View : 242 Download: 0

일제강점기 신라(新羅) 이미지 연구

Title
일제강점기 신라(新羅) 이미지 연구
Other Titles
A study on the Image of Silla dynasty(新羅) under the Japanese colonial era
Authors
김예린
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
신라, 경주
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
일제강점기(1919~1945) 신라 이미지는 문헌기록과 경주에 남겨진 유적 및 유물을 바탕으로 형성된 것이다. 이는 출판물 속 삽화, 관광 인쇄물과 기념품 그리고 회화에서 확인된다. 따라서 본 연구는 20세기 전반 신라 소재 이미지가 형성된 과정과 활용 양상을 미술계를 중심으로 고찰하는데 목표를 두었다. 신라가 시각문화의 주제로 선택된 배경에 두며 분석의 중점을 시대적 상황, 화가의 화풍(畫風) 및 일본화단과의 영향 관계 등 여러 가지 요인을 종합적으로 고려했다. 한일병합을 전후하여 일본 제국주의에 의해 신라는 내선일체의 키워드로 부각되었으며, 이에 따라 일차적으로 경주에 위치한 유적과 유물들이 발굴되고 소개되었다. 고적조사의 결과들은 대중들에게 공유되었고, 관광 홍보물에 사용된 유적과 유물의 이미지는 인쇄기술을 바탕으로 폭넓게 전파되었다. 특히 사진엽서의 경우 시간이 지날수록 흑백 사진에서 다양한 디자인으로 발전하는 현상이 두드러지는데, 이처럼 관광에 활용된 이미지는 여러 매체들을 통해 확산됨과 동시에 대중의 취향에 맞는 디자인으로 변용되어 소비되었음을 알 수 있다. 이와 같은 시대적 상황 속에 미술계에서는 신라 소재의 작품이 재현되는 현상이 확인된다. 1920년대에는 신라 인물에 관한 설화가 작품의 소재가 되거나 기명절지도와 같은 전통 장르에 기물로서 신라의 유물들이 활용된다. 이 시기는 일본인 화가들의 조선 여행이 보편화되었으며, 일본 관전에서 먼저 확인되는 바와 같이 유적이 작품의 소재로 등장하게 되었다. 특히 여러 인쇄물에서 볼 수 있는 익숙한 풍경으로 대상을 규정하는 관광의 특성은 사진과 동일한 모습의 작품이 제작되는 배경이 되었다. 1930년대에는 인물의 전기를 표현한 역사인물화가 제작되거나, 조선의 정체성을 표현하기 위해 유적이 자주 묘사되었다. 또한 화가가 지닌 신라 미술에 대한 관심은 유적과 유물이 가진 상징성과 결합되면서 경주 향토색으로 표현되었으며, 이는 동시기 화가들에게도 영향을 주었다. 1940년대에는 불교문화재가 일반 회화의 제재가 되는 신경향을 보여준다. 이러한 현상에는 근본적으로 화가들의 불심(佛心)이 작용하였다. 또한 풍경화의 소재로서 유적이 활용된다. 이는 경주를 중심으로 활동한 화가들에게서 더욱 두드러졌으며 이들의 활동은 해방 이후 경주 화단에 계승되어 다양한 소재와 표현으로 확대하였다. 따라서 일제강점기 신라 이미지를 시기별로 분석한 본 연구는 신라에 대한 이해와 경주를 통한 신라 체험의 시각화를 고찰해 본 것에서 의의를 찾고자 한다.;The image of Silla under the Japanese colonial era(1919-1945) was formed based on historical materials and relics left in Gyeongju. This can be found in illustrations of publications, printed matter for tourist propaganda, tourism souvenirs, and also paintings. Therefore, this study analyzed the formation and utilization of images of Silla identified in the first half of the 20th century, focusing on the art world by period. The focus of the study was considered on the background of Silla's selection as the theme, and various factors such as the situation of the times, individual painters' styles, and influence relations with Japanese painting circles comprehensively. Before and after the Japan-Korea Treaty of 1910, Silla was noted by Japanese imperialism as a keyword of the Naeseon Ilche, Korea and Japan are One' policy, and accordingly relics located in Gyeongju were excavated and introduced primary. The results of the historic spot investigation were shared to the general public. And images of relics used in printed matter for tourist propaganda were spread based on printing technology. In particular, in the case of postcards, the phenomenon of developing from black-and-white photos to various designs over time is remarkable, and it can be seen that the images used for tourism spread through various media and were transformed into designs that suit the taste of the public. In this situation of the times, it can be found that Silla-based works are produced in the art world. In the 1920’s, folk tales about Silla characters became the subject of works, or relics of Silla were used as artifacts in traditional genres such as Gimyeongjeoljido(器皿折枝圖). During this period, Japanese artists' travel to Joseon became common, and as first confirmed in the Japanese exhibit exhibition, historical site emerged as the subject matter of their works. In particular, the characteristics of tourism, which defines the object as a familiar landscape seen in various printed materials, became the background for the production of works in the same shape as the picture. In the 1930’s, historical portraits expressing the biography of characters were produced, or historical spot were used as materials for art to express the identity of Joseon. In addition, the artist's interest in Silla Art was expressed in Gyeongju's local color combined with the symbolism of relics, and also affected artists at same period. In the 1940’s, Buddhist cultural properties became sanctions for general painting showed the influx of new genres. This phenomenon was fundamentally influenced by the individual artist's Buddha's heart(佛心). In addition, historical spot are used as materials for landscape painting. Furthermore, this began to be confirmed by painters who worked mainly in Gyeongju, and their activities were inherited to the Gyeongju flower bed after liberation, expanding the image of Silla into various materials and expressions. Therefore, this study which analyzed the image of Silla dynasty under the Japanese colonial era by period aims to find meaning in examining the understanding of Silla and the visualization of the Silla-experience through Gyeongju.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE