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Benign envy and gender modulate the relation between passive SNS use and depression

Title
Benign envy and gender modulate the relation between passive SNS use and depression
Other Titles
수동적 소셜미디어 사용과 우울 간의 관계에서 무해한 선망과 성별의 조절된 조절효과
Authors
김한샘
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 심리학과
Keywords
Passive social media use, Depression, Benign envy, Gender
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양수진
Abstract
The increasing popularity of social media usage has led to a surge in the field investigating the potential effect of passive social media use on mental health. However, the extant literature on its effects on depression has yielded mixed results. To elucidate this inconsistency, the present study posits that individual variations, specifically benign envy, and gender may serve as significant moderators. Benign envy, a multifaceted construct encompassing emotions, cognitions, and behaviors, can lead to improvements in one's own social status, and, in turn, improve general well-being. Accordingly, benign envy may buffer against any negative effects that may arise from the passive utilization of passive social media use. Furthermore, it is worth noting that there exist evident distinctions by gender, particularly in relation to social comparison and envy. It is plausible that the moderating influence of benign envy on depression may vary based on the gender of social media users. The present study had purpose to test the potential moderating role of benign envy in the relationship between passive social media use and depression, as well as the potential moderating influence of social media users’ gender. 356 students (males: 172, females: 184), who are between the ages of 18 and 25 and social media users (e.g., Facebook, Instagram, Twitter, etc.) participated in an online survey. The three-way interaction of passive social media use, benign envy, and the gender of social media users on depression, was examined using PROCESS macro model 3 (Hayes, 2013). Results indicated that the three-way interaction was statistically significant. In both males and females, the moderation effect of benign envy on the association between passive social media use and depression was significant, but in the opposite direction. When males’ benign envy was low, high passive use of social media predicted a gradual rise in depression. In contrast, passive social media use predicted a gradual rise in females’ depression when benign envy was high. The current study has brought to light that certain individual factors, such as benign envy and gender, moderate the relationship between passive social media use and depression. These findings have important ramifications from the perspectives of differential susceptibility to media effects model and mental health in relation to social media use, providing valuable insights for future research and interventions in this area.;본 연구는 수동적 소셜미디어 사용과 우울 간의 비일관된 관계를 설명하기 위해, 이 관계를 조절하는 소셜미디어 사용자 개인 특성에 주목하고자 하였다. 무해한 선망은 선망을 불러일으키는 대상의 우월함에 좌절하지만, 이를 극복하기 위해 자신을 더 발전시키고자 하는 정서로, 목표를 향한 노력과 긍정적인 성취 결과로 이어진다. 소셜미디어를 사용하는 정도와 양상은 성별에 따라 서로 상이할 수 있고 이로 인한 소셜미디어의 영향 역시 다를 수 있다. 이는 성별에 따라 무해한 선망의 조절효과 또한 상의할 수 있음을 시사한다. 본 연구의 검증을 위해 한 개 이상의 소셜미디어를 사용하고 있는 만 18세부터 25세 미만의 대학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 수집된 총 356명의 자료를 바탕으로 기술통계분석 및 상관분석을 실시하였다. 이후 PROCESS macro 3번 모형을 이용하여 수동적 소셜미디어 사용과 우울 간의 관계에서 무해한 선망과 성별이 가지는 삼원상호작용 효과를 검증하기 위해 조절된 조절 분석을 시행하였다. 본 연구의 검증 결과에 따르면 수동적 소셜미디어 사용, 무해한 선망, 소셜미디어 사용자의 성별의 삼원 상호작용 효과는 유의하여 성별에 따른 무해한 선망의 상이한 조절효과가 검증되었다. 수동적 소셜미디어 사용과 우울 간의 관계를 조절하는 무해한 소명의 조절 효과는 남성과 여성 모두 유의하였지만 다른 양상을 나타냈다. 본 연구는 무해한 선망이 수동적 소셜미디어 사용과 우울의 관계를 조절하는지, 그리고 이러한 효과가 소셜미디어 사용자의 성별에 따라 다르게 나타나는지에 대한 검증을 진행하였다. 연구 결과를 바탕으로 사회비교 과정에서 경험하는 부정적인 정서를 자기 향상의 동기로 변화시키는 무해한 선망이 수동적 소셜미디어 사용과 주관적 안녕감 간의 관계를 조절하는 개인적 요인임을 밝혔다. 또한, 무해한 선망의 조절 효과가 성별에 따라 다르게 작용됨을 밝혔다. 이는 추후 연구에서 부정적인 소셜미디어 사용의 영향으로부터 정신건강을 보호하는 요인을 탐색하는 데 있어 기초 연구를 제공한다는 점에서 의의가 있다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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