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게이미피케이션 요소를 활용한 모바일 식단관리 앱 UI디자인 연구

Title
게이미피케이션 요소를 활용한 모바일 식단관리 앱 UI디자인 연구
Other Titles
A Study on UI design of Diet-Tracking App Using Gamification
Authors
김민지
Issue Date
2023
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Keywords
게이미피케이션, 앱 디자인, 식단관리
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유윤석
Abstract
코로나19 팬데믹의 장기화로 인해 대중들의 건강 관리에 대한 관심이 높아지고 있다. 그 중에서도 식단관리를 통해 인간 생활의 기본요소인 식습관을 개선하여 질병 예방과 건강을 유지하려는 움직임이 활발하게 일어나고 있다. 식단을 관리하고자 하는 움직임이 활발해짐에 따라 모바일 식단 관리 앱의 수요 역시 증가하였다. 모바일 식단관리 앱은 스마트폰을 통한 비대면 관리가 가능하며, 간단한 정보수집으로 사용자에게 맞는 열량과 영양소 비율을 계산해줄 뿐만 아니라 수많은 데이터를 경량화 시켜준다는 장점이 있기 때문이다. 그러나 기존 모바일 식단 관리 앱의 경우 사용자의 식단 행동추적이 어려워 사용자가 일일이 식단을 기록해야 하는 단점이 존재하며, 이는 앱의 실질적인 사용도를 낮추는 결과를 초래한다. 실제로 건강관리 오픈서베이가 진행한 트렌드 리포트 2022에 따르면 식습관과 식단관리에 대한 관심에 비해 앱의 사용도는 낮은 실정이다. 모바일 식단관리 앱의 낮은 의존도의 원인을 앱 사용 동기의 부재로 보았으며, 본고에서는 이를 해결하기 위해 게이미피케이션을 활용하고자 한다. 게이미피케이션은 비 게임 영역에 게임요소를 적용하여 사용자에게 사용 동기를 이끌어내는 효과가 있다. 따라서 본고에서는 사용 동기를 부여할 수 있는 게이미피케이션을 활용한 모바일 식단관리 앱 디자인을 제안하고자 한다. 이를 위해 먼저 사용자와 상호작용하며 지속적인 앱 사용을 도울 수 있는 아바타를 디자인하였다. 또한 게이미피케이션 게임 기법인 대시보드와 보상 등을 설계하고 디자인하였다. 모바일 식단관리 앱에서의 대시보드란 사용자가 효과적으로 목표에 도달할 수 있도록 여러 기록을 분석하여 제공해주는 화면을 말한다. 여기에는 영양소, 칼로리, 물 섭취량, 운동량, 체중 기록 등의 정보를 포함할 수 있다. 보상이란 사용자의 성과에 따라 즉각적으로 대가를 제공하여 동기를 부여하는 게임 기법이며, 본고에서는 아바타를 꾸밀 수 있는 각종 아이템을 보상 요소로 설정하였다. 이와 같이 게이미피케이션의 게임 기법을 조사하고 적용함으로써 사용자의 내재적 동기와 외재적 동기를 부여하여 앱 사용의 지속성을 높인다. 게이미피케이션을 이용한 식단관리 앱 서비스를 직접 기획하고 UI를 디자인함으로써 인류의 건강한 라이프 스타일 추구에 기여할 수 있다고 생각한다. ;Due to the prolonged Covid 19, the public's interest in health care is steadily increasing. Particularly, there has been an active movement to improve one's eating habits which is the basis of human life through managing diet, and ultimately achieve the prevention of diseases and maintenance of health. Since this dietary management has become a trend, the demand for nutrition and diet-tracking mobile apps has increased greatly. A personalized food-tracking app can be managed by one's smartphone while it not only calculates the right ratio of calories and nutrients suitable for the user through simple information collection but also does data compaction. However, because the existing nutrition apps cannot automatically track their users' diet habits, people must record their daily menus manually which could lead to a reduction in the actual usage. In fact, according to Korea's Health Care Trend Report 2022, the use of such apps is relatively low compared to the public's interest in eating habits and food journaling. This study analyzes the absence of motivation as the main cause of the low usage of diet-tracking apps and suggests gamification as its solution. Gamification is effective in enhancing user motivation by applying game-design elements and principles in non-game contexts. Therefore, in this study, I propose a diet-tracking mobile app containing gamification techniques that can leverage users’ motivation. To begin with, I designed an avatar that could help maintain constant app usage by engaging with the users. Also, the gamification methods such as dashboards and rewards have been designed. In a mobile diet-tracking app, a dashboard means the function that helps the users to achieve their goals effectively by analyzing several data. These data include such as nutrition, calories, the amount of water intake, momentum, and weight. The reward is one of the gamification methods that immediately provides a prize to motivate the users with their achievements. In this study, the multiple items for the avatar have been set up as the reward. By researching and applying the mechanics of gamification, the app can stimulate users’ internal and external motivation and eventually obtain an increase in use. This new user interface (UI) design will contribute to humankind’s pursuit of a healthy lifestyle.
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