View : 267 Download: 0

국어 교사의 문법 교수 신념 분석을 통한 문법 교수 역량 강화 방안 연구

Title
국어 교사의 문법 교수 신념 분석을 통한 문법 교수 역량 강화 방안 연구
Other Titles
A Study on How to Strengthen Grammar Teaching Competence through Analysis of Korean Teacher’s Beliefs on Korean Grammar Teaching
Authors
차보경
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
The purpose of this study is to analyze Korean language teachers’ positive beliefs about grammar teaching with the basis for their formation, and to come up with measures to strengthen grammar teaching competence based on their positive beliefs about grammar teaching. Since teacher’s beliefs, which are formed based on teachers' life experiences, are an important factor affecting their classes, the concept of teachers’ beliefs has been in spotlight in grammar education research. However, previous studies on grammar education related to teachers’ beliefs have focused on identifying teachers’ negative beliefs about teaching grammar and exploring the causes, failing to create substantial improvement in lethargic grammar classes in schools. Although negative beliefs of teachers and students about grammar teaching and learning are widespread, there must be some teachers who lead students to a world of grammar exploration with positive beliefs about teaching grammar. In this paper, it is believed that these teachers’ beliefs should be the starting point of discussions for improving grammar classes. It would be a fundamental solution to improving lethargic grammar classes to come up with measures to strengthen grammar teaching competence that induce the formation of positive beliefs, by finding out the characteristics of teachers’ positive beliefs about grammar teaching and how they are formed. In this study, therefore, three in-service Korean language teachers with positive beliefs about grammar teaching were selected as research participants, and their beliefs and grammatical experiences, the basis for their formation, were analyzed through in-depth interviews, focus group interviews(FGI), and analysis of lesson plans and teaching/learning materials. As a result, it was possible to identify the common characteristics of the positive beliefs about grammar teaching of the three teachers, and to extract the decisive experiences that were the basis for the formation of such beliefs. In addition, the patterns of teachers’ positive beliefs reflected in their grammar classes were classified, with a view to using them as an indicator to determine what kind of meaningful classes the formation of positive teaching beliefs could lead to. Based on these discussions in Chapter III, Chapter IV described measures to strengthen grammar teaching competence based on positive beliefs about grammar teaching. Since teachers are objects that grow through countless experiences over time, their experiences as learners and pre-service teachers are also factors that affect in-service teachers’ beliefs about grammar teaching. Therefore, it is thought to be necessary to consider both the pre-service teacher period and the in-service teacher period in discussing the teacher training plans, and measures were drawn up to strengthen teaching competence reflecting the characteristics of grammatical experience in each period. This study is meaningful in that it seeks to fundamentally improve grammar classes by paying attention to the new aspect of positive beliefs about grammar teaching of Korean language teachers and drawing up measures to strengthen teaching competence. Based on this study, it is hoped that the importance of forming positive beliefs about grammar teaching in grammar education research will be spotlighted and efforts will be made to make fundamental improvements in lethargic grammar classes in schools.;본 연구는 국어 교사의 긍정적 문법 교수 신념을 분석하고 그 형성 기반을 밝혀, 긍정적 문법 교수 신념에 기반한 문법 교수 역량 강화 방안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 교사의 생애적 경험에 기반하여 형성되는 교사 신념은 수업 실천에 영향을 미치는 중요한 요소이기 때문에 문법 교육 연구에서도 교사 신념이라는 개념에 주목해왔다. 그러나 그간의 교사 신념과 관련한 문법 교육 연구에서는 문법을 가르치는 것에 대한 교사들의 부정적 신념을 확인하고 그 원인을 탐색하는 데에 몰두하였고, 학교 현장에서 이루어지고 있는 무기력한 문법 수업의 실질적인 개선을 이끌어내지는 못하였다. 문법 교수·학습에 대한 교사와 학생의 부정적 신념이 만연해있는 상황이지만, 한편으로 문법을 가르치는 것에 대해 긍정적인 신념을 가지고 학습자들을 문법 탐구의 세계로 이끌고 있는 교사들도 분명히 존재한다. 본고에서는 이러한 교사들의 신념이야말로 문법 수업 개선을 위한 논의의 출발점이 되어야 한다고 보았다. 그 교사들의 긍정적 문법 교수 신념이 어떠한 특질을 가지고 있으며 어떻게 형성되는지를 밝혀 긍정적 신념 형성을 유도하는 문법 교수 역량 강화 방안을 마련하는 것은 무기력한 문법 수업을 개선하는 근본적인 해결책이 될 수 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 긍정적 문법 교수 신념을 가진 세 명의 현직 국어 교사들을 연구참여자로 선정하고 심층 면담, 초점집단면접(FGI), 수업계획안 및 교수·학습 자료 분석 등의 방법으로 그들의 신념과 그 형성 기반이 되는 문법적 경험을 분석하였다. 그 결과 세 교사들이 가지고 있는 긍정적 문법 교수 신념의 공통적 특질을 파악할 수 있었으며, 그러한 신념 형성의 기반이 되는 결정적 경험들을 추출할 수 있었다. 그리고 교사들의 문법 수업에 긍정적 교수 신념이 반영되는 양상을 유목화하여, 긍정적 교수 신념의 형성이 어떠한 유의미한 수업 실천으로 이어질 수 있을 것인지를 가늠하게 하는 지표로 삼고자 하였다. Ⅲ장에서의 이러한 논의를 기반으로 Ⅳ장에서는 긍정적 문법 교수 신념에 기반한 문법 교수 역량 강화 방안을 마련하였다. 교사는 시간의 흐름에 따른 무수한 경험을 통해 성장하는 대상이기 때문에 학습자로서의 경험과 예비 교사로서의 경험 또한 현직 교사의 문법 교수 신념에 영향을 미치는 요인이다. 따라서 교사 교육 방안을 논함에 있어서도 예비 교사 시기와 현직 교사 시기를 모두 고려해야 한다고 보고, 각 시기의 문법적 경험의 특질을 반영한 교수 역량 강화 방안을 마련하였다. 이 연구는 국어 교사의 긍정적 문법 교수 신념이라는 새로운 측면에 주목하여 교수 역량 강화 방안을 마련함으로써 문법 수업의 근본적 개선을 꾀했다는 점에서 의미가 있다. 이 연구를 바탕으로 문법 교육 연구에서 긍정적 문법 교수 신념 형성의 중요성에 주목하고 그를 위한 방안 마련에 힘써 학교 현장 문법 수업의 근본적인 개선이 이루어지기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE