View : 246 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : Robert Schumann’s 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》
Authors
이해림
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양귀비
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 프로그램 중 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)이 작곡한 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》(1840)을 분석 연구하였다. 슈만은 19세기 독일을 대표하는 작곡가 겸 비평가로, 음악과 문학에 대한 폭넓은 이해를 바탕으로 낭만주의 음악의 발전에 크게 기여하였다. 특히 예술가곡은 그의 깊은 문학적, 음악적 소양을 잘 보여주는 장르라 할 수 있다. 슈만은 가곡에서 ‘노래와 피아노를 위한 곡’이라는 개념을 발전시켰다. 이전 시기의 가곡에서는 피아노 반주가 성악 선율을 화성으로 받쳐주는 보조 역할이었다면, 슈만 이후에는 피아노의 전주 부분을 통해서는 작품 전체의 분위기를 암시하고, 간주 부분을 통해서는 앞과 뒤의 시의 분위기를 연결하며, 후주 부분에서는 노래 선율이 끝나고 남은 나머지를 피아노가 완성하게 하여 시의 여운을 지속시키는 방법을 사용하였다. 이렇게 성악과 피아노의 역할을 통해 ‘목소리와 피아노의 이중주’를 실현하였다. 이렇게 슈만은 260여 개의 예술가곡을 작곡하였는데, 대표적인 작품으로 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》가 있다. 이 작품의 원작자인 샤미소(Adelbert von Chamisso, 1781-1838)는 프랑스 출신의 독일 시인으로, 슬픔이나 풍자의 뉘앙스가 더해진 사실주의적인 경향의 시를 다수 완성하였는데, 그의 시로 완성된 작품 중 슈만이 작곡한 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》이 많이 알려져 있다. 9개의 시로 구성된 『Frauenliebe und Leben』는 사랑과 결혼, 자녀의 출생과 양육, 남편과의 사별 그리고 손녀에게 조언으로 마무리하는 여인의 삶을 일대기적으로 구성한 연작시로써, 헌신적이면서 순종적인 여성이 소박한 삶 속에서 느끼는 기쁨과 행복의 내용이다. 본 논문은 슈만의 뛰어난 문학적 감성과 재능에 집중하여 그의 문학적 의도가 어떻게 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》에 음악적으로 반영되었는지 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 슈만은 샤미소의 원작과 달리 수미상관 구조의 사용과 시어의 반복을 통하여 시적 화자의 정서를 강조하였고, 이러한 정서가 잘 표현될 수 있도록 각 노래의 형식을 구성하였다. 그리고 제1곡의 음악 요소를 제8곡에 반복하는 순환 형식을 사용하여 연가곡 전체의 정서가 일관되도록 하였다. 또한 슈만은 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》에서 성악 선율과 피아노 반주가 각각의 주체성을 유지하면서도 주제선율을 주고받는 상호보완적인 관계를 보여주었다. 성악 선율은 순차진행하는 모티브 사이에 도약하는 음정을 추가하여 동요하는 감정이나 격앙된 분위기를 표현하였고, 반주는 노래마다 시의 분위기를 섬세하게 표현할 수 있는 음색⋅음향 효과가 있는 연주기법을 사용하였다. 전주, 간주, 후주는 각 부분이 유기적인 관계를 맺고, 곡 전체가 통일성을 갖도록 하는 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이 밖에도 조성·화성 변화와 빠르기 변화를 통해 시어의 분위기를 효과적으로 표현하고 있다. 이 연구를 통해 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》가 시와 음악의 유기적인 결합, 성악과 피아노의 유기적인 결합을 통해 만들어진 매우 완성도 높은 예술가곡이며 그가 주장했던 음악 시학, 즉 ‘시상과 심상을 음악으로 구현한 예술가곡’이라는 개념에 가장 부합하는 작품이라는 점을 확인할 수 있었다.;This thesis is a study on 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》 by Robert Schumann (1810-1856), which was performed at the graduate recital for the master's degree. As a composer and critic representing Germany in the 19th century, Schumann greatly contributed to the development of Romantic music based on his broad understanding of music and literature. In particular, Lied can be said to be a genre that shows his deep literary and musical knowledge. Schumann developed the concept of ‘a duet of voice and piano’ in his Liedad. In the songs of his previous period, the piano accompaniment played an auxiliary role in supporting the vocal melody with harmony, but after Schumann, the atmosphere of the whole work was implied through the introductory part of the piano, and the atmosphere of the poems before and after through the interlude. In the ending part, the song melody ends and the piano completes the rest. Thus, the method of sustaining the afterglow of the poem was used. Through vocal music and piano, he realized ‘a duet of voice and piano’. In this way, Schumann composed about 260 art songs, and his representative work is 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》. The original author of this work, Adelbert von Chamisso (1781-1838), was a French-born German poet. He completed a number of realist-oriented poems with nuances of sadness or satire. Among the musical works completed with his poetry, 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》 is well known which was composed by Schumann. 『Frauenliebe und Leben』consists of nine poems, which are a biography of a woman's life ranging from love and marriage, birth and raising of children, bereavement of her husband and advice to her granddaughter. These poems mainly express the joy and happiness that a devoted and obedient woman felt in a simple life. The purpose of this thesis is examining how the literary intention of Schumann was musically reflected in《Frauenliebe und Leben, Op. 42》 by focusing on his outstanding literary sensibility and talent. Unlike the original work by Chamisso, Schumann emphasized the sentiment of the poetic speaker by using the structure of rhyming couplets and by repeating poetic words, and composed the form of each song so that these emotions could be well expressed. Furthermore, in 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》, Schumann showed a complementary relationship in which the vocal melody and the piano accompaniment exchanged the theme melody while maintaining their individuality. Vocal melodies expressed agitated emotions or an agitated atmosphere by adding leaping pitches between successive motives, and the accompaniment used a performance technique with tone and sound effects that could delicately express the atmosphere of poetry in each song. The prelude, interlude, and postlude play a very important role in establishing an organic relationship between each part and ensuring the unity of the whole song. Moreover, the atmosphere of poetic language is effectively expressed through changes in tonality, harmony, and tempo. This study shows, 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》 is a highly complete art song which is created through the organic combination between poetry and music and combination between vocal melody and piano. Moreover, the paper shows 《Frauenliebe und Leben, Op. 42》 is a work that most closely conforms to the concept of music poetics insisted by Schumann, that is, ‘an artist song embodying poetic and imaginary images through music’.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE