View : 305 Download: 0

자유로운 이름으로부터

Title
자유로운 이름으로부터
Other Titles
From a Free Name
Authors
이민지
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기영
Abstract
연구자의 작업은 유년 시절을 보냈던 캐나다 밴쿠버에서 계속해서 ‘세라(Sarah)’라는 이름으로 지내게 되었더라면 어땠을지에 대한 가정으로부터 시작된다. 본인은 현실에서 어려움을 겪을 때마다 과거의 자유롭고 행복했던 기억이 담겨있는 밴쿠버를 떠올리면서 마음의 위로를 받았다. 한국으로 돌아와 새로운 사회 환경에 적응하기 위해 마주한 문제들은 본인에게 점점 소극적인 태도를 보이게 하였고 본인의 존재에 대해 고민하는 일들이 많아졌다. 그렇게 현재 겪고 있는 어려움들에서 벗어나고자 상상해본 밴쿠버에서의 또 다른 삶이 작업에 그려지게 되었다. 작업의 출발점은 어린 시절에 행복감을 느꼈던 과거 밴쿠버의 모습을 재현하는 것이었으나 상상을 더 하는 과정에서 단순히 재현해 내고 싶은 풍경이 아닌 세라의 시선으로 바라본 가상의 공간으로 변모하게 되었다. 이러한 풍경은 어린 시절 행복을 담은 세라의 시선이며 위로의 시선이고 평온의 시선이라고 할 수 있다. 연구자는 왜 세라의 시선을 통해 현실의 어려움으로부터 벗어나고자 하는가에 대한 고찰을 통해 그 문제점들을 세 가지로 귀결시켰다. 그 세 가지 문제는 시간의 문제, 집단과 개인 간의 문제, 자아와 페르소나 간의 문제라고 할 수 있다. 현대사회의 경쟁적 분위기가 만든 압박감은 자신만의 시간을 온전하게 사용하기 힘들게 한다는 문제로 인해 세라의 시선은 시제가 존재하지 않고, 시간에 대한 강박으로부터 이완된 무중력 상태를 가진다. 개인이 집단과의 관계 속에서 이루어진 문화적인 차이로 인해 새로운 행동양식을 학습하고, 이에 자신을 변화시켜야만 하는 문제점에서 벗어나기 위해 세라의 시선으로 바라본 풍경은 그런 지점들로부터 멀어진 회색지대로써의 풍경으로 설정되어 그려진다. 페르소나라는 외적 인격을 자신의 내적 인격과 동일시하는 문제로 인해 세라의 시선을 통해 만들어진 세상은 사회적 가면을 내려놓을 수 있는 편안한 자리로 만들고자 했다. 그렇게 본인을 편안하고 평온한 자리로 돌아가게 하는 가상의 밴쿠버를 그리기 위해 작품의 표현 방식 또한 풍경의 재현 그 이상의 회화적 구조를 만들기 위한 연구 과정을 거치게 되었다. 연구자가 바라는 가상의 밴쿠버는 시제가 없는, 시간의 속박으로부터 자유로운 곳이기에 그 공간의 정(靜)적인 특성을 표현하기 위해 담(淡)하게 그리기를 선택하였다. 또한 세라의 시선으로 바라보는 가상의 세계를 현실과 상상 사이의 회색 지대로 규정하고, 그 모호한 사이의 지점을 효과적으로 표현하기 위해 배채 기법(背彩 技法)의 중첩 정도와 종이의 투과성에 따라 발생되는 우연적 효과를 이용하였다. 본 논문은 연구자가 현실에서 마주한 문제점들을 다각적으로 분석하고, 그 문제점들로부터 해방되고자 만들어진 세라의 시선이 담긴 세계를 만들어 내어 안식의 공간과 행복한 시간을 찾아 나서고 기록하고자 회화적 구조의 방법을 연구해낸 것에 그 의의를 두고자 한다. 앞으로의 작업 또한 이러한 시선을 간직한 채로 이어져 나갈 것이다.;The researcher's artwork begins with the assumption of what it would have been like to continue living under the name of 'Sarah' in Vancouver, Canada, where she spent her childhood. Whenever I had a hard time in reality, I was comforted by reminiscing Vancouver, which treasures free and happy memories of the past. After returning to Korea, the problems encountered to adapt to the new social environment led myself into having a more passive attitude, and started to wonder about my purpose of existence. To escape the difficulties I am currently facing, I imagined another different life in Vancouver, and depicted in my artwork. The starting point of the artwork was to recreate the happiness of the past in my childhood at Vancouver, but in the process of imagining, it became not just a landscape that I wanted to recreate, but was transformed into a virtual reality viewed from Sarah's perspective. This scenery can be said to be the gaze of Sarah, the gaze of consolation, and the gaze of tranquility that cherishes the happiness of my childhood. The consideration of why I wanted to escape from the difficulties of reality through Sarah's eyes was sorted into three problems. The three problems can be said to be the problems of time, problems between groups and individuals, and problems between ego and persona. Due to the problem of the competitive atmosphere of modern society, makes people pressured and overwhelmed. This makes it difficult to fully use one's own time. To escape from this problem, Sarah's gaze does not have a pressure of time and has a free state relaxed from the obsession with time. The landscape viewed from Sarah's perspective to escape the problem of learning new patterns of behavior and changing oneself due to cultural differences made in relationships with groups, is set and depicted as a gray area away from those points. Due to the problem of identifying external personalities(persona) with their inner personalities, I tried to make it a comfortable place to put down those social masks by creating a world through Sarah's eyes. In order to draw a virtual reality that makes myself return to a comfortable and peaceful place, the way the artwork is expressed also went through a research process to create a pictorial structure beyond reproduction of the landscape. Imagining another Vancouver, a virtual place containing my desires, is free from the constraints of time and tense. So I chose to draw it lightly(dam,淡) to express the static characteristics of the space. In addition, the virtual world viewed from Sarah's perspective was defined as a gray area between reality and imagination. To effectively express the uncertainty of the viewpoint, coincidental effects were made using the degree of overlapping the coloring on the back technique(bae chae technique, 背彩 技法) and the transmittance of paper. The purpose of this paper is to study the method of pictorial structure to analyze the problems faced in reality in various ways and to find and record the resting place and happy moments by creating a world containing Sarah's gaze created to be free from those problems. My Future work will also continue with keeping this gaze.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE