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차량 공유 과정에서의 디지털 키(Digital key) 사용성 향상을 위한 UI 디자인 개선 방안 연구

Title
차량 공유 과정에서의 디지털 키(Digital key) 사용성 향상을 위한 UI 디자인 개선 방안 연구
Other Titles
A Study on the Improvement Plan of UI Design to Improve the Usability of Digital Keys in the Process of Sharing Vehicles : Central to Hyundai Motors and Genesis
Authors
신성희
Issue Date
2023
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Keywords
자동차, 디지털키, 차량 공유 과정
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
스마트폰의 연결 범위가 자동차까지 넘어오게 되면서 자동차는 단순 이동 수단의 개념을 뛰어넘어 바퀴 달린 스마트폰으로 진화하고 있다. 이러한 시장의 변화에 자동차 완성차 업체뿐만 아니라 스마트 기업, 통신사, 부품사 등 여러 방면에서 대응할 수 있는 다양한 서비스들이 나타나고 있다. 2023년 CES에서도 핵심 주제로 자동차 관련 기술 융복합이 가속화될 전망이라 밝혔으며, 4월에 열린 서울 모빌리티 쇼에서도 차량 내외부를 연결하는 사용자 경험의 중요성을 강조하며 4차 산업혁명 시대를 맞아 자동차는 ‘모바일 디바이스’로, 교통수단은 ‘이동 수단’으로, 소유는 ‘공유’로, 변화하고 있다고 밝혔다. 이러한 트렌드들은 향후에 모든 자동차가 모바일 디바이스를 접목하여 진화할 것을 시사하는 바이다. 이와 같은 트렌드로 자동차의 발전 영향이 자동차 키에도 미치며 기계식 키에서 이제는 스마트폰으로 대체되는 '디지털 키' 형태까지 발전하게 되었다. 오늘날 '차 키'는 자동차와 스마트폰의 결합으로 소유한다는 개념이 점차 사라지고 있다. 이에 본 연구는 스마트폰과 자동차의 연결 사례로 최근 급속도로 성장 중인 디지털 키 현황에 대해 알아보고, 차량 공유를 위한 디지털 키의 사용 과정에서 발생하는 문제점을 파악하여 개선방안을 가이드라인으로 제시하는 것을 목표로 하였다. 본 연구는 다음과 같이 진행하였다. 스마트폰과 자동차의 연결을 알아보고, 자동차 키의 진화와 디지털 키의 개념 및 기능, 디지털 키의 시장현황, 차량 공유의 개념 및 시장현황을 범위로 잡고 이론적 배경을 파악하였다. 다음으로는 차량 공유 과정을 엘리슨 J.헤드 (Alison J.Head) 인터페이스 디자인 평가기준 항목과 피터 모빌 (Peter Morville)의 UX 벌집 모형으로 조합하여 사용성 평가 기준을 확립하였다. 확립한 평가 기준으로 현대 자동차 디지털 키 서비스와 제네시스 디지털 키 서비스를 사례 분석 대상으로 삼아 진행하였다. 사례 분석을 통해 문제점을 1차로 발견하였고, 이후 1:1 심층 인터뷰 사용자 평가를 진행하여 문제점을 2차로 발견하였다. 사례 분석과 1:1 심층 인터뷰 사용자 평가 모두 유경험자와 무경험자로 나눠 같은 조건을 제공하였고 경험 여부는 다르지만 공통된 문제점을 발견할 수 있었다. 이러한 문제점들을 어피니티 다이어그램으로 정리하여 인사이트를 도출하였다. 본 연구의 차량 공유는 신뢰성을 기반한 관계에서만 공유를 진행할 수 있다는 부분을 명확하게 파악할 수 있었고, 신뢰하지 않는 관계는 차량 공유 진행이 이뤄지지 않았다. 또한, 관계와 신뢰성에 대해 화면 구성과 정보 노출에 영향을 미쳤고, 상세하게 분류할수록 사용자의 만족도가 향상될 것으로 예상하였으나 기본적이고 필요한 정보만 간결하게 제공되길 원했다. 차량 공유를 하기 위하여 디지털 키 서비스를 사용하는 빈도는 다른 서비스들과 달리 자주 사용되는 편은 아니다. 이러한 내용을 뒷받침할 수 있는 부분 또한 관계와 신뢰에 영향을 미치며 신뢰의 범위는 가족으로 한정 지을 수 있다. 신뢰를 기반하여 차량 공유가 이뤄지는 만큼 공유 대상자에게 기간 및 기능 설정에 대한 거부감이 없고 최대한 기간은 길고 번거로움 없이 계속적으로 사용할 수 있는 환경이 공유되길 원한다는 점을 파악할 수 있었다. 본 연구에서 사용성 평가를 위해 확립한 재구성 평가기준으로 디지털 키 서비스의 가이드라인을 크게 작업 지원 수준, 사용 편리성, 미학적 구성 3가지로 설계하였다. 또한, 개선 아이디어와 가이드 라인을 이해하기 쉽게 시각적으로 전달하고자 와이어 프레임 수준의 화면 설계 예시를 구성하였으며, 모든 화면에서 사용자가 느낀 긍정적인 경험을 반영시켰다. [홈 화면 > 공유 대상자 화면 > 공유 기간 설정 화면 > 공유 기능 설정 화면 > 공유 완료 전 안내 화면] 진행하였고, 어떤 방식으로 반영하고 설계할 수 있을지에 대한 설명과 함께 개선 전후 화면을 제공하였다. 본 연구에서는 차량 공유를 위한 디지털 키의 사용 과정에서 발생하는 문제점을 찾고 디자인 관점에서 분석하여 가이드라인을 제시하는 것에 의의가 있다. 하지만 선행 연구 자료가 미비하고, 디지털 키 서비스가 출시된 지 얼마 되지 않아 사용자를 찾는 일 또한 제한적이고 한계가 있었다. 오랫동안 서비스를 사용한 사용자 대상으로 사용성 평가와 인터뷰를 진행하지 못해 문제점과 니즈를 정확하게 반영했다고 보기 어려운 면이 있다. 또한, 개선안에 대한 프로토타입을 제작하여 검증하지 않았기 때문에 실제 구현에 대한 사용성을 고려하지 못한 한계점을 가지고 있다. 또 현재는 삼성 안드로이드 스마트폰으로만 디지털 키를 사용할 수 있다는 제한된 범위가 있었다. 향후에는 아이폰 iOS까지 적용하여 가이드라인의 타당성을 검증하는 후속 연구의 필요성이 있다. 따라서 오랫동안 디지털 키 사용 경험이 있는 사용자 대상으로 프로토타입을 진행하고 실제 사용에서 보완점을 모색하는 연구가 추가로 진행되길 바란다.;As the connectivity range of smartphones is extended to automobiles, automobiles are evolving beyond the concept of simple means of transport to smartphones on wheels. With this change in the market, there are various services that can respond in various fields such as not only automakers but also smart companies, telecommunication companies, and parts manufacturers. In 2023, the CES also said that as a key theme, it is expected to accelerate the convergence of technologies related to automobiles, and the Seoul Mobility Show in April also emphasized the importance of user experience in connecting the inside and outside of vehicles and revealed that the automobiles in the era of the Fourth Industrial Revolution are shifting to ‘mobile devices,’ transportation to ‘means of transportation,’ and ownership to ‘sharing.’ These trends suggest that all vehicles will evolve with the integration of mobile devices in the future. With this trend, the development of automobiles has also affected the car keys and has evolved from mechanical keys to the form of digital keys, which are now replaced by smartphones. Today's ‘car keys’ are gradually disappearing from the notion of ownership as a combination of the car and the smartphone. Hereupon, the purpose of this study was to examine the current status of digital keys during the recent rapid growth as an example of the connection between smartphones and automobiles, and to provide guidelines for improvement by identifying problems that arise in the process of using digital keys for sharing vehicles. This study was proceeded as follows. This study examined the connection between smartphones and automobiles, the evolution of car keys, the concept and function of digital keys, the market status of digital keys, the concept and market status of vehicle sharing, and the theoretical background. Next, the process of sharing vehicles was established by a combination of Alison J. Head's interface design evaluation criteria and Peter Morville's UX honeycomb model. Based on the established evaluation criteria, it was conducted with the digital key service of Hyundai Motors and the digital key service of Genesis as the subject of case analysis. The first problem was found through case analysis, and the second problem was found by conducting a 1:1 in-depth interview user evaluation. Both the case analysis and the 1:1 in-depth interview user evaluation were divided into the experienced and the unexperienced and provided the same conditions, and the experiences were different but common problems could be found. These problems were summarized into the affinity diagram and insight was derived. Vehicle sharing in this study was able to clearly identify the part where sharing can be conducted only in trust-based relationships, and not in untrusted relationships. Also, the relationship and trust affected the composition of the screen and the exposure of information, and it was expected that more detailed classification would improve user satisfaction, but the study wanted only the basic and necessary information to be provided concisely. The frequency of using digital key services to share vehicles is not as frequent, unlike other services. The supporting part of this content may also affect the relationship and trust, and the scope of trust may be limited to the family. As the vehicles are shared based on trust, it could be understood that the subject of sharing is not reluctant to set the period and set up the function and wants to share an environment that can be used for as long and as little hassle as possible. Based on the reconstruction evaluation criteria established for the evaluation of usability in this study, the guidelines for digital key service were designed with 3 main factors of work support, ease of use, and aesthetic composition. Also, in order to visually convey the idea and guidelines of improvement, the study organized the level screen design example of the wireframe and reflected the positive experience felt by the user on every screen. It was proceeded as [Home Screen> Shared Subject Screen> Shared Period Settings Screen> Shared Function Settings Screen> Announcement Screen Before Sharing], and provided a screen before and after the improvement, along with a description of how it could be reflected and designed. In this study, it is meaningful to find problems that arise in the process of using digital keys for sharing vehicles and to present guidelines by analyzing them from the perspective of design. However, the lack of prior research data and finding users shortly after the launch of the digital key service was also restricted and limited. It is difficult to say that the problems and needs were accurately reflected due to the failure to proceed with the usability evaluation and interview of users who have used the service for a long time. Also, it has a limit that does not consider the usability of the actual implementation because it has not been verified by the production of the prototype for the improvement plan. In addition, there was a limited range of currently available digital keys only with Samsung Android smartphones. In the future, there is a need for follow-up research that verifies the validity of the guidelines by applying them to the iPhone iOS. Therefore, it is hoped to proceed with the prototyping on users with long experience using the digital key and the addition of research seeking complementary points in actual use.
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