View : 214 Download: 0

한국교회 청소년의 성평등 인식 향상을 위한 기독교교육

Title
한국교회 청소년의 성평등 인식 향상을 위한 기독교교육
Other Titles
Christian Education to Enhance Gender Equality Awareness among the Adolescents of Korean Churches
Authors
김지원
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
청소년, 성평등, 기독교교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백은미
Abstract
본 연구는 한국 청소년들의 성평등(gender equality) 인식 향상을 위해 한국교회의 성 불평등 문화를 비판적으로 성찰하고, 이를 극복하기 위한 기독교교육의 목표와 방법을 모색하기 위한 목적을 가진다. 한국 청소년들은 미디어를 통해 성차별과 혐오표현을 무의식적으로 학습하고 여성의 외모, 신체, 여성성에 대한 고정이미지를 만드는 문화를 자연스럽게 경험하고 있다. 교육을 통해 성평등의 의미와 가치에 대해 학습하도록 도와야하지만 청소년들이 대부분의 시간을 보내는 학교에서의 성평등 교육은 의무적인 일회성 강의나 성폭력 예방 교육으로 축소되어 이루어지는 경우가 많다. 한국교회도 가부장적 위계질서를 답습하며 성 불평등과 성차별 문화를 비판적으로 인식하지 못하는 경향이 있다. 이러한 구조와 문화 속에서 이루어지는 기독교교육과 성평등 교육의 부재는 청소년의 성평등 인식에 부정적 영향을 미친다. 따라서 본 논문은 한국교회 청소년이 성평등 관점을 가지고 성차별 문화를 비판적으로 성찰하고, 이를 변화시키기 위한 실천적 신앙으로 나아갈 수 있도록 돕는 기독교교육을 모색하고자 한다. 구체적인 연구내용은 다음과 같다. II장에서는 한국 청소년 성평등 인식과 교육에 대해 비판적으로 논의한다. 현재 청소년의 성평등 인식 수준과 성역할 고정관념을 파악하고, 청소년들의 성차별과 성대립 문화의 원인을 분석한다. 이어서 학교에서 이루어지는 성평등 교육의 문제점을 살펴본다. III장에서는 한국교회의 기독교 교육과정을 성평등을 위한 관점에서 명시적 커리큘럼, 내재적 커리큘럼, 영 커리큘럼으로 분석한다. 명시적 커리큘럼 분석에서는 한국교회의 주요 교단 4곳에서 출판한 교재들을 중심으로 분석한다. IV장에서는 기독교적 평등의 의미를 성서를 통해 이해하고, 개인의 상황과 환경에 따른 구체적이고 보편적인 평등으로 나아가기 위한 방향을 제시한다. 그리고 한국교회 청소년의 성평등 인식 향상을 위한 기독교교육의 목표를 다음 4가지로 설정한다. 성서의 재해석을 통해 성평등한 시각을 갖도록 돕는 교육, 서로의 나다움을 인정하도록 돕는 교육, 성차별과 성대립을 넘어 평등한 관계성 형성을 위한 교육, 포용과 환대의 공동체를 형성하도록 돕는 교육이다. V장에서는 앞서 설정한 목표를 기준으로 청소년의 성평등 인식 향상을 위한 기독교교육 방법을 제시한다. 첫 번째로 가부장제 사회에서 고통받고 희생당했지만 극복한 여성들을 기억한다. 엘리자베스 피오렌자(Elisabeth S. Fiorenza)는 기억의 힘을 통해 불평등한 현실에 맞서 싸운 여성들을 기억하고자 했다. ‘기억의 페다고지’를 통해 성서와 기독교 전통 속에서 조명 받지 못한 성서의 여성들을 기억하기 위해 시도한다. 두 번째로는 월터 윙크(Walter Wink)의 ‘전뇌 통합 성서교육 방법’ 중 대화록 작성을 사용해 성서 인물과의 만남, 내면의 자아 발견, 하나님과의 만남을 통한 진리의 추구를 경험하도록 돕는다. 이어서 윙크의 전뇌 통합 성서교육 방법을 통해 성서를 재해석하고 한국교회의 남성 중심적 성서 해석과 성차별, 성 불평등을 인식하도록 돕는 방법을 제안한다. 세 번째로는 ‘미디어 리터러시(Media Literacy) 교육’을 비판적 해석과 창조적 제작 방법을 통해 제시한다. 이 방법은 청소년들이 비판적으로 미디어를 바라볼 수 있는 시각을 형성하게 하고, 공동의 목표를 이루기 위한 협력과 연대를 경험하도록 도울 수 있다. 청소년들의 창의성과 상상력의 공유를 통해 서로의 다양성과 차이를 이해하고 존중하는 공동체를 형성하도록 도울 수 있다. 본 논문은 이상의 과정들을 통해 한국교회 청소년의 성평등 인식을 향상시키고 나아가 건강한 신앙생활을 누릴 수 있는 방향을 모색한다. 청소년들이 한국교회의 가부장적 현실과 성역할 고정관념을 비판적으로 성찰하고 이를 극복하기 위해 연대하며 함께 변혁시켜 나가는 주체적 존재가 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to examine the culture of gender inequality in Korean churches and propose a method of Christian education to overcome it. This is especially regarding the concern to raise awareness of gender equality among Korean adolescents. Learning sexual discrimination and expressions of abomination via the media, Korean adolescents unconsciously experience the culture of forming a fixed image of women’s appearance, body, and fixed femininity. In addition to the social factor, Korean churches are also following a patriarchal hierarchy, sexual discrimination, and gender inequality. Therefore, this thesis aims to help adolescents in Korean churches critically reflect on culture of sexual discrimination from the standpoint of gender equality and to propose a method of Christian education for the adolescents to have an altered practical faith. The specific contents of the study are as follows:                     Chapter II critically discusses the current gender equality education that has been provided for Korean adolescents. It apprehends the present level of the youth’s awareness of gender equality and the fixed idea of divided gender roles. And examining the adolescents’ sexual discrimination, sexual confrontation culture and their causes. Chapter III analyzes the adolescents’ gender equality education in the Christian churches in Korea from the perspectives of explicit, implicit, and null curriculum. The explicit curriculum analysis focuses on textbooks published by the four major denominations of the Korean church. Chapter IV understands the meaning of Christian equality through the Bible and presents directions for moving toward specific and universal equality according to the individual's situation and environment. And then this thesis sets the goals for Christian education for improves gender equality awareness among the adolescents in the Korean churches; (1) promoting a view of gender equality through the reinterpretation of the Bible; (2) helping accept each other’s potential worthiness; (3) forming equal relationships beyond sexual discrimination and conflicts; (4) giving an impetus to establish communities of embrace and hospitality. Chapter V presents a Christian education method to improve adolescents' awareness of gender equality based on the goals set above. First, we remember the women who suffered and were sacrificed in the patriarchal society. Elisabeth S. Fiorenza wanted to remember women who fought against unequal reality through the power of memory. Through 'Pedagogy of remembering', it attempts to remember biblical women who have not been illuminated in biblical and Christian traditions. Second, Walter Wink's “whole-brain integrative Bible education” uses creating a dialogue to help adolescents experience the pursuit of truth through encounters with biblical figures, inner self- discovery, and meetings with God. This chapter, by using Wink’s method of whole-brain integrative Bible education that encourages participants to bring up problems in the biblical text, also deals with the way to reinterpret the Bible and contributes to establishing awareness of the problems of not only male-oriented biblical interpretation but also sexual discrimination and gender inequality. Third, media literacy education is presented through critical interpretation and creative production methods. This encourages the youths to build critical thinking in the media and experience cooperation and unity to accomplish common goals with others. Through the sharing of adolescents' creativity and imagination, it can help to form a community that understands and respects each other's diversity and differences. It would be helpful to the completed works with other Christians and share them in diverse media in order to promote intergenerational integration and help the adolescents grow into mature Christians with a combination of faith and a sense of self-esteem. Through the above processes, this study seeks to improve the perception of gender equality among Korean church adolescents and further seek a direction to healthy religious education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE