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<두씨정절록>연구

Title
<두씨정절록>연구
Other Titles
A study of Doossijungjeolrok - highlighting female character Doossi
Authors
박영주
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조혜란
Abstract
<두씨정절록>은 국문필사본 고소설이다. 표지에는 ‘두씨졍절록’으로 되어 있고 내지에는 한문으로 ‘여중정절록(女中貞節録)’이라는 제명하에 21회차의 목차가 제시되어 있다. <두씨정절록>은 동주 열국 시대 백리해와 그의 처 두씨를 소재로 한 작품으로 <동주열국지>를 서사의 원천으로 하여 백리해의 행적에 대한 기록을 바탕으로 하였으나, 내용은 기존의 <동주열국지> 내용과는 별개로 작자에 의해 새롭게 창작된 작품이다. 특히 백리해보다 부인인 두씨에게 초점을 맞추어 정절 윤리를 지키며 고난을 헤쳐나가는 과정이 핍진하게 묘사되어 있다. Ⅱ장에서는 <동주열국지>와 <두씨정절록>의 단락을 비교하여 확장된 서사를 알아보고 두 작품에서의 두씨의 위치를 살펴보았다. 또한 수록된 삽입시문의 양상과 내용을 통해 작가 의식을 살펴보았다. <두씨정절록>은 24편의 삽입시문을 수록하고 있다. 삽입시는 두씨의 노정이 시작되는 부분부터 수록되어 작품의 주제인 정절의 기준을 제시하거나 두씨의 정절 관념을 나타내며 두씨의 수난을 보여준다. 이는 여성 독자들에게 두씨가 다니는 중국의 명승지나 산수에 대한 추체험의 기회를 제공하며 더불어 삽입된 『시경』의 시는 여성의 내조나 덕에 관해 의미를 부여하여 혼인과 가정의 중요성을 보여준다. Ⅲ장에서는 두씨의 공간 이동과 인물 형상화를 살펴보았다. <두씨정절록>은 두설매(杜雪梅)라는 여성의 일대기를 다룬 소설이다. 소설은 두씨가 두처사의 딸로 태어나 진(秦)나라 재상인 백리해의 아내로서 정경부인이 되는 것으로 끝난다. 그 과정에서 두씨는 2차에 걸쳐 길 위에 서는 삶을 살게 된다. 1차 노정은 화적떼의 출몰로 인한 타의에 의한 본가 떠나기이고, 2차 노정은 유사 가정인 윤학사의 집에서 남편을 찾기 위한 자의적인 떠나기이다. 이 소설은 집 떠나기→ 유리걸식→ 윤학사 집 떠나기→ 가정의 회복으로 이어지는 귀환의 구조를 보여준다. 두씨는 노정의 기간에 9차에 걸친 정절 위협을 겪게 되나 황릉묘에서 초월계의 존재를 만나 정절 위협으로 인한 고난에 위로를 받고 하늘로부터 기예 연주에 대한 정당성을 얻게 된다. 두씨는 구원자 윤학사를 만나 남편을 찾을 수 있는 준비를 하게 된다. 윤학사는 아들에게는 글자를 가르치고 두씨에게는 기예 연주와 음률을 익히게 한다. 그뿐만 아니라 두씨와 남편만 아는 내용으로 <염이곡(扊扅曲)>을 만들어 서로를 확인할 수 있는 장치를 만든다. 또한 두씨에게는 익힌 기예와 음률을 어떻게 사용해야 남편을 찾을 수 있는지 방법과 행동 요령도 일러준다. <두씨정절록> 서사에 형상화된 두씨는 연주하고 노래하는 정절녀의 모습을 보여준다. 이는 여성의 정절이 시대에 따라 변해가는 것을 보여주는 것으로 작품의 역사적 상황이 반영된 것으로 볼 수 있다. 두씨는 2차에 걸친 집 떠나기를 통해 당면한 역경을 해결하기 위해 명분이나 형식보다는 이성을 앞세워 해결책을 찾고 이를 실천에 옮기는 발전의식을 지닌 인물이며, 이 과정에서 인종의 미를 갖춘 외유내강한 여성의 모습을 보여준다. <두씨정절록>은 고소설의 전형성을 벗어난 인물로 노년 여성이 강화된 서사를 보여준다. 두씨 노정의 궁극적인 목표는 남편 찾기다. 두씨는 60세에 남편을 찾기 위해 2차 노정을 시작한다. 두씨의 2차 노정은 10개국을 경유하여 기예 연주를 통해 돈을 벌고 그 돈을 노정의 경비로 사용하며 남편을 찾는 것이다. 두씨는 11번째 나라인 진(秦)나라에서 재상이 된 남편을 찾아 정경부인이 되고 아들은 장군인수를 차게 된다. Ⅳ장에서는 작가 의식과 두씨가 형상화한 정절의 의의를 알아보았다. <두씨정절록>의 작가 의식은 남녀유별에 의한 남성중심적인 면을 보여준다. 남성중심적 시각은 여성이 가지고 있는 인격적 면모 중 가부장제를 유지하는 데 도움이 될 수 있는 부분만 선택하여 관념적으로 표현하였기 때문에, 여성의 의사나 인격은 존중받지 못하였다. 두씨의 연주하고 노래하는 정절녀는 신분상으로는 기생으로, 사가의 여성이 가장 하층의 계급에 처하게 됨을 보여준다. 또한 작품에서 보여주는 정절녀에 대한 기준 제시는 ‘남성은 마음속으로라도 생각도 하여서는 안 되는 것’으로 이는 여성의 정신적인 면까지 통제하는 것을 나타내는 것이며 여성에 대한 배려나 고려는 배제된 것을 알 수 있다. <두씨정절록>의 의의는 시대가 요구하는 여성상으로 볼 수 있다. <두씨정절록>은 두설매라는 여성이 정절을 형상화하는 작품으로, 여성의 정절을 판단하는 준거는 명분이나 형식에 있는 것이 아니라, 내면에 있는 것임을 보여준다. 이는 작품의 외재적 환경이 반영된 것으로, 정절도 시대에 따라 변화되는 양상을 나타낸다. 두씨가 수난 중에 보여주는 외유내강의 자세는 두씨에게는 역경이나 이를 통해 남편과 아들이 성공하고 가문을 선양하게 된다. 이러한 두씨의 모습은 가부장 남성들이 원하는 여성상이며 더는 여성이 규방에만 머무는 것이 아니라 필요하다면 권도를 수용하더라고 남편과 아들을 위해 헌신할 수 있는 여성이 되어 달라는 남성들의 바람이 소설을 통해 시대적인 요구로 표출된 것으로 볼 수 있다.;Doossijungjeolrok is a Korean manuscript of old novel. The title of the cover is written as ‘Doossijungjeolrok’ and the 21st table of contents is presented under the name of ‘Yeojungjeongjeolrok’ in Chinese characters. Doossijungjeolrok was based on the records of Baek Ri-hae and his wife using Dongjuyeolgukji as the source of the narrative, but the content was newly created by the author, apart from the existing Dongjuyeolgukji. In particular, the story mainly focuses on his wife Doossi rather than Back Ri-hae, highlighting Doossi’s story who protects fidelity ethics and overcome hardship in a very matter-of-fact way. In Chapter II, I compared the paragraphs of Doossijungjeolrok and Dongjuyeolgukji, finding out expanded narratives and Doossi’s descriptive position. In addition, I tried to grasp writer’s consciousness through the aspects and contents of the inserted poems. Doossijungjeolrok contains 24 inserted poems. The inserted poem not only presents the standard of fidelity, which is the main theme of novel, but also Doossi’s notion of protecting fidelity. The first poem is inserted in the beginning of Doossi’s journey, which giving female readers with an opportunity to experience the Chinese scenic spots and mountains. And the inserted poems contained in Sikyung show the importance of marriage and family bonding by giving meaning to women's inner assistance and virtue. In Chapter III, I examined Doossi’s spatial movement and character shaping process. Doossijungjeolrok is about a woman named Doo Seol-mae(杜雪梅). The novel ends with Doossi being born as the daughter of Doo Cheosa and becoming the wife of Baek Ri-hae, the prime minister of the Qin Dynasty. In the process, the Doossi lived a life on the road twice. The first journey is the involuntary departure of the parent's house due to the appearance of a band of thieves, and the second journey is the voluntary departure to find her husband from the house of Yunhaksa. This shows the structure of returning, starting from leaving home → leaving Yoonhaksa house → returning home, leading to the recovery of family. During the journey, Doossi faced nine threats of fidelity, and met the existence of the transcendental world at Hwangneungmyo, be consoled by the hardships and gained legitimacy for art performance from heaven. Doossi met the savior Yunhaksa and prepared to find her husband. Yunhaksa taught Doossi’s son literacy and let Doossi learn art performance skill and melody. Moreover, he composed a song ‘Yumigok’ which contains lyrics only Doossi and her husband know, and taught Doossi the melody. Doossi embodied in the narrative of Doossijungjeolrok showed a woman of maintaining fidelity who can plays and sings. This shows that notion of women's fidelity has changed throughout the times, reflecting the historical situation. Doossi is a person having a sense of development who seeks solutions with reason rather than pretext in solving the difficulties that she faces during the two times journey, and during the process, it is clearly shown that she is a strong woman who knows the beauty of patience. Doossijungjeolrok is a story of the elderly woman who is deviated from the typicality of the old novel, indicating a reinforced narrative. Doossi’s goal is to find her husband. At the age of 60, Doossi begin a second journey to find her husband. Doossi’s second journey is to make money through art performances through 10 countries, use the money as expenses, and find her husband in the end. In the 11th country - Jin dynasty, Doossi finally find her husband, who became prime minister, and become wife of prime minister, and their son takes over the general. In the Chapter IV, I looked for the significance of the author's consciousness and the Doossi’s fidelity. The author's consciousness of Doossijungjeolrok is descripted in a male-centered perspective. Since the male-centered perspective was ideologically expressed by selecting only the parts that could help maintain patriarchy among the personal aspects of women, women's intentions and personalities were not respected. Doossi is a woman of noble birth (Yangban) but placed in the lowest social class; Gisaeng because she plays and sings. The standard of woman protecting fidelity shown in the old novel demonstrates that women should not even think of men in their minds, controlling not only physical side but also mental side as well. It clearly indicates that there is no consideration for women. The significance of Doossijungjeolrok can be seen as an image of woman that the times want. Doossijungjeolrok is an old novel embodying woman named Doo Seolmae who protects fidelity. The criterion for judging a woman's fidelity is not in a pretext, but in the inner mental side. This novel reflects the environment of the times and can change with the era of fidelity. As Doossi overcome the difficulties and succeeded in protecting fidelity, her husband and son could succeed and promote the family. The images of Doossi are desired by patriarchal men, and men's wish that women devote themselves to their husbands and sons even though it is required to by accept authority if needed by the demands of the times.
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