View : 250 Download: 0

지적장애인 대상 음악치료 실습에서의 음악치료 전공생의 음악 선곡 기준

Title
지적장애인 대상 음악치료 실습에서의 음악치료 전공생의 음악 선곡 기준
Other Titles
A Survey of Music Therapy Students' Music Selection for Practicum With Individuals With Intellectually Disablities
Authors
최민아
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악치료학과
Keywords
지적장애인, 음악치료, 음악치료 전공생, 음악선곡, 음악기준, 인식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
본 연구의 목적은 음악치료 전공생이 지적장애인 대상 음악치료 실습에서 음악을 선곡할 때 고려하는 요인 및 선곡 기준에 대해 조사하고, 전공생이 지적장애인에 대해 가지고 있는 인식이 선곡에 어떠한 영향을 주는지 알아보는 데 있다. 본 연구는 응답 자료에서 수집된 데이터를 분석하는 기술 연구 설계로 자료수집을 위해 온라인 설문을 진행하였다. 본 연구의 참여자는 국내 4개 대학교 음악치료 학위 과정에 재학 중이며, 지적장애인 대상 음악치료 실습을 1개월 이상 진행한 경험이 있는 음악치료 전공생으로 연구 설명문을 읽고 자발적으로 설문 참여에 동의한 음악치료 전공생 75명으로 진행되었다. 이중 대상자 선정 기준에 부합하고, 설문 문항에 모두 응답한 70부를 최종 분석 과정에 포함하였다. 분석 결과, 지적장애인 대상 음악치료를 위한 음악 선곡 시 전공생들은 지적장애인 대상 내담자의 생물학적 연령(3.9점)보다 인지발달연령(4.2점)을 고려하는 경향이 높게 나타났으며, 새로운 스타일의 음악(3.0점)보다 익숙한 음악(3.7점)을 반복적으로 선곡하는 경향을 보이는 것으로 나타났다. 선곡 시 고려하는 요인과 관련하여서는 음악 내적 요인을 고려하는 경우나(41.1%) 음악 외적 요인을 우선적으로 고려하는 경우(5.5%)보다 대상자의 개인적 요인을 고려한다고 응답한 전공생들의 비율이 높은 것으로 나타났다(53.4%). 전공생들이 실제로 지적장애인 대상 실습에서 선곡한 곡목을 분석하였을 때, 내담자의 연령에 따라 선곡된 음악의 발매 시기나 장르가 다른 경향이 나타난 반면, 동요의 장르나 오래된 대중가요가 연령을 중복하여 선곡되는 경우 역시 존재하는 것으로 나타났다. 또한, 선곡된 곡목의 음악적 특성을 분석하였을 때, 청소년의 경우 음악의 요소가 복잡해지거나 다양해지는 경향이 나타나는 반면, 아동과 성인의 경우 단순하거나 반복적인 음악 요소를 포함하는 것이 선곡된 음악의 공통적인 특성인 것으로 나타났다. 마지막으로 전공생의 실습기간에 따른 선곡 기준에 있어서의 차이를 분석한 결과, 우선적으로 고려하는 요인(즉, 음악 내적 요인과 외적 요인, 대상자 요인)에 있어서는 실습기간과 관련성이 없었는데, 이에 반해 내담자의 인지발달 연령 혹은 생물학적 연령을 고려하는 정도에 있어서는 실습 기간에 따라 서로 다른 양상을 보이는 것으로 나타났다. 실습 기간이 상대적으로 적은 1년 미만 전공생 그룹은 내담자의 인지발달 연령을 상당한 비중으로 고려하는 반면, 내담자의 생물학적 연령을 고려하는 수준은 상대적으로 떨어지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 음악치료 전공생들이 지적장애인에 대해 가지고 있는 주관적 인식이 선곡에 영향을 미치며 어떠한 측면에서 다양하고 새로운 음악 레퍼토리를 사용하는 부분을 제한할 수도 있음을 시사한다. 또한, 실습 기간에 따른 차이를 분석한 결과는 임상 경험이 음악의 복합적 속성에 대한 이해와 대상자에 대한 균형 있는 시각에 영향을 미칠 수 있는 가능성을 보여준다. 본 연구 결과는 지적장애인을 위한 음악치료에서의 음악의 활용에 대한 구체적인 기준과 가이드를 제시할 수 있으며, 향후 음악치료 전공생들의 전문성 향상을 위한 음악 레퍼토리의 확장 및 적절한 치료적 음악 선곡을 지원하기 위한 방안을 제시하는 데 의의가 있다.;This study investigated the factors and selection criteria that music therapy students consider when selecting music in music therapy practice for the intellectually disabled, and how the perception of the intellectually disabled affects the selection. This was conducted as an online survey, and the data collected from the response data were analyzed as a technical research design. Participants attended a music therapy degree course at a domestic university and had more than a month of music therapy practice for the intellectually disabled, and 70 copies of the responses of music therapy majors who voluntarily agreed to participate in the survey were included in the final analysis process. According to the analysis, when selecting music for music therapy for the intellectually disabled, major students tended to consider the cognitive development age more than the biological age of their clients with intellectual disabilities, and repeatedly select familiar music than new styles. Regarding the factors considered when selecting songs, it was found that the proportion of major students who responded that they considered the individual factors of the subject was high. In addition, when major students actually analyzed the songs selected in practice for the intellectually disabled, the release timing and genre of the selected music tended to vary depending on the age of the client, but there were also cases where the genre of children's songs or old pop songs were selected at the same age. When analyzing the musical characteristics of selected songs, it was found that the elements of music tend to become complicated or diverse in adolescents, while simple or repetitive music elements are included in children and adults are common characteristics of selected music. Finally, as a result of analyzing the differences in selection criteria according to the training period of major students, it was found that the level of consideration of the client's cognitive development age or biological age showed different patterns depending on the training period. The results of this study can present specific standards and guides for the use of music in music therapy for the intellectually disabled, and are meaningful in suggesting ways to expand the music repertoire and support appropriate therapeutic music selection to improve the professionalism of music therapy students in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE