View : 167 Download: 0

L.v.Beethoven의 Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30-2에 관한 연구

Title
L.v.Beethoven의 Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30-2에 관한 연구
Other Titles
A study on L.v.Beethoven’s Sonata for Violin and Piano No.7 in c minor, Op.30-2
Authors
손지윤
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정기
Abstract
We usually think of 3 musicians who represent the classical era, namely Beethoven (Ludwig van Beethoven), Haydn (Franz Joseph Haydn), and Mozart (Wolfgang Amadeus Mozart). In particular, Beethoven is not only a representative musician of the classical era but also a pioneer of romantic music. He not only perfected classical music but also opened the door to romantic music by breaking away from classical forms and conventions. Beethoven composed a total of 10 sonatas for violin and piano, among which this work is a composition that Beethoven created between 1801 and 1802 when he realized there was something wrong with his hearing. He moved to a quiet village on the outskirts of Austria called ‘Heiligenstädter Testament’ to come to terms with his auditory condition. This piece represents a significant change and a sense of despair in Beethoven's life, expressing his inner turmoil and shock during that period. The 3 sonatas of the Violin Sonata Op. 30 are all dedicated to the Russian Emperor Alexander I and are sometimes referred to as the "Alexander Sonatas” The Sonata No. 7 in C minor, Op. 30-2, which will be analyzed in this paper, is the most famous among the 3 sonatas. Beethoven's works can be broadly classified into 3 periods: the 1st period, the 2nd period, and the 3rd period. The "Violin Sonata No. 7 in C minor, Op. 30-2” belongs to the 2nd period and effectively showcases Beethoven's individuality, color, and spiritual world. In this thesis, we will examine Beethoven's life and characteristics by period, and then study the nature, characteristics, structure, harmony, and musical form of each movement.;우리는 보통 고전시대 음악가로 대표되는 음악가로 베토벤 (Ludwig van Beethoven)과 하이든(Franz Joseph Haydn) 그리고 모자르트(Wolfgang Amadeus Mozart) 이 3인을 우선 떠올리게 된다. 특히 베토벤은 고전시대를 대표하는 음악가이자 동시에 낭만 음악의 선구자이기도 하다. 그는 고전주의 음악을 완성했을뿐더러 고전적인 형식과 틀에서 벗어나 낭만주의 음악의 문을 연 다리 역할을 한 음악가이다. 베토벤의 작품은 크게 1기, 2기, 3기로 분류할 수 있는데 「바이올린 소나타 제 7번 c 단조, Op.30-2」는 2기에 속한 작품으로 베토벤의 개성과 색채, 정신세계가 잘 드러나 있다.「바이올린 소나타 제 7번 c 단조, Op.30-2」는 베토벤이 자신의 청력에 이상이 있다는 사실을 깨닫고 빈 외곽에 위치한 오스트리아의 한적한 마을, 하일리겐슈타트로 이주하여 자신의 귀의 상태를 받아들이려고 하였을 때 1801년에서 1802년에 걸쳐 작곡된 곡으로, 그만큼 이 작품은 베토벤의 삶에서 가장 변화가 크고 절망적이였을 때 탄생한 곡이며 그의 불안하고 충격적인 내면 상태를 표현하듯 잦은 전조, 바이올린 선율의 폭넓은 음역대 활용 그리고 급박하고 대조적인 다이나믹으로 잘 표현되어 있다. 바이올린 소나타 Op.30의 세 곡은 모두 러시아 황제 알렉산더 1세에게 헌정되어 ‘알렉산더 소나타’라고 불리기도 한다. 본 논문에서는 베토벤의 생애와 시기별 특징을 살펴본 후, 각 악장의 성격과 특징 그리고 구조와 화성 그리고 음악 형식 등을 연구하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE