, 배열구조, 중첩구조로 나타났다. 모듈러 시스템은 모듈의 자유로운 조합과 분해를 통해 모듈러 시스템의 전체 구성이 완성되기도 새로운 스타일로 변화되기도 하는 특징을 가지며 건축, 제품, 패션디자인 영역에 창의적인 표현 수단으로 활용되고 있음을 알 수 있었다. 이러한 모듈러 시스템의 구조와 특징은 리좀에 보이는 독립적인 개체와 개체들끼리의 다양한 결합과 분리, 개체들 간의 유동적인 가변성과 새롭게 창조되는 개체들의 확장성에 유사성을 가지고 있어 리좀의 원리를 패션디자인으로 구체화하는 표현매체로써 적합함을 증명할 수 있었다. 셋째, 리좀의 원리와 모듈러 시스템의 구조 및 특징을 바탕으로 분석한 리좀의 원리를 적용한 패션디자인 방법은 탈중심적 배치, 이질적 혼합, 탈경계성 구조, 미확정적 형태, 창조적 생성이며, 이들은 모듈들의 비위계적 연결, 모듈들의 다양한 크기, 질감, 색채의 결합, 모듈들의 확장적 구조 및 형태의 형성, 모듈들의 가변적 이동, 분리된 모듈들의 우연적 결합으로 구체화할 수 있었다. 넷째, 리좀의 원리를 적용한 패션디자인을 실현하기 위해 모듈러 시스템을 적용할 모티프를 들뢰즈 철학의 다양체 개념에서 착안하여 삼각형, 사각형, 원이 결합된 새로운 형태의 기하학을 구축하고 이를 토대로 리좀의 여섯 원리를 적용한 모듈러 시스템의 패션디자인을 전개하였다. 리좀의 원리의 특성상 모든 디자인에 리좀의 여섯 원리가 적용되기는 했으나 디자인마다 우선순위를 두어 제안하여 다양한 디자인 방법을 토대로 한 새로운 디자인 발상의 틀을 마련할 수 있었다. 이와 같이 리좀의 원리를 중심으로 구축한 모듈러 시스템의 패션디자인 방법을 실제 디자인에 적용해 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 리좀의 제 1의 원리인 연결접속의 원리와 제 2의 원리인 다질성의 원리를 표현한 탈중심적 배치는 모듈의 절개 방식에 따라 다양한 방식으로 결합되며 모듈들의 비위계적 연결을 상, 하, 좌, 우로 가능하게 하였다. 이는 디자인 공간을 열린 상태로 만들며 공간 속 다양한 배치로 새로운 구조의 디자인을 가능하게 하였다. 둘째, 리좀의 제 2의 원리인 다질성의 원리와 제 3의 원리인 다양체의 원리를 표현한 이질적 혼합은 모듈들의 다양한 크기, 질감, 색채의 결합으로 다양한 시각적, 촉각적 변화를 만들어 규격화된 형식이 아닌 이질적이며 다채로운 변형의 효과를 전달할 수 있었다. 셋째, 리좀의 제 3의 원리인 다양체의 원리와 제 5의 원리인 지도제작의 원리를 담고 있는 탈경계성 구조는 모듈들의 확장적 구조 및 형태의 형성을 통해 유기적인 확장 속 변형된 구조와 새로운 입체적 형태를 가능하게 하였다. 넷째, 리좀의 제 3의 원리인 다양체의 원리와 제 4의 원리인 탈기표작용적인 단절의 원리 그리고 제 5의 원리인 지도제작의 원리를 표현한 미확정적 형태는 형태와 공간 간의 상호작용 속에 모듈들의 가변적 이동을 바탕으로 디자인에 새로운 형태 변화를 가능하게 하였다. 다섯째, 리좀의 제 4의 원리인 탈기표작용적인 단절의 원리와 제 5의 원리인 지도제작의 원리 그리고 제 6의 원리인 전사의 원리를 표현한 창조적 생성은 형태, 색채, 재질, 구조, 공간 등으로 표현되는 모든 디자인 요소들의 결합을 통해 정형화되지 않은 창조적인 형식의 디자인을 전달할 수 있게 하였다. 본 연구는 리좀의 원리를 적용한 패션디자인을 모듈러 시스템을 중심으로 탐구함으로써 새로운 형식의 창의적인 디자인을 연구하였다. 기존 리좀 연구에서 이루어지던 이론 중심의 연구가 아닌 리좀의 여섯 원리를 중심으로 디자인 방법론을 제안하여 이를 시각화했다는 점에서 선행연구와는 차별성을 지니고 있다고 할 수 있다. 또한 리좀의 원리를 적용한 모듈러 시스템 패션디자인 도출 과정에서 창작자가 디자인 모티프를 자유롭게 선정하여 이를 대입할 수 있는 방법을 제안하여 다양한 디자인 발상과 표현 방법을 가능하게 했다는 점에서 그 의미가 있다.;The contemporary society has entered an era of creation in which it is being changed in constant convergence and harmony among domains. New areas were created and the existing ones were reborn in a new manner through the deconstruction. It expanded every field in an organic relationship and gave new potentials in the field of design. A paradigm changed with the times influenced the thinking system of fashion design too. Clothes came to have more complex and various shapes, escaping from a body-centered thinking, and there have been experimental and creative design development attempts at organic and variable silhouettes. The theory of becoming, originated from the organic relations throughout the society, is closely connected to the theory of Rhizome by Gilles Deleuze where new change and creation are done by integration and disintegration of other connecting components. Rhizome has a characteristic that it changes while repeating the expansion and generation through the ceaseless assembly and disassembly of multi-entities without a center, showing the decentralized and variable diversity without beginning or end. Such a Rhizome structure means a process where heterogeneous elements are newly created in various forms through integration and it may be said as the philosophy useful for analyzing aspects of a lot of complex changes in the modern fashion design and suggesting creative design ideas. Hence, this study analyzes six principles forming Rhizome, a basis of the philosophy of the becoming shown from in the entire modern society, and brings forth a modular system as a means of embodiment. The reason why the study proposes the modular system as an expressive method of design is that its basic principle is similar to Rhizome, in which entities can be changed by continual integration with and disintegration from various forms despite the existence of the independent subject every entity has. Pondering upon the principles of Rhizome where connection and disconnection of different entities make a three-dimensional shape, the study aims to find out methodologies for creative design with a novel form. As for the research methodologies, the research examines Rhizome and the modular system via various kinds of information including literature, theses and Internet sites, and analyzes related cases. Based on the things above, it implements the way for fashion design of the modular system, which applies the principles of Rhizome. Under five design methodologies, fashion designs applying the principles of Rhizome are to be made into 6 dresses using the modular system. Research findings are as follows. Firstly, Rhizome may be defined as the system that has the horizontal relations where neither subject nor object exists and creates the manifold through constant linking and connection. It may be explained as the 1st principle of connecté, the 2nd of multiple, the 3rd of manifold, the 4th of de-signifying rupture, the 5th of cartographie, the 6th of décalcomanie. These 6 principles have a characteristic of creating the linear manifold in close mutual relation. Such a phenomenon of Rhizome has been manifest in constantly changing information of the horizontal networks in modern society, reinterpreted form via utilization and deconstruction of heterogeneous materials in contemporary art and in flexible and decentralized structures and combination of various genres in design. It supports a fact that the phenomenon of Rhizome appears in society as a whole and provides the basis for fashion design research applying the Rhizome principles. Secondly, the modular system conceived to visualize the principles of Rhizome is a compound of module and system and there are various structures according to the junction to which modules are connected. In fashion design, it has the structures of folding, assembly, insertion, arrangement and overlapping. It shows that modular system has a characteristic that its overall composition is completed by free assembly and disassembly of modules and it may be changed into a new style. It is also being used as a means of creative expression in architecture, goods and fashion design area. Such structures and characteristics of the modular system are similar to various combination and separation of independent entities, flexible variability between entities and scalability of entities newly created shown from Rhizome. Therefore, it proves that it is a medium of expression to specify the Rhizome principles to fashion design. Thirdly, the fashion design methodologies applying the Rhizome principles based on the structures and characteristics of the modular system include a decentralized arrangement, heterogeneous mixture, trans-boundary structure, indeterminate form and creative generation. They could be embodied into non-hierarchical connection of modules, combination of various sizes, textures and colors of modules, formation of expanded structure and shape of modules, variable movement of modules and accidental combination of separate modules. Fourthly, to create fashion design applying the principles of Rhizome, a new form of geometry was constructed where a triangle, square and a circle were combined with a motif applying the modular system conceived from the concept of manifold in Deleuze philosophy, developing the fashion design of the modular system applying the six principles of Rhizome. Based on the characteristic of the Rhizome principles, its six principles were applied to every design but it was possible to prepare a frame of new design ideas with various design methodologies to which priority was given. As such, based on the principles of Rhizome, the study applied fashion design of the modular system to actual design and findings are as follows. Firstly, decentralized arrangement expressing the 1st Rhizome principle of connecté and the 2nd of multiple enables the non-hierarchical connection of modules up and down, left and right, through various combinations according to the way modules are severed. It makes design space open and diverse arrangements of the space lead to design of the novel structure. Secondly, heterogeneous mixture expressing the 2nd Rhizome principle of multiple and the 3rd of manifold can give an effect of different and various transformations, rather than standardized form, by visual and tactile changes from different sizes, textures and colors of modules. Thirdly, trans-boundary structure expressing the 3rd Rhizome principle of manifold and the 5th of cartographie enables organically extended structures and new three-dimensional forms through formation of expanded structure and shape of modules. Fourthly, indeterminate form expressing the 3rd Rhizome principle of manifold, the 4th of de-signifying rupture and the 5th of cartographie generates a new formative change in design based on the variable movement of modules under the interaction between form and space. Fifthly, creative generation expressing the 4th Rhizome principle of de-signifying rupture, the 5th of cartographie and the 6th of décalcomanie enables atypical and creative design through combination of every design element including form, color, texture, structure and space. This research examined creative fashion design applying the principles of Rhizome based on the modular system. Rather than the existing theory-based research on Rhizome, it may be said that the study is differentiated from precedent studies in that it proposed and visualized the design methodologies centered on the six Rhizome principles. In addition, the research has significance in that it presented various design ideas and expressions by suggesting the way for creators to freely select and apply a design motif when deriving modular system fashion design applying the Rhizome principles.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE