View : 232 Download: 0

급성기 병원 간호사의 치매에 대한 태도, 비판적 성찰 역량 및 간호근무환경이 인간중심간호에 미치는 영향

Title
급성기 병원 간호사의 치매에 대한 태도, 비판적 성찰 역량 및 간호근무환경이 인간중심간호에 미치는 영향
Other Titles
The Impacts of Nurses' Attitudes towards Dementia, Critical Reflection Competency, and Nursing Work Environment on PersonCentered Nursing in Acute Care Hospitals
Authors
김민경
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신수진
Abstract
본 연구는 급성기 병원 간호사의 치매에 대한 태도, 비판적 성찰 역량, 간호근무환경 수준을 확인하고, 인간중심간호에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 종합병원에 근무하는 1년 이상 경력의 간호사로 65세 이상 노인 입원환자에게 간호를 제공해 본 경험이 있는 대상자 149명이고, 자료수집은 2023년 3월 11일부터 4월 5일까지 이루어졌다. 연구도구는 O’Connor와 McFadden(2010)이 개발하고 장수정 등(2020)이 번역한 한국어판 치매태도 도구, Shin et al.(2022)이 개발한 비판적 성찰 역량 도구, Lake(2022)가 개발하고 조은희 등(2011)이 번역한 한국어판 간호근무환경 측정도구, 이진주(2019)가 개발한 인간중심간호 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS 29.0 프로그램을 이용하여 빈도분석 및 기술통계, Independent t-test, ANOVA, Pearson’s correlation, Multiple regression으로 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 평균 연령은 30.84±4.64세이고, 임상경력은 평균 6.45±4.60년이었다. 대상자의 근무부서는 내·외과계 병동이 76명(51%), 중환자실이 63명(42.3%), 간호·간병 통합서비스 병동 6명(4%), 응급실 4명(2.7%)이었다. 학위과정에서 치매교육을 이수한 경우가 97명(65.1%), 보수교육으로 치매교육을 이수한 경우가 29명(19.5%), 치매전문교육과정을 이수한 경우가 24명(16.1%)이었다. 가족 중 치매노인이 있는 경우는 46명(30.9%)이었고, 이중 함께 동거하는 경우가 16명(34.8%)이었다. 2. 대상자의 치매에 대한 태도는 140점 만점에 평균 95.99±17.32점, 비판적 성찰 역량은 95점 만점 중 평균 77.95±7.83점, 간호근무환경은 4점 만점에 평균 2.86±0.44점, 인간중심간호는 4점 만점 중 평균 3.94±0.48점이었다. 3. 인간중심간호 수행은 임상경력(F=3.611, p=.015), 보수교육 이수 여부(t=4.399, p<.001), 치매전문교육과정 이수 여부(t=5.907, p<.001)에 따라 유의한 차이가 있었다. 1-3년 미만의 경력자가 10년 이상 경력자보다 인간중심간호 수행도가 높았고, 치매 관련 보수교육, 치매전문교육과정을 이수한 대상자가 그렇지 않은 대상자에 비해 인간중심간호 수행도가 유의하게 높았다. 4. 인간중심간호 수행은 치매에 대한 태도(r=.669, p<.001), 비판적 성찰 역량(r=.704, p<.001), 간호근무환경(r=.443, p<.001)과 유의한 양의 상관관계가 나타났다. 5. 비판적 성찰 역량(β=.494, p<.001), 치매에 대한 태도(β=.289, p<.001), 임상경력(β=-.263, p=.024)은 인간중심간호 수행에 영향을 미치는 요인으로 나타났으며 설명력은 59.6%이었다(F=32.182, p<.001). 본 연구 결과에서 비판적 성찰 역량, 치매에 대한 태도, 임상경력이 인간중심간호 수행에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 즉, 비판적 성찰 역량이 높을수록, 치매에 대한 태도가 긍정적일수록 인간중심간호 수행정도는 높았고, 임상경력이 많을수록 인간중심간호 수행의 정도가 낮은 것으로 나타났다. 따라서 급성기병원 간호사들의 인간중심간호 수행을 높이기 위해서는 경력자들을 우선적으로 비판적 성찰 훈련 프로그램을 적용하여 비판적 성찰 역량을 강화시키고 치매 관련 교육 기회를 제공하여 치매노인에 대한 긍정적 태도를 가질 수 있도록 하며 이를 전체 간호사들 대상으로 확대·적용할 수 있는 지원이 필요할 것이다. ;The purpose of the study was to examine the attitudes of acute care nurses towards dementia, their critical reflection competency, and the level of nursing work environment, and to identify the factors influencing person-centered nursing. The study participants consisted of 149 nurses with at least one year of experience working in Acute care hospitals and providing nursing care to hospitalized elderly patients aged 65 and above. Data collection took place from March 11th to April 5th, 2023. The measurements used were the Korean version of the Dementia Attitude Scale(DAS-K), the Korean version of the Critical Reflection Competency Scale, the Korean version of the Nursing Work Environment Scale and the Person-Centered Nursing Assessment Tool(PCNAT). The collected data were analyzed using IBM SPSS 29.0 software, including frequency analysis, descriptive statistics, independent t-test, ANOVA test, Pearson's correlation, and multiple regression. The results of this study are as follows: 1. The mean age of the participants was 30.84±4.64 years, and the mean of their clinical career was 6.45±4.60 years. The departments of the participants were as follows: 76 participants(51%) worked in the internal medicine·surgical ward, 63(42.3%) in the intensive care unit, 6(4%) in the integrated nursing·care service ward, and 4(2.7%) in the emergency room. In terms of dementia education, 97 participants (65.1%) had received dementia education through regular educational programs, 29(19.5%) through continuing nurse education, and 24(16.1%) through specialized dementia education courses. Among the participants, 46(30.9%) had a family member with dementia, and among them, 16(34.8%) were living together with the dementia patient. 2. The participants' attitudes towards dementia scored an average of 95.99±17.32 out of 140 points. Their critical reflection competency scored an average of 77.95±7.83 out of 95 points. The nursing work environment scored an average of 2.86±0.44 out of 4 points. Lastly, person-centered nursing scored an average of 3.94±0.48 out of 4 points. 3. There were significant differences in the performance of person-centered nursing based on the participants' clinical career(F=3.611, p=.015), completion of continuing nurse education(t=4.399, p<.001), and certification of specialized dementia education courses(t=5.907, p<.001). Participants with less than 1-3 years of experience showed higher levels of person-centered nursing performance compared to those with more than 10 years of experience. Additionally, participants who had received dementia-related continuing nurse education and completed a specialized dementia education courses demonstrated significantly higher levels of person-centered nursing performance compared to those who had not. 4. The performance of person-centered nursing showed significant positive correlations with attitudes towards dementia(r=.669, p<.001), critical reflection competency(r=.704, p<.001), and nursing work environment(r=.443, p<.001). 5. The factors influencing in person-centered nursing performance were critical reflection competency(β=.494, p<.001), attitudes towards dementia(β=.289, p<.001), and clinical career(β=-.263, p=.024), showing the explanatory power of 59.6%. The results of this study indicate that critical reflection competency, attitudes towards dementia, and clinical career have an impact on person-centered nursing performance. Specifically, higher levels of critical reflection competency and positive attitudes towards dementia were associated with higher levels of person-centered nursing performance, while longer clinical career was associated with lower levels of person-centered nursing performance. Therefore, in order to enhance person-centered nursing performance among acute care nurses, it is important to prioritize critical reflection training programs for experienced nurses to enhance their critical reflection competency. Additionally, offering dementia-related educational opportunities can help foster positive attitudes towards dementia patients. It is also necessary to provide support and expand the application of these programs to all nurses in acute care settings.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE