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키넥트 모션을 활용한 인터랙티브 그림자극 연구

Title
키넥트 모션을 활용한 인터랙티브 그림자극 연구
Other Titles
A Study On Interactive Shadow Play Using Kinect Motion: Focusing on own work ‘Hongok’
Authors
LI, XUAN
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
그림자극은 중국 민간의 전통적인 예술 형식으로서 중요한 문화적 가치가 있다 . 그러나 사회가 발전하고 과학 기술이 발전함에 따라 텔레비전 영화 게임 등과 같은 다양한 오락 형태가 사람들의 일상생활에 녹아들기 시작하고 또한 최근 뉴엔터테인먼트의 등장과 공연시장의 침체 후계자 부재 위축 등을 이유로 그림자극은 점차 소멸의 양상을 보이고 있다 그림자극과 같이 비교적 원시적인 형태의 . 예술 공연은 더 이상 오락의 욕구를 충족시킬 수 없어져 점차 사람들의 삶에서 사라지고 있다. 따라서 최근에는 전통 예술인 그림자극과 현대 기술을 접목하여 그림자극을 인터랙티브 형식으로 개발하려는 시도들이 있다 그 예로 청명상하도 가 뮤지컬로 .각색되기도 하고 운영 나는 북경에서 고궁을 수리한다 시리즈 앱의 출시되었 다 또한 둔황의 하늘을 나는 전통화 의 동영상이 공개되어 주간 조회수 억 돌파했다 이렇듯 그림자극의 현대화의 모색이 시급한 과제이다 . 본 연구에서는 지역 역사 이야기인 여장군 양홍옥이 병법으로 적군을 물리치 라는 소재를 인용하여 그림자극 인터랙티브 영상 홍옥 을 제작하였다. 본 소 재는 홍옥이라는 캐릭터 이 지혜를 활용하여 강남 지역의 군사적 요충지인 진강항구를 지키는 이야기다 이 이야기를 각색한 배경으로는 화목란 처럼 잘알려져 있지는 않더라도, 양홍옥이 중국 역사상 드물게 활약했던 여장군이기 때문이다. 강남 지역의 사람들은 어려서부터 홍옥의 무용담을 듣고 자라고 극의 저자 또한 마찬가지로 그 지역에서 어린 시절을 보냈다. 또한 강남 지역에는 홍옥 사당 기념비 조각상 광장 등이 갖춰져 있다 그러나 아쉽게도 그전설은 지역의 범위를 벗어나지 못한 채 강남의 전통 희곡에만 존재한다 따라서 본 연구자는 홍옥의 이야기를 그림자극과 같은 전통적인 매체를 빌려 더욱 널리 알리려 한다. 키넥트는 상호 작용성이 뛰어나며 조작이 간단하다 본 연구는 키넥트를 활용해 .그림자극을 디지털화하는 것이 목적이다 따라서 장치를 통해 관객의 관절 움직임을 포착하고 프로세싱 프로그램에 명령어를 보내 작품 내의 요소를 조작할 수 있도록 고안하였다. 또한 기술에 대한 배경 지식이 없는 관객들도 쉽게 조작할 수 있도록 하여 관객의 참여도와 흥미를 높이고자 한다 극의 시작 부분에 . 김나라 가 남하하는 장면에서는 관객의 움직임에 따라 수면 에 물효과가 생기도록 표현했다. 마지막 장면에서 관객이 두 손을 번쩍 들어 축하의 환호를 보내면 센서가 관객의 동작을 인식하여 화면에 관객의 형상을 나타낸다. 본작품은 스토리에 인터랙티브 요소를 부여하여 관객이 참여하며 즐길 수 있도록 제작하였다 이를 통해 시각 청각 촉각 등 다양한 재미를 느끼면서도 그림자극의 .문화적 매력을 느낄 수 있길 바란다. 또한 그림자극이라는 전통 문화 예술을 디지 털을 통해 쉽게 보존하고 계승함으로써 민족적 자긍심 고취에도 도움이 될 것이라고 예상한다 본 연구가 향후 키넥트 기술을 활용한 전통 예술 인터랙티브 작품 . 제작 시 참고 자료가 되기를 기대한다.;The Chinese shadow play is a traditional art form of folklore that has significant cultural significance. However, in recent years a tendency of disappearance has gradually emerged due to the rise of new forms of entertainment, the stagnation of the performance market, and the lack of heirs. Therefore, it is crucial to investigate how the Chinese shadow play might be modernized and improved. Numerous entertainment mediums, including TV, movies, and video games, have become more prevalent with the development of society and technology. Meanwhile, Chinese shadow play is a rather primitive performance of art that is becoming more and more removed from people's daily lives as it can no longer satiate their need for entertainment. Likewise,‘Along the River During the Qingming Festival’,‘Shadow Cloud’,‘I am in Beijing to fix the Forbidden City’, the launch of a series of applications have been released. In addition, Dunhuang ‘flying traditional painting’ AR video was revealed to the public and received more than 500 million views weekly. The Chinese shadow play has furtherly developed due to the combination of traditional art and modern technology. In this study, the interactive video of the Chinese shadow play ’Hongok’ was created using the regional historical story ‘Yang Hongok’, a female commander, repulsed the enemy with the skill of war. This literature narrates the tale of Hongok, a figure who applied her wisdom to protect the port of Zhenjiang, a stronghold for the military in the Jiangnan region. According to the background of this story, although not as well-known as Mulan, Hong Yu Yang is one of the few active female generals in Chinese history. People in the Jiangnan region, where the author herself was raised, were affected by the heroic tale of Hongok in their childhoods. Yet there are few shrines, monuments, statues, or squares in memory of Hongok in the Jiangnan area. Unfortunately, her legend only appears in Jiangnan's traditional opera play and hasn't been isolated from the local region. Therefore, in this study, the researcher tries to further promote Hongok's story by using traditional media methods such as film and drama, etc. Kinect offers good interactivity and is easy to operate. The aim of this research is to use kinect to digitize the Chinese shadow play. In order to control the production's elements, it was built to track the audience's collective movements through the device and provide instructions to the processing program. Moreover, it was designed for the audience without any technical knowledge also could participate with ease and enjoy the program. A water wave effect in response to audience movement is produced on the lake in the play's opening scene where the Jin dynasty is down south. In the following scenario, fireworks are displayed on the screen to celebrate the victory in response to the audience’s motion. In the final scene, when the audiences raise their hands in the air and applaud, the sensor will recognize the audience's movement and displays the image of the audience on the screen. The story in this work has an interactive component that fosters viewers' participation and enjoyment. The researcher hopes that by doing this, the audience will be able to take in the cultural appeal of shadow theater as well as their visual, aural, and tactile senses. It is anticipated that the preservation and transmission of the Chinese shadow play, a traditional cultural art, through digital functionality will contribute to fostering a sense of national pride. This research is aimed to serve as a resource for future interactive artworks of traditional art created with kinect technology.
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