View : 188 Download: 0

Program Annotation R.Schumann Lieder und Gesänge aus Wilhelm Meister, Op.98a

Title
Program Annotation R.Schumann Lieder und Gesänge aus Wilhelm Meister, Op.98a
Authors
정선은
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
슈만, 미뇽의 노래, 빌헬름 마이스터
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신지화
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 프로그램인 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 《빌헬름 마이스터에 의한 가곡집》(Lieder und Gesänge aus Wilhelm Meister, Op. 98a, 1849) 중 제1곡 ‘그 나라를 아시나요?’(Kennst du das Land?), 제3곡 ‘그리움을 아는 사람만이’(Nur wer die Sehnsucht kennt), 제5곡 ‘말하라 하지 말고 침묵하게 해줘요’(Heiß mich nicht reden, heiß mich schweigen), 제9곡 ‘나에게 그 어떤 것도 하지 말고 나를 그냥 이대로 두오’(So laß t mich scheinen, bis ich werde)를 분석한 것으로, 작곡가의 생애 및 시대적 배경과 작품 경향에 따라 연구한 것이다. 슈만은 독일의 19세기 낭만주의 음악을 대표하는 중요한 작곡가 중 하나이다. 《빌헬름 마이스터에 의한 가곡집》은 슈만이 괴테(Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832)의 「빌헬름 마이스터의 수업시대」에서 발췌한 시에 곡을 붙인 연가곡이다. 본 연구에서는 먼저 문헌 조사를 통해 작품의 이론적인 배경을 알아보았다. 이후 각 곡을 시어와 음악과의 관계를 조성, 화성, 선율, 리듬, 셈여림, 빠르기 등을 토대로 다양하게 분석하였으며, 이를 통해 슈만이 괴테의 시를 음악적으로 어떻게 표현하고자 했는지 연구하였다. 그 결과, 슈만이 심오하고 깊은 인간의 내적 감정들을 다루고 있으며, 반음계적 비화성음과 잦은 전조와 같은 전형적인 낭만 화성 어법을 구사하고 있음을 발견하였다. 또한 전주, 간주, 후주의 분석을 통해 이전의 가곡들에 비해 피아노 성부의 역할이 매우 독립적으로 나타나 성악 성부와 거의 대등함을 알 수 있었다. 본 논문에서 다루는 제1, 3, 5, 9곡에서는 시의 화자인 미뇽의 섬세한 내면 변화가 각기 다른 이야기적 소재에 빗대어 은유적으로 표현되고 있다. ‘죽음’의 주제가 지배적인 이 네 곡의 정서는 제1, 3곡의 유기적 관계로 그리움과 고통이 연결되고 있다. 또한, 아포자투라와 ‘라멘트’ 모티브의 반복적 활용으로 인해 제5곡, 9곡이 이어진다는 점에서 전반적으로 하나의 일관된 흐름을 보여주고 있음을 발견하였다. 본 연구에서는 이 시의 내용과 음악분석을 토대로 연주자의 작품 해석 및 실제 연주할 때 적용할 수 있는 해석적 제안을 하고 있다. ;The purpose of this thesis is the application of the theory to actual performance by analyzing the works of the graduation concert program for my master's degree. To this end, this study analyzed the following four songs from the Lieder und Gesänge aus Wilhelm Meister, Op. 98a (1849) composed by Robert Schumann (1810-1856): 1. “Kennst du das Land?”, 3. “Nur wer die Sehnsucht kennt”, 5. “Heiß mich nicht reden, heiß mich schweigen”, and 9. “So laß t mich scheinen, bis ich werde”. Firstly, as a theoretical background to this work, the life, historical background and tendencies of the works of Robert Schumann, a composer who epitomized German Romantic music in the 19th century, were examined through a literature review. Next, the relationship between the poetic language and the music of the four songs mentioned above was analyzed in various ways based on tonality, harmony, melody, rhythm, dynamics and tempo. In this way I studied how Schumann tried to express Goethe's poetry musically. It was found that, compared to his earlier songs, the composer dealt with deeper and more profound inner human emotions, and used typical romantic harmonic language such as chromatic non-harmonic tones and frequent modulations. In addition, the analysis of the prelude, interlude and postlude revealed that the role of the piano part was very independent compared to Schumann's previous lieder and almost equal to the vocal part. In the first, third, fifth and ninth songs from the lieder, the delicate inner changes of Mignon, the speaker of the poem, are metaphorically expressed by comparing different narrative materials. In the four songs above, the theme and emotion of 'death' dominates. Longing and pain are linked by the organic relationship between the first and third songs. In addition, there is a consistent overall flow in that the 5th and 9th songs are connected by the repeated use of appoggiatura and lament motive. Therefore, the analysis of Schumann's music and Goethe's text in this study will contribute to the vocalist's interpretation of the work and the actual performance of the songs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE