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A Study of The Antecedents, Threats, and Consequences of Psychological Ownership in Access-Based Consumption

Title
A Study of The Antecedents, Threats, and Consequences of Psychological Ownership in Access-Based Consumption
Authors
Gustia Intan Syafira
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
Technology plays a large part in shaping our consumption behavior, in particular shifting us towards the newer consumption model. In particular, the access-based consumption model has risen significantly in popularity. But with this shift, questions are raised about how it would affect the sense of ownership or the psychological ownership towards goods. Several characteristics of access-based consumption especially are deemed to threaten an individual's feeling of ownership. This study developed a research model by building upon the psychological ownership theory. We propose that antecedents of psychological ownership would have positive effects on psychological ownership. On the contrary, threats to psychological ownership are hypothesized to have a negative effect on psychological ownership. This study also hypothesizes that psychological ownership would affect loyalty related behaviors like Continuance Usage, Willingness to Pay More, and WoM Intention through Satisfaction. To prove the hypotheses, 234 of Indonesian Netflix users were surveyed and the data was analyzed using structural equation modeling. The results signify that all antecedents of ownership have significant positive effects, while only intangibility was proven to negatively affect psychological ownership. Psychological ownership was found to positively affect satisfaction, and satisfaction was found to positively affect all loyalty related behaviors. Findings from this study has theoretical and managerial implications for our understanding of psychological ownership in access-based consumption.;기술은 우리의 소비 행동을 형성하는 데 큰 역할을 하며, 우리를 새로운 소비 모델을 사용하도록 변화시킨다. 특히 접근 기반 소비 (Access-Based Consumption) 모델의 인기가 크게 상승했다. 그러나 이러한 변화와 함께 제품에 대한 소유의식이나 심리적 소유권에 어떤 영향을 미칠지에 대한 의문이 제기된다. 특히 접근 기반 소비의 몇 가지 특성은 개인의 소유감을 위협하는 것으로 간주된다. 본 연구는 심리적 소유이론을 기반으로 연구모형을 개발하였으며, 심리적 소유의 선행 요인이 심리적 소유에 긍정적인 영향을 미칠 것을 제안한다. 반대로 심리적 소유권에 대한 위협은 심리적 소유권에 부정적인 영향을 미치는 것으로 가정된다. 이 연구는 심리적 소유가 만족도에 긍정적인 영향이 있고, 또한 만족도가 지속적 사용, 비용 지불 의사, 입소문 의도와 같은 충성도 관련 행동에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설을 세웠다. 가설을 입증하기 위해 인도네시아 넷플릭스 이용자 중 234명을 대상으로 설문조사를 실시하고 구조방정식 모델링을 이용하여 자료를 분석하였다. 그 결과 심리적 소유권의 모든 선행요인은 심리적 소유권에 긍정적 영향을 미치는 반면, 심리적 소유권에 대한 위협에는 무형 변수만 부정적 영향을 미치는 것으로 입증되었다. 심리적 소유권은 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도는 충성도와 관련된 모든 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 접근 기반 소비의 관점에서 심리적 소유권에 대한 이론적, 실무적 시사점을 지닌다.
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