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17세기 여성 예언가의 독자 포섭적 서사 전략 연구

Title
17세기 여성 예언가의 독자 포섭적 서사 전략 연구
Other Titles
A Study of Seventeenth-Century Female Prophets’ Reader-Friendly Narrative Strategies: Anna Trapnel’s and Anne Wentworth’s Pamphlets
Authors
김고은
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정영진
Abstract
본고는 안나 트랩넬(Anna Trapnel)의 『안나 트랩넬의 보고와 탄원』(Anna Trapnel's Report and Plea)(1654)과 앤 웬트워스(Anne Wentworth)의 『앤 웬트워스의 옹호』(A Vindication of Anne Wentworth)(1677)을 중심으로, 17세기 여성 예언가가 친가부장적 자아상 구축 및 약자로서의 위치 강조라는 서사 전략을 통해 그들의 급진적인 주장을 독자들이 받아들일 수 있도록 유도한 양상을 논한다. 그리고 본고는 두 저작 속 독자 포섭적 서사 전략에 주목하여, 그들에게 잠재적으로 부정적인 인식을 품었을 독자들에게 해당 서사 전략이 미친 효과를 조명한다. 이를 기반으로 17세기 여성 예언가 저작과 관련된 기존 연구의 논의를 확장하고자 한다. Ⅰ장에서는 17세기 여성 작가들의 글쓰기를 조명하면서, 그들이 침묵이라는 여성적 미덕과 저작 출판이라는 목소리 사이의 충돌을 해결하기 위해 독자층을 겨냥한 서사 전략을 펼칠 수밖에 없었던 배경을 소개한다. 17세기에 들어서 의회파와 영국 왕실 간의 알력 싸움으로 검열이 폐지되고 종교의 자유가 일정부분 용인되면서 당대의 여성 작가들은 그 이전보다 더 자유롭게 저작 활동을 할 수 있었다. 그러나 여전히 영국 사회는 공적 영역에서의 침묵을 여성의 미덕으로 여긴지라 17세기에도 여성의 출간 활동은 그들의 사회적 평판을 위협하는 일이었다. 그러므로 여성 작가들은 저작을 출간할 때 그들에게 잠재적으로 부정적인 인식을 품고 있는 독자층을 상정해 그들의 주장이 최대한 사회적 역풍을 맞지 않도록 하는 서사 전략을 고안했다. 특히 여성의 종교적 참여를 장려했던 급진 종파에 속한 여성 예언가들은 보통 여성 작가들보다 부정적인 반향을 얻기 쉬웠기에 독자층을 설득할 수 있을 만한 서사 전략 구축이 필요했다. 이러한 특징을 기반으로 Ⅰ장은 17세기 여성 작가 저작 연구에서의 독자층 상정과 그들의 서사 전략 분석이 필요하다는 점을 시사한다. Ⅱ장에서는 안나 트랩넬의 『안나 트랩넬의 보고와 탄원』을 분석하며 그녀가 반-크롬웰적 주장을 정당화하기 위해 저작에서 사용한 주요 서사 전략을 논한다. 트랩넬은 당시 여성의 육신에 대한 고정관념에 편승함으로써 독자들이 그녀의 주장에 동조할 수 있도록 한다. 그리고 미천함에 기반한 겸손이라는 전통적인 여성의 내러티브를 계승하며 그녀는 사회적으로 친숙한 여성상을 구축해 독자들의 잠재적인 반감을 줄인다. 마지막으로 트랩넬은 낮은 사회적 위치에 기반해 독자들에게 자신의 약자성을 전달함으로써, 그들이 그녀에게 연민을 품을 수 있도록 한다. 그리하여 해당 서사 전략들이 독자들이 『보고와 탄원』의 반-크롬웰적 주장을 내면화하도록 유도하는 도구로 이용되었음을 주목한다. Ⅲ장에서는 앤 웬트워스의 『앤 웬트워스의 옹호』를 기반으로 웬트워스가 자신의 별거·이혼 옹호를 정당화하기 위해 사용한 서사 전략을 분석한다. 저작에서 그녀는 독자들이 자신을 악의 무리에게 핍박받은 선한 약자로 여기도록 두 가지 서사 전략을 사용한다. 먼저 웬트워스는 시온과 바빌론과 같은 성경적 비유를 기반으로 자신을 향한 억압을 강조한다. 이를 통해 그녀는 자신의 선한 약자로서의 위치를 부각하며 독자들이 그녀를 악의 무리에게 핍박받은 선한 약자로 여기도록 이끈다. 그리고 웬트워스는 남편으로 표상되는 가부장제를 지상(형식)과 천상(본질)을 구분하는 서사 전략을 사용한다. 이를 통해 자신이 가부장제의 본질적 이념에 순종하기 위해 형식만을 갖춘 남편을 거부할 수 밖에 없었다고 밝힌다. 지상과 천상 구분이라는 서사 전략은 그녀가 가부장제를 거부하는 것이 아니라는 점을 독자들에게 밝혀 그들이 웬트워스를 친-가부장적 인물로 바라볼 수 있도록 한다. 이처럼 Ⅲ장은 저작에서 순종적인 아내로서의 자아상을 표현하는 서사 전략이 독자들이 웬트워스의 별거·이혼 옹호를 온건하게 받아들일 수 있도록 유도한다는 점을 지적한다. 이와 같은 탐구를 통해 본고는 17세기 여성 예언가들의 저작 속 독자층을 겨냥한 서사 전략을 주목한다. 그리고 전통적인 여성상과 같은 사회적 고정관념을 강조한 서사 전략을 통해 근세 여성 예언가들이 자신을 반-사회적이지 않은 인물로 표상했다는 지점을 제시한다. 그리고 그들의 젠더 역할에 기반한 친-가부장적 자아상 구축과 사회적 약자성 강조라는 전략이 독자들이 별거·이혼 옹호, 기존 체제 비판 등과 같은 사회·정치적으로 급진적인 주장을 거부감 없이 받아들일 수 있도록 도왔음을 논한다.;In this thesis, I would like to discuss reader-friendly narrative strategies by which seventeenth century female prophets construct pro-patriarchal and socially vulnerable self-images for defending themselves. Focused on Anna Trapnel's Report and Plea (1654) and A Vindication of Anne Wentworth (1677), the thesis argues these narrative strategies help female prophets to justify their politically radical claims and to prevent possible social backlash from potentially hostile readers. Chapter I provides a general introduction of seventeenth century women’s writing, bringing into focus how women writers developed self-defense narrative strategies for their target audiences. Despite of the abolition of censorship and political tolerance on sectarian religion, which enabled women writers to publish their own voices more freely, they constantly had to deal with possible social backlash from English society. Since silence in public sphere considered as feminine virtue in England, women writers, especially prophets, devised narrative strategies to defend themselves from social denunciation. Consequently, women prophets, who were often mistaken for seditious writers, had to devise a means of negotiation between social norms and their radicalism. It is, hence, significant that these women writers self-consciously and actively exploited reader-friendly narratives and tropes. By analyzing Anna Trapnel's Report and Plea, Chapter II presents three different reader-friendly narrative strategies by which Trapnel attempts to justify her anti-Cromwellian arguments and to defend her reputation. Through self-representation based on contemporary stereotypes of women's weakness, Trapnel encourages readers to assimilate her position which have been constantly oppressed by Cromwellian government. Furthermore, by adopting the well-known humility trope, the tradition of which traces back to medieval female prophets’ visionary writings such as Margaret Kempe’s prose book, Trapnel gives readers an impression that she is a humble and honest woman. It ultimately leads readers to sympathize her and possibly to accept her socially radical claims which represents the perspective of Fifth-Monarchists. Finally, Trapnel emphasizes her low social position as an unmarried and orphaned woman, leading readers to believe that she is the one who should be protected by English society. Thus, I claim these reader-friendly narrative strategies in Report and Plea encourage readers to accept her politically progressive arguments based on fifth-monarchist ideology. Chapter III focuses on reader-friendly narrative strategies in A Vindication of Anne Wentworth to justify the writer’s separation from her husband. In her pamphlet, Wentworth emphasizes on social oppression towards her through borrowing of biblical tropes such as Zion and Babylon and to make a distinction between earthly and heavenly authorities. Through these narrative strategies, she leads readers to view her as an innocent victim of the evils of particular baptist local community and her husband which suppressed her. In this chapter, I shall light on her self-representation as an obedient wife through self-defense narrative strategies, which allows readers to take heed of Wentworth’s vindication of her wifely innocence that justifies her separation from her violent husband and criticism of corrupted patriarchal structure. This thesis ultimately argues reader-friendly narrative strategies such as a pro-patriarchal self-image based on their gender roles and emphasis on their social vulnerability allow seventeenth-century English female prophets to be acceptable to English readers. By presenting themselves as potentially non-threatening figures to the public, women prophets could voice their radical claims in public sphere. Through this exploration, I intend to highlight the importance of reader-friendly narrative strategies in seventeenth-century female prophets’ writings.
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