View : 244 Download: 0

霽堂 裵濂(1911-1968)의 作品世界 硏究

Title
霽堂 裵濂(1911-1968)의 作品世界 硏究
Other Titles
A Study on the World of Art Works of Jedang Bae Ryeom(1911-1968)
Authors
이혜지
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
배렴, 제당 배렴, 서울 계동 배렴 가옥, 동양화, 이상범, 대한민국미술전람회
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
본 연구는 동양화가 제당(霽堂) 배렴(裵濂, 1911-1968)의 생애 전반에 따른 작품세계를 고찰하였다. 배렴은 서화협회전람회(書畫協會展覽會), 조선미술전람회(朝鮮美術展覽會), 청전화숙전(靑田畵塾展)을 비롯하여 광복 이후에는 단구미술원(檀丘美術院), 조선서화동연회(朝鮮書畵同硏會), 대한민국미술전람회(大韓民國美術展覽會) 등의 여러 서화 단체와 다양한 전람회에서 활약하며 화단에서의 입지를 굳혔다. 이에 본 연구에서는 근대기 동양화단에서 왕성한 활동을 이어나갔던 배렴의 작품세계를 조명하고, 한국 근대기 동양화단의 주요 경향과 미술사적 맥락을 좆아 면밀히 파악하고자 한다. 현재 서울특별시 종로구 계동길 89에는 2004년 9월 지정된 국가등록문화재 제85호 ‘서울 계동 배렴 가옥(서울 桂洞 裵濂 家屋)’이 있다. 이곳은 1959년부터 배렴이 거주했던 주택으로, 배렴의 생전 생활공간이자 작품을 제작했던 장소이다. 그러나 가옥이 국가등록문화재에 지정되었음에도 정작 배렴에 관한 연구는 미비한 실정이다. 그동안 학계에서는 배렴을 청전(靑田) 이상범(李象範, 1897-1972)과 관련해 그의 제자로 주목하여 언급하였다. 또한 산수화만을 연구한 선행연구가 존재하지만, 산수화의 준법(皴法)이나 구도(構圖)를 위주로 분석한 1970-1990년대의 논의가 다수를 점한다. 이처럼 배렴에 대해서는 편향적인 분석만 이루어졌을 뿐, 그의 작품 전반에 대해 양식사 측면에서의 심도 있는 논의가 개진되지 못했다. 이에 따라 본 연구에서는 배렴의 작품에서 확인되는 시기별 경향과 특징, 그 영향 관계 등을 상세히 파악하고 배렴의 작품세계를 종합적으로 규명하고자 하였다. 아울러 분석의 대상으로는 산수화를 비롯하여 화조영모, 인물화, 사군자, 기명절지 등 다양한 주제의 작품, 그가 활동 영역을 넓혀 제작했던 신문 및 잡지의 삽화, 장정까지를 모두 포함하였다. 더욱 상세한 분석을 위해 근대기 발행되었던 신문 기사와 잡지에 기고된 관련 내용을 분석하고, 신자료를 발굴하여 그의 작품세계를 심층적으로 고찰했다. 더불어 배렴의 화단 활동 후반기 그의 작품에서 확인되는 새로운 조형적 미감에도 주목하였다. 특히 분재 및 수석을 수집에 대한 배렴의 취미는 그의 작품에도 반영되었는데, 일반 회화뿐 아니라 신문에 기재된 휘호나 잡지의 표지를 통해서도 부분적으로 확인된다. 이후 배렴은 《꽃꽂이와 오브제》전에 수석을 출품하기도 하고, 애석가 모임인 석우회 창립 회원으로 활동하였다. 1960년대에 들어서며 분재 및 수석 등은 하나의 독립된 새로운 조형 예술로서 인식되었으며, 배렴이 그 선두주자로서 역할을 담당했던 것이다. 배렴은 근대기 동양화 작가뿐만 아니라 서울대학교, 홍익대학교 등에서 동양화 강사와 교수로서 활동하며 교육자로서의 역할에 충실하였다. 더 나아가 ‘광풍회’라는 개인 화실을 개설하여, 화단에서의 후진 양성을 위해 부단히 노력하였다. 즉, 본 연구는 이상범의 ‘제자’라는 기존 인식으로 가려졌던 ‘교육자’로서의 배렴의 활약에 주목하였는데, 이러한 시각은 근대와 현대 동양화단을 잇는 교량적 역할로서의 배렴을 재고하며 동양화 전개 양상과 그 변모를 이해하는 데 도움이 될 것이다. 특히, 배렴은 《대한민국미술전람회》의 심사위원으로 가장 많이 초청된 기록을 남길 만큼 동양화단에서 상당한 영향력을 가지고 있었다. 대학에서 가르쳤던 제자들이 대거 입·특선을 수상한 바, 대학에서의 미술교육과 《대한민국미술전람회》 활동에도 주목했다. 따라서 본 연구는 산수화에만 편향된 기존의 배렴 연구를 아우르고 배렴이 구축했던 작품세계를 종합적, 입체적으로 분석하여 미술사적 의의를 규명했다는 것과 교육자로서의 새로운 면모를 조명하였다는 점에서 의의를 찾고자 한다.;The purpose of the study is to analyze the world of art works of Jedang Bae Ryeom(裵濂, 1911-1968), an Eastern-style painter, throughout his life. Working in various painting and calligraphy groups and various exhibitions such as Dangu Art Institute, Joseon Seowha Club, 《National Art Exhibition of The Republic of Korea》 after liberation, including 《Seowhahyupheo Art Exhibitions》, 《Joseon Art Exhibition》, 《Cheonghwasukjeon》, Bae Ryeom solidified his position in the painting circle. Therefore, this study is to shed light on the world of art works of Bae Ryeom who continued to be active in the oriental painting circle in the modern period, and closely examine the major trends and art historical contexts of the oriental painting circle in the modern period of Korea. Currently, there is the‘Bae Ryeom's House in Gye-dong, Seoul(Seoul 桂洞 裵濂 家屋)’, which was designated as National Registered Cultural Property No. 85 in September 2004 at 89 Gyedong-gil, Jongno-gu, Seoul. This is the house where Bae Ryeom lived since 1959, and it is the place where Bae Ryeom lived and produced his works. Although the house was designated as a national registered cultural property, however, there are few studies on Bae Ryeom. In the meantime, the academic world has noted and referred to Bae Ryeom as a disciple of Lee Sang-beom(李象範, 1897-1972). Also, despite previous studies that only studied landscape paintings, most of the discussions from the 1970s to the 1990s focused on the expressive technique and composition of landscape paintings. As shown above, only a biased analysis was conducted on Bae Ryeom, and in-depth discussions in terms of the history of style were not developed for his overall works. Thus, this study aims to identify in detail the trends and characteristics of each period and their influence relationship found in Bae Ryeom's works and comprehensively investigate the world of Bae Ryeom's works. In addition, the targets of analysis included landscape paintings, works on a variety of topics such as Hwajoyoungmo(flowers, birds and animals), portraits, Four-gentlemen painting, Gimyeongcheolj(paintings depicting a mixture of various bowls, flowers, and fruits) as well as illustrations for newspapers and magazines he produced by expanding his field of activity. For a more detailed analysis, articles in newspapers published in the modern period and related contents contributed to magazines were analyzed, and new materials were discovered to examine the world of his art works in depth. This study also paid attention to the new formative aesthetics found in Bae Ryeom's works in the latter half of his artistic career. In particular, Bae Ryeom's hobby for collecting potted plants and viewing stones was also reflected in his works, which is partially found not only in general paintings but also in the illustrations in newspapers or the covers of magazines. After that, Bae Ryeom exhibited a viewing stone to the《Flower Arrangement and Object》exhibition and acted as a founding member of Seokwoohoe, a group of stone lovers. In the 1960s, potted plants and viewing stones were recognized as a new, independent formative art, and Bae Ryeom played a leading role at this time. Bae Ryeom was faithful to his role as an educator by working as an oriental painting instructor and professor at Seoul National University and Hongik University, as well as an oriental painting artist during the modern era. Furthermore, he opened a private studio titled ‘Gwangpunghoe’ and made constant efforts to nurture the younger generation in the painting circle. In other words, this study paid attention to Bae Ryeom's outstanding performance as an 'educator', which had been hidden by the existing awareness of Lee Sang-beom's 'disciple'. This perspective will help to understand the development of oriental painting and its transformation by reconsidering Bae Ryeom as a bridging role between modern and contemporary oriental painting circles. In particular, Bae Ryeom had a considerable influence in the oriental painting circle by leaving a record of being the most invited as a jury member of the《National Art Exhibition of The Republic of Korea》. As many of the students he taught at the university received prizes and special awards, we also paid attention to art education at the university and the 《National Art Exhibition of The Republic of Korea》 activities. Therefore, this study is of significance in that it encompassed existing research on Bae Ryeom, which was biased only in landscape paintings, and comprehensively and three-dimensionally analyzed the world of Bae Ryeom’s works to identify the art historical significance and shed light on a new aspect as an educator.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE