View : 228 Download: 0

성인기 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램 개발과 적용

Title
성인기 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램 개발과 적용
Other Titles
Development and Application of Global Citizenship Education Program for People with Developmental Disabilities in Adults.
Authors
최지혜
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이숙향
Abstract
시대적 변화와 함께 우리 삶 속에 복잡한 국제사회 문제들이 깊숙이 연계되기 시작함에 따라 국제사회는 공동체 교육을 통해 세계시민의식과 문제해결력, 사회적 공감 능력을 갖춘 세계시민을 양성하고자 세계시민교육에 주목하고 있다. 그러나 발달장애인은 그들의 인지적, 행동적 특성에 대한 사회적 편견으로 세계시민교육의 대상에서 배제되어 왔다. 본 연구는 이러한 문제의식을 기반으로 성인기 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램을 개발하고 적용하는 연구를 진행하였다. 본 연구의 성인기 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램은 5단계의 절차로 개발되었다. 첫째, 세계시민교육의 보편적 요소 외에 성인기 발달장애인의 특성과 요구에 기초한 세계시민교육의 의미 및 요소, 관련 주제를 파악하고자 기초조사를 진행하였다. 둘째, 선행연구 및 문헌분석을 통해 국내외 세계시민교육 관련 교육내용을 분석하기 위한 분석 틀을 개발하고 분석하였다. 셋째, 성인기 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램의 핵심요소를 추출하고, 전문가 검토를 시행했다. 넷째, 추출된 핵심요소를 기반으로 프로그램 초안을 개발하였다. 다섯째, 프로그램 초안에 대한 전문가 내용타당도 검증 및 프로그램 최종안을 개발하였다. 최종 프로그램 구성요소는 대영역 6개, 중영역 19개, 내용요소 32개로 이루어졌으며, 총 20회기로 구성되었다. 이후 본 연구에서는 세계시민교육 프로그램을 성인기 발달장애인에게 직접 적용하였다. 연구참여자는 서울시 S 대안학교에 재학 중인 성인기 발달장애인 9명이었으며, 단일집단 사전·사후 검사설계를 사용하였고, 윌콕슨 부호순위 검정(Wilcoxon Signed Rank Test)을 통해 해당 프로그램이 성인기 발달장애인의 세계시민의식, 문제해결력, 사회정서역량에 미치는 영향을 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램에 참여한 성인기 발달장애인의 세계시민의식은 유의미한 향상을 보인 것으로 나타났으며, 세계시민의식 하위영역에서도 모두 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 본 프로그램은 성인기 발달장애인의 문제해결력에서도 유의미한 향상을 보인 것으로 나타났다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 성인기 발달장애인의 사회정서역량은 사전검사보다 사후검사에서 좀 더 향상된 것으로 나타났으나 이러한 차이는 통계적으로 유의하지 않았다. 한편 연구참여자별로 사전·사후검사 점수 변화를 살펴보면 점수 향상 정도에는 개인차가 있었다. 세계시민의식, 문제해결력, 사회정서역량에서 연구참여자 대부분이 평균 이상의 점수를 보였으나, 조망수용능력이나 사회적 참조 등의 어려움을 보인 일부 연구참여자의 사전·사후검사 점수는 집단 평균보다 낮은 것으로 나타났다. 하지만 집단 평균 이하의 점수를 보인 연구참여자도 프로그램 참여 후 집단 평균 상승폭보다 높은 향상을 보여 발달장애인의 특성에 적합한 세계시민교육과 개별적인 학습지원을 통해 지원 요구가 높은 발달장애인도 세계시민의식, 문제해결력, 사회정서역량이 향상될 수 있음을 보여주었다. 이외에도 세계시민의식, 문제해결력, 사회정서역량에서의 연구참여자별 변화의 차이와 관련하여 참여자들의 고등교육 참여 경험이나 해외 체류 경험, 개인 학습 양식 등이 논의되었다. 다음으로 연구참여자를 대상으로 본 프로그램에 대한 사회적 타당도를 평가하였다. 사회적 타당도에 대한 조사는 사회적 타당도 검사지, 세계시민의식 관련 개방형 문항, 개별 면담으로 이루어졌으며, 사회적 타당도 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구참여자들은 본 프로그램에 높은 만족도를 보였으며, 둘째, 프로그램 참여 후 세계시민의식, 문제해결력 및 사회정서역량, 지역사회 참여 기회 등이 향상되어 프로그램에 대해 긍정적으로 평가하였다. 또한 연구참여자들은 본 프로그램의 교육내용이 알차고 재미있었으며 난이도 또한 적절하였다고 평가하였다. 셋째, 연구참여자들은 다양한 학습자료, 게이미피케이션 적용 등 본 연구의 프로그램 운영방식 및 실행 전략이 적절하였다고 보고하였다. 본 연구에서는 성인기 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램을 개발하고 적용함으로써 발달장애인의 세계시민교육 가능성을 파악할 수 있었으며, 세계시민교육이 평생교육으로 확장되고 있는 현실을 고려할 때 평생교육을 포함하여 다양한 교육환경의 발달장애인을 위한 세계시민교육 프로그램을 개발하기 위한 기초자료를 제시하였다는 점에서 연구의 의의가 있다. ;As complex international issues in our lives begin to be deeply linked with changes in the times, the international community is paying attention to global citizenship education(GCE) to foster global citizens with global citizenship, problem-solving, and social empathy through community education. However, people with developmental disabilities(DD) have been excluded from GCE due to social prejudice against their cognitive and behavioral characteristics. Based on this awareness of the problem, this study conducted a study to develop and apply a global citizenship education program(GCEP) for DD in adulthood. GCEP for adults with DD in this study was developed in five stages. First, in addition to the universal elements of GCE, a basic survey was conducted to understand the meaning, elements, and related topics of GCE based on the characteristics and needs of DD in adulthood. Second, an analysis framework was developed and analyzed to analyze educational contents related to GCE at home and abroad through prior research and literature analysis. Third, the core elements of GCEP for DD in adulthood were extracted and expert reviews were conducted. Fourth, a program draft was developed based on the extracted core elements. Fifth, expert content validity verification of the program draft and the final draft of the program was developed. The final program components consisted of 6 main subjects, 19 Subtopices, and 32 content elements, and consisted of a total of 20 classes. Since then, in this study, the GCEP was directly applied to DD in adulthood. Participants in the study were 9 adults with DD attending S alternative schools in Seoul, and the Wilcoxon Signed Rank Test analyzed the impact of the program on global citizenship, problem-solving, and social-emotional capabilities of adults with DD. The results are as follows. First, it was found that the global citizenship of DD in adults who participated in the program showed a significant improvement, and all sub-areas of global citizenship showed statistically significant improvements. Second, this program also showed significant improvement in the problem-solving skills of DD in adulthood. Third, the social and emotional capabilities of adults with DD who participated in this program were found to have improved more in the post-test than in the pre-test, but this difference was not statistically significant. On the other hand, looking at the changes in pre-and post-test scores for each study participant, there was an individual difference in the degree of score improvement. Most of the research participants scored above average in terms of global citizenship, problem-solving skills, and social-emotional capabilities, but some research participants' pre-and post-test scores were lower than the group average. However, research participants who scored below the group average also improved higher than the group average after participating in the program, showing that GCE and individual learning support suitable for the characteristics of DD can improve global citizenship, problem-solving, and social-emotional capabilities. In addition, participants' experience in higher education, overseas stay experience, and personal learning patterns were discussed in relation to differences in global citizenship, problem-solving ability, and social-emotional competency. Next, the social validity of this program was evaluated for research participants. The survey on social validity consisted of social validity test papers, open questions related to global citizenship, and individual interviews, and the results of the social validity survey are as follows. First, research participants showed high satisfaction with this program, and second, after participating in the program, global citizenship, problem-solving and social-emotional capabilities, and opportunities to participate in the community improved. In addition, participants in the study evaluated that the educational content of this program was fruitful and interesting, and the difficulty level was appropriate. Third, research participants reported that the program operation method and execution strategy of this study, such as the application of various learning materials and gamification, as appropriate. This study confirmed the possibility of GCE for DD by developing and applying GCEP for DD in adulthood.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE