View : 234 Download: 0

1950년대 중국의 평화외교 재고찰

Title
1950년대 중국의 평화외교 재고찰
Other Titles
Rethinking China’s ‘Peaceful Coexistence’ in the 1950s: Focusing on the Case of Border Negotiations with Burma
Authors
심주은
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜중
Abstract
본 연구는 중국-버마 국경협상 과정에서 수립된 중국의 협상 전략 분석을 통해 1950년대 중국의 평화외교를 재고찰한 것이다. 버마는 반둥회의의 핵심적 국가로서 1950년대 중반부터 평화외교를 지향하기 시작했던 중국에게 주요한 외교대상이었으며, 중국과 처음으로 국경협상을 시작한 국가이다. 버마와의 국경협상에 주목하는 이유는 다른 주변 국가들과의 협상 과정보다 1950년대 중국의 평화외교의 변화 양상을 뚜렷하게 보여주기 때문이다. 또한 버마와의 국경협상 분석을 통해 중국의 국경협상 전략의 기원을 추적해볼 수 있기 때문에 중국의 국경 연구에도 큰 의미를 지니고 있다. 본고는 기존의 국경연구와는 다르게 중국과 버마의 국경협상을 외교사 관점으로 접근한다. 주로 중국의 외교 전략을 추적하기 위해 중국 지도부의 외교 문건, 특히 저우언라이의 기록을 중점적으로 살핀다. 또한 상대국인 버마의 입장을 확인하기 위해 버마에서 발간된 일간지와 기관지도 함께 분석한다. 마지막으로 글로벌 히스토리의 관점을 견지하기 위해 국제기구나 미국, 한국, 일본, 인도, 영국 등 다른 국가들의 사료 또한 살펴보았다. 중국과 버마의 국경협상이 시작된 1954년부터 국경협정이 맺어진 1960년까지를 분석하면서, 국경에 대한 중국 지도부의 인식이 어떻게 변화해갔는지, 중국을 둘러싼 국내외적 환경의 변화에 따라 협상전략이 어떠한 방식으로 발전해갔는지를 뚜렷하게 드러냈다. 중국은 버마와의 국경문제를 하나의 외교적 현안으로 바라보았으나, 중국에 적대적인 국제사회의 분위기 속에서 점차 국경을 국민국가 영토보존의 수단으로서 인식하기 시작했다. 중국은 국제적 고립을 피하기 위해 중국은 협상 전략에 ‘국제법’이라는 ‘보편적 국제표준’을 수용하기 시작했고, 1957년 ‘좌경화’되어가던 국내의 국경협상 반대세력을 설득하기위해 협상 전략에 ‘反帝’ 혁명의 수사를 추가했다. 또한 중국이 1950년대 지속적으로 강조해왔던 ‘평화공존’은 중국-버마 국경협상에서 제네바회담과 반둥회의 사례와 다르게 중국의 실질적 ‘국익’을 보호하는 수단으로 활용되기 시작했다. 본 연구는 중국-버마 국경협상의 전략적 측면과 중국의 평화 외교 정책 변화 연구를 통해 1950년대 중국의 평화외교에 대한 이해를 높이고자 했으며, 중국 외교사와 국경 협상 전략에 대한 중요한 인사이트를 제공하고 있다. 또한 인물들의 연속성을 통해 중화인민공화국과 국민정부의 연속성을 규명하고자 시도했다는 점에서 큰 의의가 있다. ;The purpose of the study is to reexamine ‘peaceful coexistence’ of the People's Republic of China(PRC) in the 1950s through an analysis of China's negotiation strategy during the China-Burma border negotiations. Burma was a crucial country in the Bandung Conference and a primary diplomatic target for the PRC, which began to pursue ‘peaceful coexistence' in the mid-1950s, and was the first country to initiate border negotiations with China. The border negotiations with Burma are of great significance to studying the borders of China, as it is possible to trace the origins of the border negotiation strategy of the Chinese Communist Party(CCP) through the analysis of the border negotiations with Burma. Unlike previous border studies, this study approaches the border negotiations between China and Burma from a foreign policy history perspective. In order to trace the PRC's diplomatic strategy, it focuses on the diplomatic documents of the Central Committee of the CCP, especially the records of Zhou Enlai. It also analyzes the materials of Burma to determine Burma's initiative. Finally, this study also looks at the materials from international organizations and other countries such as the United States, South Korea, Japan, India, and the United Kingdom to maintain a global historical perspective. By analyzing the period from 1954, when the border negotiations between China and Burma began, to 1960, when the border agreement was signed, it is clear how the CCP's perception of the border changed and how its negotiating strategy evolved in response to changes in the domestic and international environment surrounding China. Initially, China viewed its border with Burma as a diplomatic issue. However, in the face of a global community hostile to China, it gradually recognized the border as a means to preserve the territorial integrity of the nation-state. To avoid international isolation, China began to embrace the ‘general norm' of the ‘international law' in its negotiating strategy, and in 1957 added the rhetoric of the ‘anti-imperialist' revolution to its negotiating strategy to persuade the increasingly ‘leftist' domestic opposition to border negotiations. In addition, ‘peaceful coexistence,' which China had consistently emphasized in the 1950s, began to be utilized in the China-Burma border negotiations to protect the PRC's actual ‘national interests,' unlike the Geneva and Bandung conferences. By studying the strategic aspects of the China-Burma border negotiations and the changes in the PRC's peace offensive policy, this study aims to improve our understanding of China's ‘peaceful coexistence' in the 1950s and provides essential insights into Chinese diplomatic history and border negotiation strategies. It is also significant in that it attempts to identify the continuity of the PRC and the Nationalist government through the continuity of personnel.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE