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청년 여성의 ‘비혼 공동체(community)’ 경험을 통해 본 지역 정주의 의미와 실천

Title
청년 여성의 ‘비혼 공동체(community)’ 경험을 통해 본 지역 정주의 의미와 실천
Other Titles
The meaning and practice of local settlement analyzed through the ‘against marriage community’ experience of young women
Authors
김도희
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 여성학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은아
Abstract
본 연구는 지역 청년 여성들이 비혼 공동체를 경유하며 자신의 생애 과정을 기획하는 방식에 주목한다. 지역은 청년 여성들이 살아가는 공간임과 동시에 이들의 경험이 만들어지고 구성되는 장소이다. 이들은 서울과 지방으로 대표되는 한국 사회의 공간 위계 속에서 ‘지역’ 에서 정주하며 살아가는 것의 의미를 모색하게 된다. ‘페미니즘’은 지역 청년 여성들이 자신의 위치성과 생애 과정을 기획하는 것에 있어 필요한 자원으로 여겨진다. 그 중에서도 ‘비혼’은 청년 여성들에게 가장 대중적인 페미니즘의 실천이다. 새로운 페미니즘의 흐름 속에서 '비혼'은 가부장제에 대한 전략적인 저항으로 의미화된다. 자신이 거주하는 지역 사회를 ‘보수적’으로 평가하고 가족과 직장의 인간 관계에 있어 결혼 규범의 압박을 경험한 지역 청년 여성들은 전략적 저항으로써의 비혼을 받아들이는 모습을 보인다. 그러나 성별화된 노동시장이나 전통적 가족주의가 남아 있으며 물적·인적 자원이 ‘서울’보다 부족한 곳으로 표상되는 ‘지방’은, 청년 여성들이 비혼으로 살아가기에 적절하지 않은 공간으로 인식된다. 페미니즘에 대한 이해도가 낮은 지역 사회는 청년 여성들에게 있어 원하는 페미니즘 의제를 발화할 수 없는 곳이기 때문이다. 이러한 상황 속에서 보다 지속적이고 정치적인 비혼 실천을 위해 지역 청년 여성들은 ‘비혼 공동체’를 구성·가입하게 된다. 연구 참여자들은 비혼 공동체 속에서 ‘비혼 친구’를 만들거나 비혼 결심을 단단하게 유지할 수 있는 활동 등을 기대한다. 공동체의 활동은 일상을 공유하는 사소한 일부터 함께 시위를 나가거나 공공기관의 지원을 받아 프로젝트를 기획하는 일까지 다양한 범위 속에서 기획된다. 이러한 활동 등에서 비혼 여성들은 페미니스트이자 비혼이자 청년 여성으로서 ‘나’를 받아주는 공동체를 자신의 ‘장소’로 여기게 된다. 지역 비혼 공동체들은 특정한 주거 공간을 점유·공유하지 않고 ‘비혼 실천’에 대한 상호 간의 믿음을 통해 유지되고 있음에도 불구하고, 구성원들이 느끼는 느슨한 연대감과 소속감은 공동체의 장소감을 형성하는 것에 기여 한다. 지역 청년 여성들은 자신이 마침내 소속되었다고 느끼는 ‘장소’를 찾음으로써 지역 사회에서 ‘비혼’으로 살아가는 것의 의미를 재구성한다. 지역에서의 정주는 완결된 서사이기보다는 이주와 정주의 이분법을 넘나들며 그들의 생애 과정 속에서 계속해서 구성되는 것으로 의미화된다. 이러한 논의를 바탕으로 하여 본 연구는 지역 청년 여성의 경험을 교차적 관점으로 바라봄으로써 이전까지 단절적으로 논의된 경향이 있는 ‘지역’과 ‘젠더’가 연결되는 지점을 파악하려는 시도를 했다는 점에서 의의가 있다.;This study focuses on the way local young women construct their life courses through communities of against marriage. The explicit regional hierarchy of Korean society has contributed to marginalizing the lives of residents of‘local’spaces and veiling their existence. This study aims to analyze the young women’s construction of life course based on a premise that the status of‘local young women’are the constructions of intersections between region and gender and on an intersectional approach. The study unfolds as the following. The area is a place where young women live and where their experiences are created and composed simultaneously. As segregated narratives of immigration and settlement of local young people create images of‘Seoul’as a destination and ‘local’as a place to be left behind, young people left in the local seek the meaning of living in a‘local’space. Feminism is considered a necessary resource for local young women to reflect on their social positions and the ways to live. Among them, ‘against marriage’ is considered the most popular feminist practice for young women. Within the new wave of feminism, against marriage is meant as a strategic resistance to patriarchy. Young women in the local area who view their community as‘conservative’and who have experienced pressure from marriage norms in relationships with family and workplace appear to accept against marriage as a strategic resistance without much hesitance. However, the‘local’represented as maintaining gendered labor market and traditional familialism and possessing less physical and human resources than‘Seoul’ is recognized as an inappropriate place for against married young women. This is because local communities with insufficient understanding of feminism are considered to be places where young women cannot voice feminist desires and agendas they pursue. Local against marriage communities maintain their‘homogeneity’by accepting only those who‘meet the standards’as members that they have set. The standards presented by the communities are‘subjective understanding of feminism' about‘against marriage’or‘4B movement.’Therefore, not all women who pursue against marriage are accepted as members; those who are considered to have different understanding of feminism cannot join the communities. This boundary that distinguishes the inside and outside of the communities serves as a key tool for research participants to recognize their communities as a ‘safe’ space as well as a place where against marriage can be practiced together. Participants of this study expect activities of making‘against marriage friends’or to strengthen their determination to against marriage within the communities. This is because they imagine that‘against married women’are easily isolated in local communities that define‘against married women' as‘different beings’and that pressure gendered Independence and marriage norms. Community activities are planned within a wide range, from trivial things like sharing their daily lives to more public activities such as participating in protests together and planning projects funded by public institutions. Through these activities, against marriage women feel a strong sense of belonging to their communities that accept‘young feminist and against married selves’. Although local against marriage communities do not occupy and share specific residential spaces but are maintained through mutual faith in ‘against marriage practice’, the loose sense of solidarity and belonging felt by members from the aforementioned activities contribute to forming a sense of places of the communities. Local young women reconstruct the meaning of lives as‘against marriage’ in where they live by finding a‘place’to which they finally feel they belong. Settlement in the local is considered as a construction that continues to form and reform in their life courses while crossing the dichotomy between migration and settlement, rather than as a completed narrative. Based on the discussions above, this study contributes to the pre-existing academic literature on local and gender that have tended to be discussed in dichotomized manner through its attempts to analyze how‘local’and‘gender’connects by looking at the categories of local young women from intersectional perspectives.
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