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공연 관람 경험의 만족도 향상을 위한 유틸리티 NFT 티켓 UX디자인 연구

Title
공연 관람 경험의 만족도 향상을 위한 유틸리티 NFT 티켓 UX디자인 연구
Other Titles
A Study on the UX design of Utility NFT Ticket to Improve the Satisfaction of the Performance Watching Experience : Focusing on the Musical Experience
Authors
송나래
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Keywords
사용자경험, 사용자경험 디자인, 유틸리티 NFT,
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
예술과 문화를 대중에게 전달하는 중요한 수단 중 하나인 공연은 사회, 문화적인 환경이 변화됨에 따라 꾸준히 수요가 증가하고 있다. 이에 공연 산업도 경쟁력을 키우기 위한 요소로서 관람자 경험의 질 향상을 추구하게 되었다. 특정 시공간에서만 존재하는 공연 예술의 휘발적 특성은 현장에서만 관람자에게 줄 수 있는 특별한 감정과 경험을 만들어내는 동시에 경험을 보존하고 확장하기 어렵게 만든다. 관람자들은 공연 경험을 보존하기 위해 직접 기록하거나 실물 티켓이나 포토 티켓을 수집하는 경향을 보이는데 공연문화 산업의 영역에서도 관람자들의 이러한 요구에 호응할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 관람 경험을 기록하고 나만의 NFT 이미지로 소장하여 관람 이후에도 경험을 상기시키며 확장할 수 있는 방안을 제안하고자 한다. 이를 위해 첫째, 공연의 개념과 현황을 파악하였고 공연 감상 경험에 대해 정의하였다. 칙센트미하이의 몰입이론을 통해 지각적 영역, 정서적 영역, 인지적 영역, 소통적 영역으로 총 4가지의 공연의 경험 구조를 도출하여 사용자들의 관람 경험을 구조화하였다. 둘째, 공연의 현장성으로 인해 발생하는 일회성, 순간성, 희소성, 휘발성을 띄는 관람 경험의 특징을 파악하였고 이로 인하여 관람자들이 관람 경험을 보존하기 위해 경험을 직접 기록하고 수집하는 행태를 확인하였다. 공연의 경험 구조를 적용하여 공연 관람 경험 기록 애플리케이션들의 사례를 분석하고 그 한계를 파악하여 연구에 적용할 점을 정리하였다. 셋째, NFT의 개념과 범주 및 한계를 확인하였고 해결책으로 활용되는 유틸리티 NFT의 가치와 현황을 조사하였다. 공연 산업에서 유틸리티 NFT를 적용하고 있는 사례를 연구하여 멤버십, 굿즈형, 참여형, 스마트티켓으로 활용되는 각 사례와 이들이 제시하는 실질적 가치를 파악하였다. 스마트티켓 유틸리티 NFT를 통해 공연 관람 경험 전반에서 연결된 사용자 경험을 제안할 수 있음을 확인할 수 있었다. 또한 기존 사례들이 제시하고 있는 실질적 가치 항목에서 한계점을 도출하였고 사용자가 의미를 부여하여 소장 가치를 느낄 수 있도록 해야 한다는 연구의 방향성을 설정하였다. 뮤지컬 관람자들과 1:1 심층 인터뷰 방식의 사용자조사를 진행해 연구의 방향성을 구체화하고 사용자들의 요구사항을 파악하였다. 공연을 관람한 직후 간단한 인터랙션을 통해 관람 경험을 바로 기록할 수 있도록 해야 하며 그 기록물을 수집할 수 있도록 해줄 필요성을 확인하였다. 기록물을 통해 관람 경험을 상기시키고 확장할 수 있도록 부가 가치를 제공해야 한다는 점을 파악하여 연구 결과로 제시할 애플리케이션 서비스의 기능을 구체화하였다. 서비스의 주요 기능으로 1) 웨어러블 디바이스와 감정 어휘 선택을 통한 관람 경험의 기록 2) NFT 티켓을 통한 관람 기록의 열람 3) 추가적인 콘텐츠 감상을 통한 관람 경험의 확장을 제안한다. 본 연구는 휘발되는 공연의 현장 경험을 소장할 수 있게 하는 방법으로 애플리케이션과 NFT 티켓을 제시하고 있다. 사용자들의 요구사항을 통해 공연이라는 하나의 IP에서 파생되는 새로운 형태의 콘텐츠들이 필요함을 파악할 수 있었다. 각 콘텐츠 요소들이 연결되는 색다른 엔터테이닝 경험을 통해 공연이 끝난 후에도 작품을 오랫동안 기억하고, 여운과 감동을 이어갈 수 있도록 유틸리티 NFT를 통해 새로운 시도를 했다는 점에서 그 의의가 있다.;Performances, one of the important means of conveying art and culture to the public, are steadily increasing in demand. Accordingly, the performance industry also sought to improve the quality of audience experience as a factor to increase competitiveness. Performing arts that exist only in a certain space and time create special emotions and experiences that can only be given to the audience in the field, while making it difficult to preserve the experience. For this reason, audiences tend to record their performance experiences or collect tickets. In the performance culture industry, it is also necessary to respond to these demands of the audience. Therefore, this study would like to suggest ways to record the viewing experience, collect it with your own NFT image, and recall the experience and expand it even after viewing. To this end, the concept and current status of the performance were identified and the experience of appreciating the performance was defined. Through Chiccent Mihai's Flow theory, the experience structure of a total of four performances was derived into perceptual, emotional, cognitive, and communication areas to structure users' viewing experiences. Second, the characteristics of the viewing experience caused by the field nature of the performance were identified. For this reason, the behavior of viewers directly recording and collecting experiences was confirmed. Third, the concept, category, and limitations of NFTs were identified, and the value and current status of utility NFTs were investigated. The actual value presented by them was identified by studying cases in which utility NFTs were applied in the performance industry. 1:1 in-depth interviews with musical viewers were conducted to specify the direction of the study and to identify the needs of users. The main functions of the derived service are as follows. 1) Recording of viewing experience through wearable devices and emotional vocabulary selection 2) Viewing of viewing records through NFT tickets 3) Expansion of viewing experience through additional content appreciation. This study presents applications and NFT tickets as a way to capture the field experience of volatile performances. Through the requirements of users, it was understood that new types of content derived from one IP of performance were needed. It is meaningful in that it made a new attempt through the utility NFT to remember the work for a long time even after the performance through a unique entertainment experience that connects each content element.
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