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20, 30대 중국 소비자의 보험에 대한 태도, 노후준비행동 및 중국사회에 대한 인식이 보험가입의도에 미치는 영향

Title
20, 30대 중국 소비자의 보험에 대한 태도, 노후준비행동 및 중국사회에 대한 인식이 보험가입의도에 미치는 영향
Other Titles
The impact of Chinese consumers’ insurance attitudes, preparation behaviors for the old age, and perceptions of Chinese society on willingness to participate in insurance in their 20s and 30s : The moderating effect of pandemic anxiety
Authors
Zhu, Mingyi
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
천혜정
Abstract
This study takes Chinese consumers in their 20s and 30s as the research object, aiming to explore how their insurance attitudes, preparation behaviors for the old age, and perceptions of Chinese society affect their intention to participate in insurance. In addition, the moderating effect of pandemic anxiety was verified. To this end, 500 questionnaires of Chinese consumers in their 20s and 30s who currently live in Shanghai, China, were collected, and then descriptive statistical analysis and multiple regression analysis were performed. The No.1 model of Hayes (2013) spss PROCESS macro version4.1 was used to verify the moderating effect of pandemic anxiety. The main results of this study are as follows: First, the study participants have above-average insurance attitudes, preparation behaviors for the old age, and perceptions of Chinese society. It is evident that Chinese consumers in their 20s and 30s have positive attitudes toward insurance as a means of coping with the future and as a means of investment and savings. Chinese consumers in their 20s and 30s are concerned about old-age care, so they are constantly saving money, gathering investment information, checking consumption habits, and they maintain a positive perception of Chinese society. These findings are consistent with previous studies. Second, the study participants’ insurance attitudes, preparation behaviors for the old age, and perceptions of Chinese society had a significant positive impact on the intention to participate in insurance. Third, as the level of pandemic anxiety changes, there is a significant difference in the impact of preparation behaviors for the old age on the intention to participate in insurance. That is, in the relationship between the preparation behaviors for the old age and the intention to participate in insurance, the pandemic anxiety plays a moderating effect. The higher pandemic anxiety, the greater the impact of preparation behaviors for the old age on the intention to participate in insurance. This paper studies the Chinese consumers’ perception and intention to participate in insurance in their 20s and 30s, which was relatively lacking in previous studies, and verifies the moderating effect of pandemic anxiety in the relationship between their preparation behaviors for the old age and their intention to participate in insurance, which has certain research significance. Based on these results, the understanding of these potential insurance consumers in their 20s and 30s in China is deepened, and the implications for subsequent research were discussed.;본 연구의 목적은 20, 30대 중국 소비자를 대상으로 이들의 보험에 대한 태도, 노후준비행동, 그리고 중국사회에 대한 인식이 보험가입의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는 것이다. 또한 펜데믹 불안에 따라 보험가입의도에 미치는 영향이 달라지는지 검증하고자 한다. 이를 위해 현재 중국 상하이에 거주중인 20, 30대 중국 소비자 500명의 설문지를 수집한 후, 기술통계와 다중회귀분석을 실시했으며 Hayes(2013)의 SPSS PROCESS macro version 4.1의 모형 1번을 사용하여 펜데믹 불안의 조절효과를 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 보험에 대한 태도, 노후준비행동, 그리고 중국사회에 대한 인식은 평균 이상인 것으로 나타나 중국의 20, 30대 소비자는 미래를 대비하는 수단으로서, 하나의 투자 및 저축 수단으로서 보험에 대해 긍정적으로 인식하고 있음을 알 수 있다. 중국의 20, 30대 소비자는 노후에 관심을 두고 저축이나 투자정보수집, 소비습관 점검 등을 꾸준히 하고 있는 것으로 나타났으며 중국사회에 대한 긍정적인 인식은 중국 20, 30대 세대의 특징으로 선행연구들과 일치되는 결과를 보였다. 둘째, 연구대상자의 보험에 대한 태도, 노후준비행동, 그리고 중국사회에 대한 인식은 보험가입의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 펜데믹 불안 수준에 따라 노후준비행동이 보험가입의도에 미치는 영향력에 유의미한 차이가 있는데, 펜데믹 불안 수준이 높을수록 노후준비행동이 보험가입의도에 미치는 영향력이 더 높았다. 본 연구는 상대적으로 연구가 부족했던 중국의 20,30세대의 보험에 대한 인식과 가입 의도를 살펴보았다는 점, 그리고 이들의 노후준비행동과 보험가입의도와의 관계에서 펜데믹 불안이라는 변인의 조절효과를 검증하였다는 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있다. 이러한 결과를 바탕으로 향후 중국의 20, 30대 잠재적인 보험소비자에 대한 이해를 높이고 추후 연구를 위한 시사점 등을 논의하였다.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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