View : 230 Download: 0

단기 음악정서지원이 고등학교 여학생의 입시 스트레스 및 불안 감소에 미치는 영향

Title
단기 음악정서지원이 고등학교 여학생의 입시 스트레스 및 불안 감소에 미치는 영향
Other Titles
Decrease in College-bound Sterss and Anxiety through Short-term Music Therapy Program for High School Girl Students
Authors
배소정
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악치료학과
Keywords
단기 음악정서지원, 입시 스트레스, 불안, 고등학교 여학생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 여학생이 경험하고 있는 입시에 대한 스트레스와 불안에 음악정서지원 단기 세션이 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는 것이다. 연구 참여자는 S시 소재 A고등학교에 재학 중인 고등학생 여학생 62명을 대상으로 구성되었고, 연구는 2023년 03월 27일부터 2023년 04월 19일 까지 주 1회, 한 회기 당 50분씩 총 4회기 진행되었다. 결과 분석은 입시 스트레스 척도와 상태 불안 척도를 사전 ․ 사후 검사하였으며 매 회기 참여자가 작성한 설문지에서의 참여자의 언어적 반응을 내용 분석 하였다. 그 결과 입시 스트레스와 상태 불안 척도의 사전 ․ 사후의 평균 점수가 감소하였으며 통계적으로 유의미한 변화를 보였다. 활동 자료와 매 회기 설문지를 통한 참여자들의 언어적 반응을 내용 분석한 결과로, 수용적 ․ 능동적 음악 유형에 따른 변화 양상을 보였다. 참여자들은 각각 음악 활동을 통해 자신의 내면을 들여다보며 이를 통해 심리적 힘을 발견하였으며 그룹이 함께 하는 그룹 치료를 통해 그룹원과의 동질감을 형성하며 지지받음을 경험하여 노래 안에서의 긍정적인 메시지를 받아들이며 불안이 감소되었고 입시 스트레스를 해소 할 수 있었다고 하였다. 이러한 결과는 음악정서지원 단기 세션이 고등학교 여학생의 입시 스트레스와 불안 감소에 긍정적으로 작용하였음을 의미한다. ;The purpose of this study is to investigate the effects of short-term music emotional support sessions on the stress and anxiety related to college entrance exams experienced by high school girl students. The participants consisted of 62 high school girl students attending A High School in S city. The study was conducted from March 27th, 2023, to April 19th, 2023, with one session per week and a duration of 50 minutes per session, for a total of four sessoins. Pre- and post-tests were conducted using measures of exam stress and state anxiety, and the participants' linguistic responses in the questionnaires on each session were analyzed by employing the contents analysis technique. The results showed a decrease in the average scores of the pre- and post-tests for exam stress and state anxiety measures, indicating a statistically significant change. Content analysis of the participants' linguistic responses in the questionnaires and activity materials revealed patterns of change based on receptive and active music engagement types. Participants discovered inner strength through musical activities and experienced a sense of solidarity and support from group therapy, leading to a reduction in anxiety and alleviation of exam stress by embracing positive messages conveyed through songs. These findings suggest that short-term music emotional support sessions had a positive impact on reducing exam stress and anxiety among high school girl students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE