View : 253 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김정은| 안융경-
dc.contributor.author박수현-
dc.creator박수현-
dc.date.accessioned2023-08-23T16:31:42Z-
dc.date.available2023-08-23T16:31:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.otherOAK-000000205792-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000205792en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/265823-
dc.description.abstract본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 베토벤 (Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 <Piano Sonata No. 17 in d minor, Op. 31, No. 2>, 리스트(Franz Liszt, 1811- 1886)의 <Après une lecture de Dante : fantasia quasi sonata>, 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849)의 <Ballade No. 4 in f minor, Op. 52>, 프로코피에프 (Sergei Prokofiev, 1891-1953)의 <Sonata No. 3 in a minor, Op. 28> 에 대한 작품해설이다. 베토벤은 고전시대의 대표적인 작곡가이자 낭만음악의 길을 연 작곡가이다. <Piano Sonata No. 17 in d minor, Op. 31 No. 2>는 베토벤의 작곡시기 중 중기작품에 속한다. 각 악장의 도입부가 아르페지오로 시작하는 공통을 가지며, 도입부와 레치타티보가 포함된 제 1악장, 발전부가 생략된 제 2악장, 잦은 전조와 16분음표의 계속적인 움직임의 특징인 제 3악장의 구성은 전통적인 형식을 벗어난 중기 소나타의 특징을 보인다. 리스트는 화려하고 기교적인 음악을 추구한 낭만시대의 작곡가이다. 그는 자신의 음악에 회화나 문학작품 등 다른 예술로부터 받은 영감을 표현한 표제음악을 발전시켰다. <Après une lecture de Dante : fantasia quasi sonata>는 빅토르 위고의 시집 <내부의 소리(Les Voix intèrieures)>에 실린 <단테를 읽고>에서 영향을 받은 작품이다. 이 곡에서는 각 주제의 조성, 리듬, 음형의 변형을 통한 주제변형기법이 사용되었고, 빠른 옥타브 패시지와 넓은 도약진행의 화려한 연주기법은 오케스트라적인 음악을 추구하며 다양하고 화려한 리스트의 비르투오적인 피아노 어법을 나타낸다. 쇼팽은 19세기를 대표하는 낭만시대의 작곡가이다. 그는 템포 루바토, 페달, 장단조의 색채감을 사용하며 섬세한 감정을 표현하였고, 발라드, 마주르카, 녹턴, 폴로네이즈 등 많은 성격소품을 작곡하였다. 1831년부터 1842년까지 작곡된 총 4곡의 발라드 중 제 4번 <Ballade No. 4 in f minor, Op. 52>은 발라드 중 가장 규모가 크다. 이 곡은 소나타 론도 형식이며, 주제변형과 기교를 과시하는 방대한 2코다의 사용이 특징적이다. 프로코피에프는 20세기의 러시아 작곡가이며, 오페라와 관현악, 실내악 등 다양한 장르에서 많은 작품을 남겼다. 총 100여곡에 이르는 피아노 음악 가운데 9 개의 피아노 소나타가 있으며, 그 중 제 3번인 <Sonata No. 3 in a minor, Op. 28>는 단악장 소나타이다. 소나타-알레그로 형식으로 작곡되었으며, 토카타적이며 역동적인 리듬, 두터운 화음의 타악기적인 음향, 넓은 음역대의 사용과 타악기적 선율의 사용을 통해 20세기 음악어법을 잘 나타내었다.;This thesis is a program annotation of the musical works that were performed at the author’s graduate recital for the Master of Music degree. The works are <Piano Sonata No. 17 in d minor, Op. 31 No. 2> by Beethoven (1770-1827), <Après une lecture de Dante : fantasia quasi sonata」 by Liszt (1811-1886), <Ballade No. 4 in f minor, Op. 52> by Chopin (1810-1849), and <Sonata No. 3 in a minor, Op. 28>by Prokofiev (1891-1953). Beethoven (1770-1827) is a representative composer of the Classical era who is considered as a transitional figure to the Romantic era. <Piano Sonata No. 17 in d minor, Op. 31 No. 2>is composed of three movements, all of which begin with an arpeggio. The 1st movement with a slow introduction and a recitative like passage, the 2nd movement in a sonata form without development, and the 3rd movement’s frequent key changes and perpetual motion of 16th notes show the unique characteristics of Beethoven on the middle period sonatas. Liszt (1811-1886) is a Nineteenth-century composer who pursued a splendid and sophisticated style in piano writing. He wrote program music inspired by other works of art such as religious music, literary works, and paintings. <Après une lecture de Dante: fantasia quasi sonata> is his representative program music influenced by Victor Hugo’s poem. Franz Liszt used the thematic transformation in which themes are variously transformed through the change of figurations, tonality, and rhythm in this work. And his bravura techniques like fast octave passage and wide leaps show his virtuosic characteristics. Chopin (1810-1849) is a composer representing the Romantic era of the Nineteenth-century. He delicately expressed emotions by using tempo rubato, pedals, and colors in major and minor. He composed many character pieces such as ballads, mazurkas, nocturnes, and polonaises. There are 4 ballads by Chopin composed from 1831 to 1842. <Ballade No. 4 in f minor, Op. 52>is the largest of the ballads, written in a sonata- rondo form, with a dramatic coda including brilliant technical passages. Prokofiev (1891-1953) is a Twenty-century Russian composer. Among about his 100 piano pieces, nine piano sonatas were composed throughout his life. <Sonata No. 3 in a minor, Op. 28> is in a single movement of sonata-allegro form, showing the characteristics of 20th-century music such as a toccata-like of rhythm, thick-textured chords, use of percussive sounds, and a wide range of registers.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 3 II. L. v. Beethoven <Piano Sonata No. 17 in d minor, Op. 31, No. 2> 5 A. 베토벤의 생애와 음악적 특징 5 B. 작품 분석 7 III. F. Liszt <Après une lecture de Dante : fantasia quasi sonata> 22 A. 리스트의 생애와 음악적 특징 22 B. 작품 분석 24 VI. F. Chopin <Ballade No. 4 in f minor, Op. 52> 36 A. 쇼팽의 생애와 음악적 특징 36 B. 작품 분석 38 V. S. Prokofiev <Sonata No. 3 in a minor, Op. 28> 46 A. 프로코피에프의 생애와 음악적 특징 46 B. 작품 분석 48 Ⅶ. 결론 55 참 고 문 헌 57 ABSTRACT 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5507198 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleProgram Annotation-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleL. v. Beethoven <Piano Sonata No. 17 in d minor, Op. 31, No. 2>, F. Liszt <Après une lecture de Dante : fantasia quasi sonata>, F. Chopin <Ballade No. 4 in f minor, Op. 52>, S. Prokofiev <Sonata No. 3 in a minor, Op. 28>-
dc.creator.othernamePark, Soo Hyun-
dc.format.pagev, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2023. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE