View : 276 Download: 0

雲峰 沈亨求(1908-1962)의 생애와 작품연구

Title
雲峰 沈亨求(1908-1962)의 생애와 작품연구
Other Titles
A Study on the Life and Artworks of Unbong Sim Hyung Koo (1908-1962)
Authors
이정원
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
심형구, 근대미술, 조선미술전람회
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
본 연구는 한국 근현대 시기에 활발하게 활동을 펼쳐온 雲峰 沈亨求(1908-1962)의 작품 세계를 고찰하여 그동안 주목받지 못했던 심형구의 화업을 연구하는 데 목적을 두었다. 심형구는 한국 고등 교육기관에서 미술을 접한 뒤 전문적인 미술교육을 위해 일본으로 건너가 서양화를 학습했다. 그는 일본과 한국의 다양한 미술전람회에 참여해 화단에 영향력을 가진 화가로 발전했으며, 신문에 비평을 기고하거나 고등학교 미술 교사로 재직하며 교육에도 이바지했다. 이후 태평양 전쟁 시기에 심형구는 일본과 조선에서 군국주의 미술 단체에 가담하거나 전쟁미술전람회에 참여했으며, 나아가 전쟁 당시에 경험한 미술의 대중성, 선전(宣傳)의 기능에 대한 시국 미술론을 발표했다. 해방 후에는 한국 미술의 발전을 위해 최초의 미술대학 설립에 기여하며 미술교육에 앞장섰고, 한국 미술의 교육 과정을 체계화하고 제도를 개선하려는 의지를 보였다. 미국 미술대학 초청교수로 재직해 미국 미술의 교육과정을 습득했고, 1958년 귀국 이후에도 미술교육에 일조하면서 한국 화단의 정립을 위한 활동을 꾸준히 이어 나갔다. 이와 같이 심형구는 1930년대에서부터 1960년 초반까지 짧은 기간 동안 다양한 이력을 쌓아왔다. 그는 1세대 미술대학 창립에 관여하며 미술 교육자로서 많은 영향력을 행사했지만, 일제강점기 당시 그가 남긴 군국주의 미술로 인해 미술사적 논의는 물론 그의 전반적인 작품 세계에 대한 연구가 이루어지지 않았다. 30년 동안의 다양한 미술 활동에도 불구하고, 학계에서 심형구의 작품에 대한 연구는 초기 미술전람회에 출품한 작품과 1940년 전쟁 시기에 제작한 군국주의 미술에 관한 학술 연구에서 부분적으로 다루어졌을 뿐, 나머지 시기의 연구는 미비한 실정이다. 더욱이 해방 이후 한국의 1세대 미술 교수이자 대학 설립에도 이바지한 교육자로서 심형구에 대해서도 아직 자세히 검토되지 않았다. 이에 따라 본 연구는 단편적으로만 분석되던 그의 작품 연구를 확장해 그의 생애 전반에 걸친 작품 세계를 전체적으로 이해하고자 하였다. 본 고는 심형구가 활동하던 1930년부터 1960년 초반까지의 그의 작품을 당시 사회상과 연관지어 분석하고자 했다. 먼저 신문과 잡지에서 확인한 심형구의 여러 스케치와 좌담회 활동, 그리고 간행물에 기고한 글을 조사해 그의 활동 궤적을 추적했다. 이를 통해 그동안 구체적으로 제시되지 않았던 그의 화풍 정립 시도와 관심사를 밝힐 수 있었다. 뿐만 아니라 미국에서의 활동 양상까지 파악해 교육자로서 심형구가 미술교육을 위해 어떠한 시도를 했는지를 확인할 수 있었으며, 아울러 그의 말년기 화풍 변화 양상도 자세히 파악할 수 있었다. 심형구의 활동은 초기 미술 학습기와 전쟁 시기의 활동, 그리고 미술 교육자로서 움직인 시기로 분류된다. 그는 전람회에 작품을 출품하기 위해 화풍을 모색하였고, 전쟁 시기에는 정치적 이데올로기에 따른 미술을 생산해왔다. 그는 한국과 일본의 교육기관에서 배운 화법을 습득해 전람회에 작품을 출품해오며 자신만의 양식을 구축하고자 했고, 전쟁이 발발한 1940년대에는 조선미술가협회의 일원으로 전쟁 미술전람회 개최에 앞장서며, 일본 정부가 일선 화가들에게 요구하던 전쟁기록화를 제작했다. 그리고 미술의 생활화와 교화적 기능을 제시한 미술론을 펼치기도 했다. 해방 직후 심형구는 이화여자대학교에서 미술부 창립에 영향을 주었고, 한국 최초의 미술대학의 서양화 1세대 교수로 재직하였다. 그는 미국으로도 진출하여 아델피 대학교(Adelphi University)의 미술대학 초청 교수로 활동하면서 아울러 학생 신분으로 콜롬비아 대학(Columbia University)과 아트 스튜던트 리그(Art Student League, Newyork)에서 미술 수업을 받으며 미국식 미술교육 과정을 습득했다. 귀국 이후에는 미국에서 배운 교육방식을 한국 대학에도 적용하며 전문화된 미술교육에 일조했다. 대한민국미술전람회에 작품을 출품하며 목우회(木友會), 금란묵회(金蘭墨會)과 같은 미술 단체에도 참여했고, 조각과 동양화풍의 작품 제작을 시도하며 장르를 가리지 않는 창작 활동을 전개했다. 이처럼 심형구는 화가이자 교육자로서 한국 미술의 발전을 모색했던 인물이었다. 본 논문은 그의 전반적인 생애에 걸친 작품을 분석하고, 해방 이후 한국의 초기 미술대학 설립 과정과 미술대학에서 심형구가 수행한 교육 활동에 대해 상세한 조사를 하여 한국 근대 미술사의 연구를 보완하고 정립하고자 했다. 그동안 연구되지 못한 한국 근대 작가를 재조명함으로써 한국 근대 미술을 이해하는 밑거름으로 삼고자 한다.;This study aims to explore the artistic world of Sim Hyung Koo (1908-1962, penname Unbong), who was actively engaged in artistic activities during Korea's modern and contemporary period but nonetheless received little recognition to date. Sim Hyung Koo received his education in art at a higher education institution in Korea, after which he pursued professional training in Western painting in Japan. He actively participated in various art exhibitions in Japan and Korea, thereby growing into an influential artist in the art community. He also contributed to art criticism in newspapers and played a role in art education. During the Pacific War, Sim Hyung Koo joined militarism art organizations and participated in war art exhibitions in Japan and Korea. Furthermore, he published writings on art theory that explored the mass appeal and propagandistic function of art, drawing from his experiences during the war. Following Korea's liberation, he made significant contributions to the advancement of Korean art by playing a crucial role in the establishment of the country's first art college and taking a leading position in art education. He demonstrated a strong commitment to systematizing the Korean art curriculum and enhancing the educational system. In addition, during his time as a visiting professor at an American art college, Sim expanded his knowledge of art education in the United States. Even after his return to Korea in 1958, he continued to devote himself to the advancement of art education and persevered in his efforts to the formation of Korean art. As such, Sim Hyung Koo accumulated a diverse range of career experiences during a relatively short period from the 1930s to the early 1960s. He played a significant role in the establishment of the first generation of art colleges and exerted considerable influence as an art educator. However, Sim's involvement with military art during the Japanese colonial period has hindered comprehensive research and discourse on his artistic world. Although he engaged in diverse artistic activities for three decades, academic research has only partially addressed his early exhibition pieces and the military artworks he created during the wartime period in the 1940s, with a notable lack of research on the rest of his career. Not only that, there has yet to be a thorough examination of Sim as a first-generation art professor in post-liberation Korea and an educator who made substantial contributions to the establishment of a university. Therefore, this study aims to gain a comprehensive understanding of his entire artistic world throughout his life by expanding the research into trends in his works, which have thus far been analyzed only in fragments. This thesis analyzes the artworks created by Sim Hyung Koo during his period of activity from 1930 to the early 1960s, contextualizing them within the social milieu of that time. By scrutinizing various materials, including his sketches, publications in newspapers and magazines, and participation in art discussions, this study traces the trajectory of his artistic activities. This exploration shed light on previously unexamined aspects, such as his pursuit of a distinctive artistic style and areas of interest. Furthermore, an examination of his activities in the United States provided insights into his endeavors as an art educator, as well as a detailed understanding of the transformation of his painting style.   Sim Hyung Koo's activities can be classified into two distinct periods: the initial period of his artistic training characterized by his pursuit of developing a unique artistic style as a way to exhibit his works in art exhibitions; and the later period marked by the production of war-related art and his participation in the art world reflecting his political ideology during wartime. During the early phase, he aspired to establish his own artistic style by assimilating the painting techniques he acquired from educational institutions in Korea and Japan while showcasing his works in art exhibitions. During the war years of the 1940s, he played a leading role in organizing war-art exhibitions as a member of the Korean Artists Association and produced war documentary paintings demanded from frontline artists by the Japanese government. He also developed a discourse of art theory that highlighted the integration of art into everyday life and the function of art as an instrument of enlightenment. Shortly after Korea's liberation, Sim Hyung Koo contributed to the establishment of the art department at Ewha Womans University and served as a first-generation professor of Western painting at Korea's first art college. He then ventured to the United States, where he worked as a visiting professor at Adelphi University's College of Arts and Sciences and, at the same time, enrolled as a student at Columbia University and the Art Student League in New York, subsequently also acquiring an American-style education in art. After returning to Korea, he applied the pedagogical methods he attained in the U.S., thereby contributing to the development of specialized art education in Korean universities. He also submitted his works to the National Art Exhibition and became a member of art organizations such as the Mokwoo Fine Art Association and the Geumran Mukoe. Unrestricted by artistic boundaries, he explored sculpture and oriental painting, engaging in creative pursuits across various artistic domains. As mentioned above, Sim Hyung Koo was a painter and educator who sought the advancement of Korean art. This thesis seeks to complement and enhance the study of modern Korean art history by analyzing his lifelong body of work and examining his significant role in the establishment of art colleges as well as in the development of art education in Korea after liberation. By shedding new light on a contemporary Korean artist who has not been researched until now, this study aims to provide a deeper understanding of Korean modern art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE