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맞춤형 건강기능식품 서비스의 모바일 UI 디자인을 위한 연구

Title
맞춤형 건강기능식품 서비스의 모바일 UI 디자인을 위한 연구
Other Titles
A Study on Mobile UI Design for Customized Health Functional Food Service : Focusing on Reliability Improvement Using Z-MET
Authors
박하윤
Issue Date
2023
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Keywords
건강기능식품, UI디자인, Z-met
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
최근 전 세계적으로 극심했던 감염병 코로나 19로 인해 ‘면역력 향상’에 대한 관심도가 가장 증가했다. 셀프메디케이션 트렌드가 확산되면서 맞춤형 건강기능식품 시장도 함께 2020년 이후 지속적으로 성장하고 있다. 개인 맞춤형 건강기능식품은 개인별 생활 습관이나 건강상태를 파악하고 개인 맞춤 건강기능식품의 조합과 제품을 추천하는 서비스이다. 온라인 신청, AI 분석, 전문가 상담, 정기구독 배송 등 소비자의 편의를 위해 다양한 서비스를 선보이고 있다. 식약처는 개인 맞춤형 건강기능식품이 우리나라 미래 먹거리 사업으로 보고 신기술을 활용한 사업을 위해 규제실증특례 시범 사업으로 승인된 기업들의 운영을 허용하고 있다. 식품 대기업의 진출도 활발해지고 있고 시장의 확대 및 안정화를 위해서 건강기능식품 비즈니스의 디자인 연구가 필요하다고 보았다. 소비자는 건강기능식품 구매 시 정보 수집을 위해 인터넷 검색을 가장 많이 하며, 65% 이상이 온라인 채널에서 구매한다. 온라인 플랫폼에서 건강기능식품 시장 규모가 지속적으로 증가하고 있는 것을 확인 할 수 있다. 온라인 개인 맞춤형 건강기능식품 추천 서비스 브랜드들을 분석 후 신규 브랜드를 가설하여 효과적인 UI 디자인을 제안하고자 한다. 문헌 연구를 통해 건강기능식품 개념, 분류, 동향을 알아보고, 사전 연구로 구매자의 특성 및 행태를 파악하기 위해 기존 브랜드의 리뷰를 바탕으로 구매 만족 요인에 대해 분석하였다. 건강기능식품 구매 만족 요인 중 ‘신뢰감’의 의미를 은유 추출 기법 Z-MET(Zaltman Metaphor Elicitation Technique) 분석을 활용하여 ‘신뢰감’의 잠재적인 이미지를 구체화하고 시각화하여 디자인에 적극 활용하였다. 본 연구는 인구 고령화와 소득 수준의 향상, 건강한 식생활, 삶의 질에 대한 관심이 높아지는 가운데 코로나 19로 건강에 대한 관심이 증폭되면서 건강 기능식품 섭취가 늘어나고 있기에 이에 따라서 개인 맞춤형 건강기능식품 온라인 비즈니스의 디자인 가이드를 제안한다.;Recently, the level of interest in 'improvement of immunity' has increased the most due to the outbreak of COVID-19, an epidemic that was severe all over the world. With the spread of the self-medication trend, the market for customized health functional foods has also been growing steadily since 2020. A customized health functional food is a service that identifies the life habits or health conditions by individual and recommends the combination of customized health functional foods and products. It offers a variety of services for consumers' convenience, including applications online, AI analysis, consultation with experts, and delivery of regular subscriptions. The Ministry of Food and Drug Safety allows the operation of companies approved as a special regulatory demonstration for projects utilizing new technologies, considering health functional foods customized to individuals as the nation's future food business. The advancement of food conglomerates is also becoming more active, and it is considered that there is a need for design research on the health functional food business to expand and stabilize the market. Consumers search most frequently on the Internet to collect information when purchasing health functional foods, and more than 65% of them purchase on online channels. The continuous increase in the size of the market for health functional foods on the online platform can be affirmed. The study aims to propose an effective UI design based on the hypothesis of new brands after analyzing brands that recommend online customized health functional foods. In order to examine the concept, classification, and trends of health functional foods through the literature study, and through the preliminary study, the satisfaction factor of the purchase was analyzed on the basis of the reviews of the existing brands to identify the buyer's characteristics and behavior. Among the factors for the purchase satisfaction of health functional foods, the meaning of 'trust' was actively utilized in the design by specifying and visualizing the potential image of 'trust' by utilizing Z-MET (Zaltman Metaphor Elicitation Technique) analysis. This study proposes a design guide for the online business of customized health functional foods due to the increasing consumption of health functional foods as the interest in health has amplified from COVID-19 amid growing interest in the aging of the population, improvement in the level of income, healthy diet, and quality of life.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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