View : 218 Download: 0

국악관현악단 지휘자 현황 분석

Title
국악관현악단 지휘자 현황 분석
Other Titles
Analysis of the Conductors of Korean Traditional Music Orchestra : Focusing on Position, Workplace, and Major
Authors
이정인
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원영석
Abstract
창작국악이 발전되면서 국악관현악단이 대거 창단되었고 이에 따라 다양한 지휘자들도 나타나기 시작했다. 이렇듯 창작국악, 국악관현악단 그리고 지휘자는 유기적인 관계를 형성한다. 하지만 창작국악과 국악관현악단에 대한 연구가 지속적으로 이뤄지고 있지만, 국악관현악단에 대한 지휘자에 대한 연구는 충분히 이뤄지지 않고 있다. 이에 본 논문에서는 이러한 문제점을 기반으로 하여, 국악관현악단을 개관하고 악단의 조직 체제와 역대 지휘자를 알아보았다. 또한 각 악단의 지휘자 직급과 지휘자들의 근무지, 전공 현황 분석을 목적으로 한다. 이를 통해 1965년부터 현재까지 등단한 지휘자의 특징을 알아보고자 하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 전국 국공립 국악관현악단 중 정기연주회의 주 레퍼토리가 국악관현악곡으로 구성되어있으며, 악단의 규모를 나타내는 상임단원의 인원수가 30명 이상인 악단은 총 18개이다. 선별한 18개의 국악관현악단의 역대 지휘자는 총 91명이다. 둘째, 18개 국악관현악단에서 나타나는 지휘자의 직급은 예술감독, 감독, 상임지휘자, 단장, 지휘자, 수석지휘자, 악장 겸 지휘자, 부지휘자로 총 8개이다. 예술감독, 상임지휘자, 지휘자, 단장, 감독의 직급은 악단의 기획·행정 업무와 음악을 책임·지도하는 상임지휘자 업무를 하며 악단을 이끌어가는 역할을 한다. 악장 겸 지휘자, 수석지휘자, 부지휘자는 주로 악단의 음악을 책임·지도하며 전문지휘자의 모습을 보여준다. 1960년대 국악관현악단이 최초로 창단되었을 때 상임지휘자가 악단의 기획·행정업무 및 음악 책임·지도의 역할을 동시에 하였는데, 1990년대에는 부지휘자가 등장하며 상임지휘자와 부지휘자가 업무를 분담하여 악단을 운영하기 시작했다. 2000년대를 기점으로 기획·행정업무와 악단의 지휘자 업무를 분리하는 악단이 점차 등장하였고, 악단에서 지휘만 하는 전문지휘자가 등장하기 시작한다. 1960년대부터 현재까지 지휘자의 수는 꾸준히 증가하는 추세다. 셋째, 지휘자가 근무한 악단의 지역분포를 파악해본 결과, 수도권 지역이 가장 많았고, 충청지역. 경상지역, 전라지역, 강원지역 순으로 나타났다. 이는 지역별로 국악관현악단의 수와 비례하여 나타났다. 또한 지휘자가 근무한 악단의 수를 파악해본 결과, 1개의 악단 약 56.04%, 2개의 악단 약 25.27%, 3개의 악단 약 12.08%로 지휘자가 근무했던 악단의 수가 적다는 것을 알 수 있었다. 지휘자 절반 이상은 1개의 악단에서만 근무했고, 다른 악단으로 이동하여 근무하는 경우가 약 37.35%에 그친다. 마지막으로 역대 지휘자의 전공 현황을 살펴본 결과는 다음과 같다. 1960년대 서울시국악관현악단이 창단된 이후 국악작곡가가 본인의 곡을 지휘하는 경우가 많았고 이들이 동시에 악단의 지휘자가 되곤 하였다. 1980년대부터 2000년대까지 한국음악 기악전공 지휘자가 점차 증가하였는데, 음악을 지도하면서 악단의 행정업무를 할 수 있는 각 대학의 국악과 교수들이 지휘자로 등단하였기 때문이다. 하지만 대학에서 지휘전공이 개설된 이후 2000년대부터는 지휘전공 지휘자가 점차 증가하였고, 2010년대와 2020년대에는 이들이 가장 큰 비중을 차지하여 차세대 국악관현악단의 방향을 이끌어가고 있다. 국악관현악단이 창단된 1960년대부터 현재까지 다양한 전공을 가진 지휘자가 활동하였는데 특히 1990년대 국악관현악단의 수가 늘어남과 동시에 지휘자의 수도 급격히 증가했음을 알 수 있다. 이처럼 국공립 국악관현악단을 개관하고 역대 지휘자를 알아본 후 직급, 근무지, 전공 현황을 알아본 결과, 국악관현악단이 창단된 이후 현재까지 지휘자의 직급은 점차 세분화되었고, 1개의 지역과 1개의 악단에서만 근무한 지휘자가 대다수이며, 다양한 전공의 지휘자가 등단했음을 알 수 있는데 특히 지휘전공 지휘자의 수가 증가하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구가 앞으로의 국악관현악단의 지휘자 연구에 도움이 되길 바란다.;As Korean traditional music composition evolved, numerous Korean traditional orchestras were established, leading to the emergence of various conductors. In this way, Korean traditional music composition, Korean traditional orchestras, and conductors form an organic relationship. However, while research on Korean traditional music composition and Korean traditional orchestras continues to be conducted, there is a lack of sufficient research on conductors of Korean traditional orchestras. Based on these issues, this study investigates the Korean Traditional Music Orchestra and examines the orchestra’s organizational system and past conductors. In addition to this, it also aims to analyze the positions of conductors in each orchestra, where they work and their majors. Based on the purpose of this study, the author explores the characteristics of conductors from 1965 to the present. The results are as follows. First, among the national and public Korean Traditional Music Orchestras, the main repertoire of regular concerts is composed of Korean Traditional Orchestra music. Since 1965, there have been 91 condectors leading 18 orchestras with 30 or more musicians. The second finding is that among the 18 Korean Traditional Music Orchestras, the conductors hold various positions, including Artistic Director, Director, Resident Conductor, President, Conductor, Chief Conductor, Conductor cum Music Director, and Assistant Conductor. The positions of Artistic Director, Conductor, Chief Conductor, Director, President are responsible for both planning and administration of the orchestra. In their role as chief conductor, they are responsible for the music of the orchestra and teaching the musical pieces, and the leader is responsible for leading the orchestra. The positions of Music Director/Conductor, Resident Conductor, and Assistant Conductor primarily take charge of the orchestra’s music pieces and demonstrate their expertise in professional conductors. They are responsible for conducting the performances and showcasing their skills as conductors. In the 1960s, when the first national orchestra was established, the position of Chief Conductor held the responsibility for both the orchestra’s administrative tasks and musical direction. However, in the 1990s, the role of Assistant Conductor emerged, and the Chief Conductor and Assistant Conductor began sharing the responsibilities to manage the orchestra. Starting from the 2000s, orchestras began separating the administrative tasks from the conductor’s role. Some orchestras started to employ specialized conductors who focused solely on conducting, while other personnel took charge of the orchestra’s planning and administrative duties. From the 1960s to the present, the number of conductors has been steadily increasing. Third, after examining the regional distribution of orchestras, the largest number of orchestras were in the Seoul metropolitan area, followed by Chungcheongbuk-do, Gyeongsangnam-do, Jeolla-do, and Gangwon-do. This appeared proportional to the number of national orchestras in each region. Furthermore, when examining the number of orchestras that conductors worked with, it was found that approximately 56.04% of conductors worked 12.08% worked with three orchestras. More than half of conductors work for only on orchestra, and only about 37.35% of conductors move from one orchestra to another. Finally, the academic backgrounds of conductors throughout history is as follows. After the establishment of the Seoul City Korean Traditional Music Orchestra in the 1960s, it was common for Korean traditional music composers to conduct their own compositions within the orchestra. Many of these composers also took on the role of the orchestra’s conductor simultaneously. From the 1980s to the 2000s, there was a gradual increase in Korean music instrumentalists specializing in conducting. This was due to the fact that professors of Korean traditional music departments at various universities, who were capable of conducting while also handling administrative tasks within the orchestras, began taking on the role of conductors. However, since the opening of conducting majors in universities in the 2000s, the number of conducting majors has gradually increased. Moreover, in the 2010s and 2020s, they have become the largest population and are leading the direction of the next generation of Korean traditional music orchestras. Since the establishment of Korean traditional music orchestras in the 1960s, there has been a diverse range of conductors with various specializations. However, in the 1990s, as the number of Korean traditional music orchestras increased, there was a dramatic increase in the number of conductors as well. As such, a result of the overview of national and public Korean Traditional Music Orchestras, the conductors of the past, and the positions, workplaces, and specialties of the conductors show that the positions of Korean Traditional Music Orchestra have been gradually subdivided from the time the Korean Traditional Music Orchestra was founded to the present. The majority of conductors have worked in only on region and with one orchestra, and it can be seen that conductors of diverse academic backgrounds have entered the field. Particularly an increase in the number of conductors specialized in conducting. Given the results of the study, the author hopes this study will be useful for future research on conductors of Korean Traditional Music Orchestras.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE