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공간 내러티브를 활용한 트레킹 코스 브랜드 디자인 연구

Title
공간 내러티브를 활용한 트레킹 코스 브랜드 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Brand Design of Trekking Course Using Space Narrative : Focusing on the wayfinding design of Old Sanmaki Trail
Authors
송수민
Issue Date
2023
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
오늘날 트레킹은 일상에서 잠시 탈출하여 자연을 느끼며 여유를 즐기는 또 하나의 여행 형태로 주목받고 있다. 본 연구자는 ‘산막이옛길’트레킹 코스를 대상으로 공간 내러티브를 활용한 웨이파인딩 디자인 연구를 진행하고자 한다. 국내 트레킹 코스는 제주 올레길이 조성된 이후에 그 관심도가 높아져 국내에서도 다양한 트레킹 코스가 생겨나고 있다. 하지만 우후죽순으로 탄생하고 있는 트레킹 코스로 인해, 개성이 없는 트레킹 코스는 점차 도태되고 있는 현실에 마주하고 있다. 본 연구자는 현재 이러한 현실적인 배경을 마주하고 있는 트레킹 코스들이 경쟁력을 갖추기 위해서는 방문객들이 트레킹 코스에 대한 특성을 브랜드 디자인을 통해 경험할 수 있도록 하는 것이 본 디자인 개발 연구의 핵심적인 목표라고 판단하였다. 트레킹 코스만의 차별화된 브랜드 구축을 위하여 공간 내러티브의 관점에서 트레킹 코스의 브랜드 아이덴티티 개발 연구를 진행하고자 한다. 또한 트레킹 코스에서는 길을 찾는 행위인 웨이파인딩이 중요한 요소 중 하나인데, 이를 돕는 체계인 사인시스템까지 구축하는 디자인 개발 연구를 진행하였다. 디자인 개발 연구를 위해 해당 주제와 관련된 이론적 고찰이 충분히 이루어져야 한다고 판단하였다. 따라서 이론적 배경 연구는 웨이파인딩의 개념 및 정의, 웨이파인딩의 인지지도, 웨이파인딩의 이동패턴 및 수행과정 그리고 공간구문론과 웨이파인딩의 환경정보로 구성하였다. 그리고 본 연구의 핵심 주제인 트레킹 코스에 반드시 필요한 사인시스템, 보행친화성, 트레킹 코스의 개념 및 특성에 대하여 고찰 한 후 트레킹 코스의 웨이파인딩 사인시스템에서 웨이파인딩 분석을 통한 사인시스템 디자인의 내러티브 구조를 정리하였다. 그 후 국내ㆍ외 유명 트레킹 코스를 대상으로 세부적인 분석을 진행했다. 해외사례는 시코쿠 88 사찰 순례길, 뚜르 드 몽블랑, 산티아고 순례길을 분석하였고 국내사례는 운탄고도1330, 제주 올레길, 강화나들길, 산막이옛길을 분석하였다. 결론적으로 이 중에서 산막이옛길은 로고가 존재하지 않았으며, 통일성이 결여된 체계적이지 않은 디자인 아이덴티티가 적용된 모습을 발견 할 수 있었다. 따라서 산막이옛길을 연구대상지로 선정하고 현장조사를 진행하였다. 그리고 분석 내용을 기반으로 이야기ㆍ담론으로 구성하여 브랜딩 및 사인디자인 개발을 진행하고 이 중에서 산막이옛길의 정체성을 가장 잘 반영하고 있는 ‘네이밍 시각화’라는 주제로 디자인을 전개한 A안을 최종안으로 선정하였다. 이를 공간 내러티브를 반영한 브랜드 아이덴티티 구축과 원활한 웨이파인딩을 위한 사인시스템으로 개발하는 연구를 진행하였다. 본 논문은 트레킹 코스라는 브랜드를 공간 내러티브 관점에서 분석하고 키워드를 도출 한 후 이를 디자인 모티브로 적용하여 연구를 전개함으로써 공간에서 브랜드를 통하여 이용자가 이야기를 느낄 수 있도록 유도를 함에 있어 의미가 있는 실기 중심의 연구이다. ;Today, trekking is attracting attention as another form of travel that escapes from daily life for a while and enjoys nature and relaxation. This researcher intends to conduct a wayfinding design study using space narrative for the trekking course of ‘Old Sanmaki Trail’ Since the establishment of Jeju Olle Trail, the domestic trekking course has increased its interest, and various trekking courses have been created in Korea. However, due to the trekking course that is being created in a flurry, the trekking course without personality is facing a reality that is gradually being culled. For trekking courses currently facing this realistic background to be competitive, this researcher judged that the key goal of this design development study is to allow visitors to experience the characteristics of the trekking course through brand design. To build a differentiated brand only for the trekking course, we would like to conduct research on the development of the brand identity of the trekking course from the perspective of space narrative. In addition, in the trekking course, wayfinding, an act of finding a way, is one of the important factors, and design development research was conducted to build a sign system, a system that helps it. It was judged that theoretical considerations related to the subject should be sufficiently conducted for design development research. Therefore, theoretical background research consisted of the concept and definition of wayfinding, cognitive map of wayfinding, movement patterns and performance processes of wayfinding, and environmental information of space syntax and wayfinding. In addition, the concept and characteristics of the sign system, walkability, and trekking course, which are essential for the trekking course, were reviewed, and the narrative structure of the sign system design through wayfinding analysis was summarized in the wayfinding sign system of the trekking course. After that, a detailed analysis was conducted on famous trekking courses at home and abroad. Overseas cases analyzed the Shikoku Pilgrimage Route, Tour du Montblanc, and Camino de Santiago, while domestic cases analyzed Untangodo1330, Jeju Olle Trail, Ganghwa Nadeul Trail, and Old Sanmaki Trail. In conclusion, among them, there was no logo on Old Sanmaki Trail, and it was found that an unsystematic design identity lacking unity was applied. Therefore, Old Sanmaki Trail was selected as a research target site and an on-site investigation was conducted. In addition, based on the analysis, branding, and autographed design development were carried out by organizing stories and discussions, and among them, plan A, which developed the design under the theme of ‘Naming visualization’ which best reflects the identity of Old Sanmaki Trail, was selected as the final proposal. The research was conducted to develop this as a sign system for building brand identity reflecting space narrative and smooth wayfinding. This paper is a practical study that is meaningful in inducing users to feel stories through brands in space by analyzing the brand of trekking courses from a space narrative perspective, deriving keywords, and applying them as design motifs.
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