View : 224 Download: 0

발달장애 성인의 사회적 임파워먼트를 위한 커뮤니티 기반 그룹 연주 프로그램 적용 사례

Title
발달장애 성인의 사회적 임파워먼트를 위한 커뮤니티 기반 그룹 연주 프로그램 적용 사례
Other Titles
Applicability of a Community-Based Group Music Playing Program for Social Empowerment of Adults With Developmental Disabilities
Authors
차시현
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
본 연구의 목적은 커뮤니티 기반 그룹 연주 프로그램이 발달장애 성인의 사회적 임파워먼트에 있어서의 변화를 위해 적용될 수 있는지 알아보는 것이다. 이를 위해 직업 재활에 참여 중인 발달장애 성인 6명을 모집하였고 이 중 3명이 중도 탈락 없이 전체 프로그램 참여를 종료할 수 있었다. 참여 발달장애 성인에게는 그룹 형태의 음악 중재가 제공되었으며 한 회기당 50분씩 주 2회를 총 10회기의 프로그램이 진행되었다. 본 연구에서 진행된 커뮤니티 기반 그룹 연주 프로그램은 사회적 임파워먼트의 내적 하위요인인 자기결정력, 대인관계 기술에 개입할 수 있도록 구성되었다. 또한, 강화된 사회적 임파워먼트가 지역사회의 의미 있는 참여로 이어질 수 있도록 커뮤니티 차원에서 지역사회 구성원의 발달장애 성인에 대한 인식변화와 관련된 요소도 포함하였다. 이러한 개인적, 그룹, 커뮤니티 차원의 요소를 반영한 구체적인 중재 내용은 각 회기별로 그룹 연주를 진행하면서 연주의 목표 설정하기, 세부 음악 요소 선택하기, 그룹 구성원과 협력하여 공동의 음악적 결과물 만들기 등을 포함하며 프로그램 후반에는 이러한 과정을 토대로 대상자들이 이용하고 있는 기관 내에서 다른 지역사회 구성원이 참여할 수 있는 음악회 공연을 실시하였다. 프로그램에 따른 변화를 알아보기 위해 측정된 도구에는 개인적 역량에서의 변화를 알아보기 위한 기관 담당자가 평정하는 발달장애 성인의 자립생활능력척도, 대인 관계적 역량에서의 변화를 알아보기 위한 기관 담당자가 평정한 사회기술 평정척도(SSRS) 및 참여 대상자가 직접 평정한 대인관계 변화척도(K-RCS)가 포함되었다. 또한 커뮤니티 차원에서 지역사회 구성원이 참여 발달장애 성인에 대한 인식의 변화를 알아보기 위해 음악회에 참석한 기관 전문가들에게 연구자가 구성한 설문지를 음악회 전후에 평가하도록 하였고, 그 중 일부 전문가와는 인터뷰를 진행해 보다 심화된 의견을 알아보고자 하였다. 본 연구에 참여한 대상자의 기관 담당자가 평정하는 자립생활능력척도, 사회기술 척도(SSRS) 결과를 분석한 결과, 참여자 모두 프로그램 후에 점수가 증가한 것으로 나타났으며, 대상자가 직접 평정한 대인관계 변화척도(K-RCS) 결과에서도 참여자 모두 점수가 증가한 것으로 나타났다. 또한 기관 전문가들이 평가한 설문지에도 점수가 증가한 것으로 나타났으며, 기관 전문가들의 인터뷰에서도 대상자들에 대한 긍정적인 인식변화와 본 프로그램의 지속성 및 필요성에 긍정적인 표현을 하여 커뮤니티 차원에서의 긍정적인 변화가 나타난 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과를 통해 커뮤니티 기반 그룹 연주 프로그램이 발달장애 성인의 사회적 임파워먼트를 위한 효과적인 중재가 될 수 있음을 확인할 수 있었다. 직업재활 과정 중에 있는 발달장애 성인의 고유한 필요에 부합하는 음악치료 중재에 대한 필요성이 증가하는 시점에서 본 연구 결과는 해당 중재의 다양화와 사회적 임파워먼트에 개입할 수 있는 접근 전략을 제시할 수 있다는 점에서 그 의의가 있다. 커뮤니티 기반의 중재 효과를 일반화하기 위해서는 보다 많은 대상자를 포함한 후속 연구가 필요할 것으로 보이며, 커뮤니티 음악치료에서는 기관 및 지역사회와의 협업이 중요한 점을 고려할 때 다양한 차원의 협력적 네트워크에 기반을 둔 커뮤니티 기반 음악치료 중재가 지속적으로 이루어질 필요가 있을 것이다. ;The purpose of this study is to investigate the potential application of a community-based group music program in promoting social empowerment among adults with developmental disabilities. To achieve this, six adults with developmental disabilities who were participating in vocational rehabilitation were recruited, and three of them successfully completed the entire program without any dropouts. The group-based music interventions were provided to the participants with developmental disabilities. A total of 10 programs were held twice a week for 50 minutes per session. The community-based group music program conducted in this study was designed to address the internal factors of self-determination and interpersonal skills, which are underlying aspects of social empowerment. Additionally, it included elements related to changes in community members' perceptions of adults with developmental disabilities at the community level, aiming to facilitate enhanced social empowerment that leads to meaningful community participation. The specific intervention content, reflecting individual, group, and community dimensions, involved goal-setting for the group performance, selecting specific musical elements, and collaborating with group members to create a collective musical outcome. In the later stages of the program, a music concert was organized within the facility which allowed other members of the community to participate. To assess the changes resulting from the program, measurement tools were employed. Independent Living Skills Scale was assessed by facility staff to evaluate changes in personal competence. The Social Skills Rating System (SSRS) was also assessed by facility staff to measure changes in interpersonal skills. Additionally, the participants themselves evaluated changes in interpersonal relationships using the self-rated Interpersonal Relationship Change Scale (K-RCS). Furthermore, to examine changes in community members' perceptions of adults with developmental disabilities at the community level, the professionals attending the music concert were asked to complete a questionnaire created by the researchers before and after the event. Interviews were also conducted with some of the experts to gather more in-depth insights and opinions. The analysis of the results from the Independent Living Skills Scale, Social Skills Rating System (SSRS), and the self-rated Interpersonal Relationship Change Scale (K-RCS), as assessed by facility staff, revealed that all participants showed increased scores after the program. Furthermore, the questionnaire administered to the professionals and their evaluations indicated increased scores, demonstrating positive changes in their perceptions of the participants and positive views regarding the sustainability and necessity of the program at the community level. The results of this study confirm that community-based group music programs can be effective interventions for promoting social empowerment among adults with developmental disabilities. The need for music therapy interventions that align with the unique needs of adults with developmental disabilities in vocational rehabilitation has been increasing in recent times. The results of this study are significant in that it can provide approaches and strategies for diversifying such interventions and addressing social empowerment. To generalize the effects of community-based interventions, further research with a larger sample size is needed, including collaborations with institutions and local communities. Considering the importance of collaboration, community-based music therapy interventions should be consistently conducted based on collaborative networks across various dimensions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE